Innkjøpsassistent (Basis)
  • 05 Apr 2024
  • 2 Minutter å lese
  • Mørk
    Lys
  • Pdf

Innkjøpsassistent (Basis)

  • Mørk
    Lys
  • Pdf

Article Summary

Innkjøpsassistent er et kraftig verktøy som lager bestillingsforslag basert på salg i perioder, lagerstatus og aktive innkjøp.

Assistenten ser på salgene du hadde i en gitt periode og foreslår hva du burde kjøpe inn basert på nåværende lagerbeholdning og at salg for kommende periode er det samme som tidligere periode.

Eksempel:
Du velger å lage en rapport på de to siste ukene. Rapporten viser da at du har solgt 10 stykk av en vare. Nåværende lagerbeholdning er 5.

Assistenten tar da utgangspunkt i at du de neste to ukene skal selge samme antall, altså 10 stykk, og derfor trenger å kjøpe inn 5 stk. for å høy nok lagerbeholdning til de to kommende ukene. 

For overføring av resultat direkte til innkjøp og justering av antall basert på eksisterende innkjøp kreves planen Pro +

Generere en rapport

Gå til Innkjøpsassistenten gjennom sidemenyen inne på innkjøpsmodulen:
Verktøy > Logistikk > Innkjøp & mottak: Innkjøpsassistent

Følg stegene under for å generere en rapport:

  1. Velg leverandør:
    En rapport starter alltid med en leverandør. 
  2. Velg én eller flere produsenter (valgfritt):
    Etter leverandør er valg kan du velge en, flere eller alle produsenter knyttet til leverandøren. Om du ikke velger produsenter vil alle produkter knyttet til leverandøren bli med i utvalget.
  3. Ordrestatus (valgfritt):
    Valg av ordrestatus er valgfritt og må ikke inkluderes for å generere rapporten.
    Om du velger ordrestatus vil rapporten baseres på salg som ligger i den spesifikke ordrestatusen.
  4. Fra/til dato:
    For å generere en rapport må du velge datoperioden rapporten skal baseres på.
    Her er det mulig å sette fra/til-dato manuelt eller du kan bruke forhåndsdefinerte perioder:
  5. Kategoriutvalg (valgfritt):
    Med denne kan du velge å enten bare vise produkter i spesifikke kategorier, eller ekskludere produkter fra spesifikke kategorier.
  6. Generer rapport:
    Når valgene er gjort klikker du "Generer rapport" for å starte generering.

NB! Om det ikke eksisterer ordren på valgt produsent i valgt datoperiode vil rapporten være tom. Man kan da klikke på "Vis alle varer" for å se alle varer til valgt produsent.

Valg i rapporten

Etter en rapport er generert får man en rekke valg og visninger. 

Øk bestillingen med (%):
Øker antall som må bestilles med prosenten satt. 

Ekskluder varer fra lagergruppe: Pro +
Dette valgte er tilgjengelig om butikken din har "Avansert lagerstyring" aktivert. 

Juster for tilgjengelig i innkjøp: Pro +
Om denne slås på vil "Antall som må bestilles" justeres ned med det antallet som allerede er tilgjengelig i innkjøp. 

Vis alle varer:
Viser alle varer fra valgt leverandør og produsent(er).
I oversikten vil først alle varer som er solgt i datoperioden vises, deretter alle varer fra leverandør/produsent uten salg.
Varene uten salg vil ha "N/A" i feltet for "Solgt i perioden".

Visningsvalg (kolonner)

I seksjonen for "Flere valg" har man en knapp for visningsvalg. Denne lar deg utvide visningen med flere valg. 

  • Vis notat: Viser notat på produktet om det eksisterer. 
  • Vis lagerlokasjon: Viser lagerlokasjon om satt. 
  • Skjul varer på lager: Skjuler alle linjer der varen har disponibelt lager. 
  • Vis art.nr leverandør: Viser leverandørens artikkelnummer. 
  • Vis fortjeneste: Viser fortjeneste på hver varelinje. Regnes ut basert på produktets innpris og utpris. 
  • Vis innpris: Viser en kolonne med produktets innpris.

Last ned rapport

Når rapporten er klar kan den lastes ned til CSV og XLSX.
Disse valgene finner man i "Handlinger"-menyen øverst på rapporten.

Med Pro + kan resultatet fra rapporten overføres direkte til en ny eller eksisterende innkjøpsordre og sendes til leverandør.


Var denne artikkelen nyttig?

Changing your password will log you out immediately. Use the new password to log back in.
First name must have atleast 2 characters. Numbers and special characters are not allowed.
Last name must have atleast 1 characters. Numbers and special characters are not allowed.
Enter a valid email
Enter a valid password
Your profile has been successfully updated.