Hvordan verifisere ditt domene
  • 30 Jan 2024
  • 3 Minutter å lese
  • Mørk
    Lys
  • Pdf

Hvordan verifisere ditt domene

  • Mørk
    Lys
  • Pdf

Article Summary

Intro

Fra og med 31. januar 2024 vil det være et absolutt krav at alle domener må være verifisert for å kunne sende e-post via kontrollpanelet. Dette er et nytt krav hos vår e-postleverandør for å redusere mengden spam, og sikre at e-post fra legitime avsendere kommer frem til mottakerne. I denne artikkelen går vi gjennom hvordan du kommer i gang med verifisering.

OBS!

Dersom domenet ikke er verifisert kan kunder gå glipp av viktig info fra butikken, som f.eks ordrebekreftelser, ordreoppdateringer og e-post vedr. passord og innlogging.

Videogjennomgang

Hvordan verifisere ditt domene

For å verifisere ditt domene må du først få tilsendt en digital signatur (DKIM og Return-Path) fra vår domeneleverandør Postmark. Signaturen finner du i et eget verktøy i kontrollpanelet, og signaturen legges deretter inn på innstillingene hos din domeneleverandør. Hvis du er usikker kan din domeneleverandør hjelpe deg med oppsettet.

Hvilket domene skal brukes?

Domenet som skal legges inn i dette verktøyet er det som skal brukes til sending av e-post og behøver ikke være det samme som adressen til nettbutikken. Hvis nettbutikkens adresse er nettbutikk.mystore.no kan man helt fint legge inn mystore.no i verktøyet dersom man ønsker å sende e-post fra mystore.no. Det viktigste er at man har tilgang til å legge inn inn informasjonen under på innstillingene til ditt domene.

I ditt Mystore kontrollpanel

Følg veilederen under for å hente din digitale signatur fra kontrollpanelet

Steg 1: Naviger til Konfigurasjon > E-post

Her finner du et verktøy som er direkte koblet mot vår domeneleverandør Postmark. Verktøyet lar deg legge inn domenene som skal verifiseres, og gir deg din digitale signatur (DKIM og Return-Path) som brukes av din domeneleverandør for verifisering.

Steg 2: Legg inn domenet som skal brukes til sending av e-post

Under "Dine domener" trykker du på "Legg til domene". 

Steg 3: Skriv inn domenet som skal brukes til sending av e-post (eks. minbutikk.no) og trykk "Send inn"
NB! Ikke legg til www. foran domenet ditt.

Steg 4: Når domenet er sendt inn får du din digitale signatur (DKIM og Return-Path) i retur fra Postmark. 

Denne informasjonen skal brukes til oppsett hos din domeneleverandør. Se under hvordan informasjonen kan kopieres for enklest mulig oppsett.


Følg veilederen under for å sette opp digital signatur hos din domeneleverandør.

Kontakt din domeneleverandør for hjelp

Viktig!

Hvis du trenger hjelp til oppsett av TXT-record (digital signatur) på ditt domene, kan din domeneleverandør hjelpe deg med dette.
Kopier oppsettet under og send informasjonen på e-post til din domeneleverandør for å sette opp DKIM og Return-Path. Videoen under viser hvordan du legger inn informasjonen som skal sendes.

DKIM Hostname: <VERT>
Type: TXT
Value: <VERDI>

Return-Path Hostname: <VERT>
Type: CNAME
Value: <VERDI>

Eksempel på e-post ⬇️

Domeneshop

Kom i kontakt med Domeneshop

One.com

Kom i kontakt med One.com

Syse.no

Kom i kontakt med Syse

Legg til avsenderadresser

Etter du har verifisert minst ett domene, kan du legge til avsenderadresser. Gå til "Viktige e-postadresser" og "Avsenderadresser" for å legge til ønskede adresser.

Vanlige spørsmål

1. Hvem er min domeneleverandør?

Din domeneleverandør er stedet hvor du bestilte ditt domene. Hvis du ikke husker hvor du kjøpte domene i fra, så kan du forsøke å utføre et domenesøk via Norid.

Domenesøk via Norid (hvis ditt domene slutter på .no)

  1. Gå til Norid sin oppslagstjeneste: https://www.norid.no/no/domeneoppslag/oppslagstjeneste/

  2. Skriv inn ditt domenenavn i feltet og klikk Søk

  1. Du vil da få listet opp din Domeneforhandler

Domenesøk via ICANN Lookup

Hvis ditt domene slutter på f.eks .com, .as, .net må du benytte ICANN

  1. Gå til ICANN sin oppslagstjeneste: https://lookup.icann.org/en

  2. Skriv inn ditt domenenavn i feltet og klikk Lookup

  3. Under Contact Information kan du se navnet på domeneleverandør.

Jeg finner ikke domeneleverandør ved søk

Hvis du ikke finner din domeneleverandør ved søk er alternativet å søke i
egen innboks for e-post eller forsøke å innhente faktura fra da domenet ble bestilt og betalt.

2. Kan man fortsatt sende fra Gmail, Online, Hotmail etc.?

Fra 31.januar vil det ikke lengre være mulig å sende e-post fra kontrollpanelet via offentlige domener (Gmail, Hotmail, Online osv.) 

For å sende e-post via vårt system må du eie et domene som kan verifiseres. Ta kontakt med din domeneleverandør dersom du trenger hjelp, eller lurer på om du kan sende e-post via ditt domene. Årsaken til dette er avsender ikke kan verifiseres når man bruker offentlige domener.

3. Kan man legge til samme avsenderadresse i flere kontrollpanel?

Ikke noe problem! Dersom du har flere butikker hos oss (f.eks dinbutikk.no og dinbutikk.com) og ønsker å bruke samme e-postadresse (f.eks epost@dinbutikk.no) for sending av e-post følger du veilederen under.

  1. Legg inn domenet i kontrollpanelet det skal brukes til sending av e-post

  2. Hvis domenet allerede er verifisert via et annet kontrollpanel får du nå kun en DKIM nøkkel i retur.

  3. Legg til DKIM nøkkelen som en TXT verdi på domenet hos din domeneleverandør.

Få hjelp av din domeneleverandør

Hvis du er usikker på hvordan dette gjøres kan din domeneleverandør være behjelpelig.



Var denne artikkelen nyttig?

Changing your password will log you out immediately. Use the new password to log back in.
First name must have atleast 2 characters. Numbers and special characters are not allowed.
Last name must have atleast 1 characters. Numbers and special characters are not allowed.
Enter a valid email
Enter a valid password
Your profile has been successfully updated.