Hvordan behandle ordrer

I denne artikkelen har vi samlet vanlige spørsmål knyttet til ordrebehandling. Artikkelen tar for seg hvordan man fullfører, krediterer, endrer og kansellerer ordrer.

Behandle ordrer

Kreditere ordrer V2

Redigere ordrer

Kansellere ordrer

Behandle ordrer

Når du har mottatt en ny ordre vil statusen på denne som standard være Ikke behandlet. Denne ordrestatusen indikerer at ordren er klar for videre behandling av dere.

For å behandle ordren videre kan dere følge veilederen under.

  1. Gå til Ordrer/Kunder -> Behandle ordrer
  2. Trykk på ønsket ordre for behandling i ordrelisten (benytt filtre for lettere navigering blant mange ordre)
  3. Velg Detaljer:
    Behandle ordrer betalt med Klarna 
  4. På ordreoversikten er det lurt å ta en titt på at kundens epostadresse ikke inneholder skrivefeil som f.eks @gmail.cm eller @mail.com. Hvis dere oppdager en slik feil kan dere følge veilederen her. 
  5. Før ordren fullføres kan dere velge å legge inn relevant informasjon til kunden eller til lageret. Dette gjøres i feltet under Merknader. Dere velger selv om merknaden skal sendes til kunden ved å huke av Legg til merknad og Send e-post til kunde. Når e-post sendes til kunde kan dere også velge å legge med angrerettsskjema. Hjelpeartikkel for angrerettsskjema finnes her.
  6. Under «Endre ordrestatus» kan du velge en ny status til ordren:
  7. Ved å endre ordrestatus til Sendt eller Kansellert, vil ordren også bli oppdatert hos Klarna. Les mer om egenskapene til ordrestatusene HER
  8. Trykk på Oppdater ordre for å fullføre statusendring

Hvis dere har integrasjon mot Logistra beskrives utskrift av fraktetikett i følgende hjelpeartikkel.

Kreditere ordrer

Hvis dere har appen dellevering/delkreditering installert kan dere kreditere ordrer på følgende måte.

  1. Gå til Ordrer/Kunder > Behandle ordrer
  2. Finn ønsket ordre for kreditering i ordrelisten 
  3. Ordren krediteres ved å velge Valg > Kreditering inne på ordresiden
  4. Her kan dere velge hvor mange produkter som skal krediteres, samt velge å legge på gebyr som f.eks returfrakt (kun Klarna V3). Trykk Oppdater ordre for å fullføre krediteringen

Så snart krediteringen er fullført vil beløpet tilbakebetales kunden fra Klarna eller Vipps. Det genereres også en kreditordre som kan brukes til regnskap. 

Hvis ordren skal overføres til Tripletex må ordren behandles manuelt. 

  • Endre status til Under behandling > Sendt. Velg så Overfør til Tripletex som faktura hvis den ikke skal viderebehandles. Overfør som ordre hvis det skal gjøres endringer.

Dette er mulig på ordrer betalt med Klarna, Vipps og Mystore Kortbetaling.

Hvis bildene her ikke ser kjente ut har du kanskje ikke støtte for delkreditering.



Redigere ordrer – Mystore og Klarna Checkout v2/v3

Dersom dere trenger å fjerne/endre produkter eller frakt i ordren, kan dette gjøres slik:

1. Velg ønsket ordre og trykk på «Rediger»:

2. På redigeringssiden kan dere endre på bestilte varer, f.eks justere antallet fra 2 til 1, endre prisen nedover eller fjerne varelinjer.

3. Hvis en kunde eksempelvis har bestilt 2 forskjellige ordrer, og har fått frakt på begge, kan du endre frakten på den ene ordren til 0,- og velge "Oppdater"

NB!

Det kun er mulig å justere prisen nedover eller beholde samme totalsum. Hvis totalsummen på ordren økes vil ikke ordren bli aktivert hos Klarna. Dette gjelder Klarna, Vipps og Mystore Kortbetaling.

4. Når dere har foretatt ønskede endringer, trykker dere på «Oppdater» for å lagre endringene på ordren. 

NB! 

Merk at oppdatering til status "sendt" her (i redigeringen) ikke vil aktivere betalingen hvis ordren er betalt med Klarna eller Vipps. Dette må gjøres på selve ordren som vist i den første veiledningen øverst på denne siden. Eventuelt via massebehandling.

 

5. Trykk på "Detaljer" for å gå tilbake til selve ordren for å fullføre/behandle videre. Eventuelt "Tilbake" hvis du vil gå til ordreoversikten


Kansellere ordrer

Hvis en kunde angrer en bestilling før den er fullført ("Sendt"), kan du oppdatere  ordren til "Kansellert" for å kansellere bestillingen.

Da vil reservasjonen som er opprettet hos Klarna eller Vipps kanselleres og det vil ikke bli sendt ut faktura til kunden. Dette gjelder også ved bruk av Mystore Kortbetaling.

  1. Gå til Ordrer/Kunder -> Behandle ordrer 
  2. Trykk på ønsket ordre for behandling i ordrelisten(benytt filtre for lettere navigering blant mange ordre)
  3. Velg «Detaljer«: 
  4. Endre ordrestatus til “Kansellert”

  5. Det er viktig å huke av for legg varene fra denne ordren tilbake på lager hvis enhetene skal tilbakeføres til lageret. 

  6. Trykk på Oppdater ordre for å fullføre