Behandle ordrer

Behandle ordrer – Mystore og Klarna 

Når du har fått en ordre, vil statusen på denne være «Ikke behandlet«. Dette betyr at at det ikke er registrert behandling av ordren i systemet. Nederst i artikkelen finner du også en video som viser ordrebehandling.
For å endre ordrestatus samt sende ut informasjon til kunde, gjør følgende:

  1. Gå til Ordrer/Kunder -> Behandle ordrer (For kansellerte ordre: Ordrer/Kunder -> Kansellerte ordrer)
  2. Trykk på ønsket ordre for behandling i ordrelisten(benytt filtre for lettere navigering blant mange ordre)
  3. Velg «Detaljer«:
  4. På detaljsiden kan du fylle inn informasjon om ordren under «Merknader«, samt sende dette på epost til kunde, ved å huke av for «Send E-post til kunde«. Her kan du også legge ved angrerettskjema m.m.: 
  5. Under «Endre ordrestatus» kan du velge en ny status til ordren:
  6. Ved å endre ordrestatus til «sendt» eller «kansellert«, vil ordren også bli oppdatert hos Klarna:
  7. Trykk på 
Redigere ordrer – Mystore og Klarna Checkout Native

Dersom dere trenger å fjerne/endre produkter eller frakt i ordren, kan dette gjøres slik:

1. Velg ønsket ordre og trykk på «Rediger»:

2. På redigeringssiden kan dere endre på bestilte varer. Klarna ordrer kan kun justeres ned i pris. Det er ikke mulig å øke ordretotalen på ordrer betalt med Klarna eller Vipps.
Du kan fint justere ned prisen på produkter under rediger ordre:

Hvis en kunde eksempelvis har bestilt 2 forskjellige ordrer, og har fått frakt på begge, kan du endre frakten på den ene ordren til 0,- og velge "Oppdater":

6. Når dere har foretatt ønskede endringer, trykker dere på «Oppdater» for å oppdatere ordren med de nye endringene. 
NB! Merk at oppdatering til status "sendt" her (i redigeringen) ikke vil aktivere betalingen hvis ordren er betalt med Klarna eller Vipps. Dette må gjøres på selve ordren som vist i den første veiledningen øverst på denne siden. Eventuelt via massebehandling.

 

Kreditere ordrer 

Dersom en kunde returnerer en ordre eller deler av ordre, registrerer dere returen slik:

Dersom ordren er betalt med Klarna eller Vipps, så blir beløpet automatisk refundert til kunden

  1. Gå til Ordrer/Kunder -> Behandle ordrer

  2. Trykk på ønsket ordre for kreditering i ordrelisten(benytt filtre for lettere navigering blant mange ordre)
  3. Velg Detaljer:


  4. Huk av produktene som skal krediteres:


  5. Velg videre om frakt og gebyr skal krediteres eller ikke. Litt om de forskjellige valgene:
    – Krediter frakt og gebyrer:

    Krediter valgte produkter,  frakt og gebyrer (mest brukt)

    – Overfør frakt og gebyrer:
    Krediter kun valgte produkter, samt legg til ny frakt (typisk for retur/bytte, dersom kunde skal betale fraktkostnader for nytt produkt)

    – Ikke overfør frakt og gebyrer:
    Krediter valgte produkter, men ikke frakt og gebyrer


    Gjennomfør krediteringen, ved å trykke på «Krediter valgte ordrelinjer»:


    Krediteringen har nå blitt sendt til Klarna. En kreditert ordre har også blitt opprettet:
  6. Velg videre å endre ordrestatusen til en status som passer deres interne systemer, f.eks. «Returnert», og trykk på «Oppdater ordre»:


  7. Den nye, krediterte ordren vil legge seg i ordrebehandlingen. Ordren vil ha samme ID som henvist tidligere:
     
  8. Kreditordren får automatisk fullførtstatus (som regel «Sendt»), slik at den blant annet vises i rapporter. For å lage kreditnota til regnskap huk av for «Opprett kreditnota» (Ikke nødvendig hvis du bruker Tripletex). Husk å klikk "Oppdater ordre" for å lagre ordren:
  9. Hvis du bruker Tripletex og skal overføre kreditordren må du få opp valget for Tripletex ved å velge en annen ordrestatus (ikke trykk oppdater) og så tilbake til "sendt" (fullførtstatus). Du kan da oppdatere ordren slik at ordren blir overført til Tripletex. 

Kansellere ordrer

Hvis en kunde feilbestiller eller angrer en bestilling, og ordren ikke er satt til "Sendt", kan du oppdatere  ordren til "Kansellert" for å kansellere bestillingen.

Da vil reservasjonen som er opprettet hos Klarna eller Vipps kanselleres og det vil ikke bli sendt ut faktura til kunden. Dette gjelder også ved bruk av Mystore Kortbetaling.

  1. Gå til Ordrer/Kunder -> Behandle ordrer 
  2. Trykk på ønsket ordre for behandling i ordrelisten(benytt filtre for lettere navigering blant mange ordre)
  3. Velg «Detaljer«: 
  4. Endre ordrestatus til “Kansellert”

  5.  Det er viktig å krysse av på om dere ønsker å legge varene fra denne ordren tilbake på lager. 

  6. Trykk på