Egendefinert rapport / Bygg rapport
  • 21 Jul 2023
  • 3 Minutter å lese
  • Mørk
    Lys
  • Pdf

Egendefinert rapport / Bygg rapport

  • Mørk
    Lys
  • Pdf

Article Summary

Egendefinert rapport

I sidemenyen til venstre finner du egendefinerte rapporter under Rapporter > Forhåndsdefinerte

Fra oversikten kan du:

  1. Redigere rapporten
  2. Sett som favoritt (vises under "Favoritter" i sidemenyen)
  3. Åpne rapport
  4. Bygg ny rapport

Rediger rapport

Om du vil redigere en eksisterende egendefinert rapport klikker du bare på blyant-ikonet i oversikten.
Her kan du endre innstillinger for rapporten, slik som ordrestatus, fakturanummer osv. i tillegg til tittel, beskrivelse og tilgjengelighet. 

I bunnen av vinduet har man fire valg:

  • Gå til visning: dette valget åpner rapporten
  • Oppdater visning: oppdaterer og lagrer eventuelle endringer
  • Lukk redigering: lukker vinduet uten å lagre endrigner
  • Slett visning: sletter den egendefinerte visningen

Tips!
Om du ønsker en mer visuell måte å gjøre endringer på kan du åpne rapporten (gå til visning), gjøre endringer der for så å lager/overskrive visningen.

Bygg rapport

For å bygge rapport bruker man en kombinasjon av filter, kolonner, søk og gruppering.
Man bygger en rapport enten fra å velge "Bygg rapport" eller redigere en eksisterende for så å lagre det som en ny rapport.
Denne hjelpeartikkelen tar for seg det grunnleggende for å bygge en ny rapport fra start. 

Start

Start byggingen med å velge "Bygg rapport" fra sidemenyen (1) eller + Bygg rapport fra "Egendefinerte rapporter".

Filtrering

En ny rapport har forhåndsdefinerte kolonner. Disse kan endres, men til å starte med anbefaler vi å sette opp filter slik at man for noe data å jobbe med. 

Klikk på + Filter for å velge hva du ønsker å filtrere på.

Tilgjengelige filter

  • Ordrenummer:  Her kan du filtrere etter ordrenummer, for eksempel fra ordrenummer 1 til 100. Da vil du få omsetningen på disse ordrene.
  • Fakturanummer: Her kan du filtrere etter fakturanummer, dette er da fakturanummer fra Mystore sitt system.
  • Kjøpsdato: Her kan du filtrere etter når ordren er plassert av kunden. 
  • Fakturadato: Her kan du filtrere etter når faktura er blitt opprettet av systemet. 
  • Dato betaling aktivert: Filtrer på dato når ordren ble markert som betalt hos betalingsleverandør (Klarna, Vipps etc)
  • Kundenummer: Her kan du filtrere etter spesifikke kundenummer om du ønsker oversikt over enkelte kunder.
  • Kundeland: Her kan du filtrere etter spesifikke land, for eksempel om du ønsker omsetning over kjøp gjort fra Sverige.
  • Fraktmetode: Her kan du filtrere etter spesifikke fraktmetoder.
  • Ordrestatus: Her kan du filtrere etter spesifikke ordrestatuser, her er "Sendt" og "Returnert" de mest brukte. Om du ønsker en omsetning fra forrige måned på nettbutikken, så er det viktig at disse er aktivert da dette er ordrer som er behandlet. Om du ønsker omsetning for datakasse så filtrer etter ordrestatusen "POS".
  • Betalingsmetode: Her kan du filtrere etter enkelte betalingsmetoder, om du filtrerer etter Vipps og du har Vipps i datakassen og nettbutikken så vil disse samles. For å få dette separat må du da filtrere ordrestatuser også.
  • Kundegruppe: Vil bare ordrer fra en eller flere valgte kundegrupper

Grensesnitt for filteroppsett

  1. Eksempel 1 viser den vanlige filter-velgeren som vises om man klikker på + Filter
  2. Eksempel 2 viser det utvidede filterverktøyet. Mulighetene er det samme men grensesnittet er forstørret og for noen mer brukervennlig.

Kolonnevalg

Ved å trykke Kolonner kan man selv velge hvilke kolonner som skal vises i rapporten samt plasseringen av disse.

Marker ønsket kolonne til venstre, under Tilgjengelige kolonner, og klikk "Legg til". Om du ønsker å bruke alle kan du trykke "Legg til alle".

Tips!
Du kan også dobbelklikke på kolonnen til venstre for å velge den 🤓

Sortering av kolonner

Klikk på kolonnen du vil flytte under "Valgte kolonner". Bruk så piltastene i midten for å flytte kolonnen opp/ned.

Gruppering

Gruppering lar deg få en samlet oversikt over for eksempel "kundenummer", da vil omsetning vises per kundenummer.
Du vil da få en oversikt over hvor mye denne kunden har handlet for i perioden du har valgt. 


Om du grupperer på for eksempel "Land", så vil du få en omsetning som viser hvor mye du har omsatt til de forskjellige landene i perioden du har valgt.

Merk!
Om man har valgt å gruppere rapporten mister man mulighet for å endre kolonner.

Tilgjengelige grupperinger

  • Ingen: Ingen gruppering. Denne vil nullstille gruppering om en annen gruppering er valgt.
  • Etter dag: Grupperer hver dag i den valgte perioden. Gruppering vil da vise antall ordrer pr. dag, omsetning, margin etc.
  • Etter uke: Grupperer hver uke i den valgte perioden. Gruppering vil da vise antall ordrer pr. uke, omsetning, margin etc.
  • Etter måned: Grupperer hver måned i den valgte perioden. Praktisk om man sorterer på lengre perioder, f.eks et helt år.
  • Etter kundenummer: Viser antall ordrer, omsetning, margin etc. pr. kunde i valg periode.
  • Etter kundegruppe: Viser antall ordrer, omsetning, margin etc. pr. kundekunde i valg periode. Krever "Avansert forhandlerløsning"
  • Etter land: Viser antall ordrer, omsetning, margin etc. pr. land i valg periode.
Erstatter andre rapporter
Grupperingsvalgene erstatter rapportene Månedsrapporter, Salgsrapport pr. måned og Salgsrapport pr. dag.
Sanntidsdata
Omsetningsrapporten har ikke sanntidsdata. For å se live salg i butikken kan dere bruke salgsoversikten på forsiden av kontrollpanelet eller via dashboardet til Personalisert Shopping

Var denne artikkelen nyttig?

Changing your password will log you out immediately. Use the new password to log back in.
First name must have atleast 2 characters. Numbers and special characters are not allowed.
Last name must have atleast 1 characters. Numbers and special characters are not allowed.
Enter a valid email
Enter a valid password
Your profile has been successfully updated.