Hva er en e-postflyt?

En flyt er kort forklart en e-post som skal sendes ut basert på forhåndsbestemte regler. I denne artikkelen vil vi forklare kort hva en flyt er, og hvordan flyt kan hjelpe deg med å øke salget og personalisere nettbutikken.

Kort innføring i e-postflyt

Et eksempel på flyt kan være kunder som melder seg på nyhetsbrev eller inn i kundeklubben, hvor de så skal få en e-post med en velkomstrabatt. 

Hvordan ta i bruk e-postflyt

Under går vi gjennom hvordan e-postflyt kan brukes til utsendelse av e-post via Crall.

Hva bestemmer at en flyt skal starte?

En flyt starter når en kunde blir med i et segment, som er definert som at de utfører en handling i nettbutikken eller treffer en dato. Bildet under viser noen eksempler:

Velger du at flyten skal starte når kunden legger inn en ny ordre, er det mest naturlig å sende en ordrebekreftelse først. Man kan deretter sette opp en flyt som starter når ordren blir satt til sendt, denne e-posten inneholder relevant informasjon om pakken skal sendes eller hentes i butikk/på lager. Noen dager senere kan en egen flyt sende e-post med invitasjon til å gi omtale via Lipscore eller Trustpilot. 

Les mer om flyt via ordrehåndtering

Påmeldt popup er naturlig å bruke som en start dersom du ønsker å takke en kunde som melder seg på nyhetsbrev med en rabattkode. 

Les mer om popup

Hvordan avbrytes en flyt?

Når en flyt er startet, er det viktig å sørge for å velge et kriterie for å avbryte flyten. Særlig viktig er dette for forlatte handlekurver, så du ikke fortsetter å "mase" på en kunde som allerede har plassert en ordre etter første epost.

Bildet over viser hvor du velger handlingen som skal avbryte flyten - i dette eksemplet at "Forlatt handlekurv"-flyten skal avbrytes når kunden legger inn en ordre i butikken.

Hvordan bruke betingelser

Når du legger til et nytt steg i en flyt er et av valgene "Betingelse".

Når du klikker på dette valget får du velge hvilken regel som skal brukes til sammenligning. Disse reglene vil være ulike basert på hvilken handling som startet flyten. I eksemplet er vi inne i en flyt der en kunde har lagt inn en ny ordre i butikken, og skal sende en ordrebekreftelse. Forskjellen på en vanlig flyt der alle kundene får samme ordrebekreftelse er at vi her har valgt å sende en egen ordrebekreftelse til ordre over og under 1000,-

Et annet og mer komplekst eksempel er som under:

  • Vi sender en handlekurvpåminnelse etter 4 timer
  • Så venter vi 3 dager
  • Hvis handlekurven som ble forlatt er verdt 5000 eller mer sender vi en egen epost med rabattkode
  • Hvis handlekurven er verdt mindre enn 5000 sender vi en annen epost, uten rabattkode

Hvordan bruke et ventesteg

En nøkkelfunksjon i flyt er at du kan utføre en handling, og så vente en gitt tid før flyten fortsetter. Dette gjøres ved først å klikke på det blå pluss-ikonet.

Dette viser dialogen som lar deg legge til et nytt steg.

Hvis du i dialogen klikker på "Vent", får du velge hvor lang tid det skal gå før flyten fortsetter.

Eksempler på ulike e-postflyter

Forlatt handlekurv

Forlatt handlekurv er en e-postflyt som automatisk følger opp kunder som har lagt varer i handlekurven, uten å gjennomføre kjøpet. Denne flyten sender automatisk en e-post til kunder som forlater handlekurven sin før kjøpet fullføres. 

Les mer om forlatt handlekurv

Obs! Denne flyten krever samtykke til markedsføring.

Les hvordan du henter samtykke via popup.

Rabattkode ved påmeldt nyhetsbrev

Du kan enkelt sende ut en rabattkode til kunder som melder seg på nyhetsbrev. Dette gjøres ved å opprette en rabattkode i e-posten som sendes ut til kunder som melder seg på nyhetsbrev via en popup.

Les mer om rabattkode på popup

Hvordan opprette e-postflyt for ordrehåndtering

Les mer om flyt ved ordrehåndtering