Dellevering og delkreditering

Denne artikkelen tar for seg hvordan appen dellevering og delkreditering fungerer og hvordan den skal brukes.

Innhold

Informasjon

Appen “Dellevering & delkreditering” lar deg splitte ordrer, levere varene i flere omganger og kreditere deler av en ordre.

Appen inkluderer følgende funksjoner:

  • Dellevering som lar deg splitte en ordre og levere varene i flere omganger. Appen håndterer automatisk oppdateringene til Klarna og Vipps. Butikkundene dine blir kun belastet for de varer som sendes. 
  • Delkreditering som lar deg kreditere deler av en ordre dersom en kunde eksempelvis har bestilt flere eksemplarer av samme vare og vil returnere noen av dem. I appen er det lekende lett og oppdaterer automatisk Vipps og Klarna.
  • Lar deg kreditere kun frakten på en ordre.
  • Opprette retur på manuelle ordrer.
  • I orderen vises over- og underordrer slik at det er lett å ha oversikt.

Tjenesten fungerer i dag ikke sammen med produktpakker som blir bestilt via Klarna Checkout.
**Produktpakker appen er ikke tilgjengelig

Oversikt


Etter at appen er installert i ditt kontrollpanel vil du finne en ny meny inne på ordrebehandling som heter “Valg”. Denne menyen inneholder forskjellige muligheter alt etter status på ordren. 

Dellevering

Dellevering lar deg velge hvor mange produkter og hvilke varelinjer som skal sendes.
Når du har gjort dette og velger “Oppdater ordre” blir det skapt en ny ordre som du kan åpne og sende ut på vanlig måte.

Inne på den nye ordren finner du knappen “Ordretre”. Den lar deg navigere til og viser tilhørende ordre. 

Steg for å gjennomføre dellevering:

  1. Gå inn på ønsket ordre
  2. Trykk "Valg > Dellevering" øverst på ordren
  3. Ta stilling til følgende valg:
    - Velg antall på varene du skal sende nå.
    - Velg flytt frakt til ny ordre om du ønsker at frakten skal flyttes til den nye ordren.
    Deretter trykker du "Oppdater ordre"

4. Du vil da få to forskjellige ordre som kan behandles separat.

Delkreditering

Med delkreditering kan du selv velge om du ønsker å kreditere hele ordren, deler av ordren eller kun frakt. 

Delkreditering er kompatibelt med både Klarna og Vipps.

Steg for å gjennomføre delkreditering

  1. Gå inn på ønsket ordre
  2. Trykk "Valg > Kreditering"
  3. Ta stilling til følgende valg:
    - Velg antall på varene du skal kreditere.
    - Krediter frakt: Her velger du om kunden skal få kreditert frakt
    - Legg til gebyr: Her kan du velge å legge til et gebyr, om for eksempel kunden skal betale for retur.
    - Legg produkter tilbake på lager: Her velger du om produktet skal tilbake på lager, om for eksempel varen er kommet i retur fra kunden.
    - Refunder beløpet til kunden: Denne aktiverer tilbakebetalingen  
    Deretter trykker du "Oppdater ordre"


Ordrer som er delvis betalt med gavekort vil ikke kreditere beløpet tilbake til gavekortet, grunnen til dette er at systemet ikke tar høyde for hva som er betalt med gavekort og ikke.
Om du har en ordre som er delvis betalt med gavekort og skal kreditere denne, så ta kontakt med kundestøtte.

Gebyr ved kreditering

For alle Klarna v3-kunder er det mulig å trekke fra et gebyr ved kreditering av ordrer. F.eks gebyr for returfrakt.
Dette gebyret blir trukket fra oppgjøret sluttkunden får fra Klarna.
Gebyr kan for eksempel brukes til å dekke kostnaden deres for en returetikett.
Det er mulig å sette opp gebyrer til å ha en ferdigutfylt tekst/pris som kan overstyres på hver kreditering. 

 

Merk.

Sluttkunden har krav på å få refundert alle utgifter de har hatt for å få tilsendt varen fra dere. Dette inkluderer fraktkostnader.

Sluttkunden står imidlertid ansvarlig for å dekke fraktkostnaden ved en retur, så lenge dette er opplyst på forhånd. For å gjøre det enklest mulig for kunden kan dere velge å legge på et gebyr ved kreditering. 

Retur

For ordrer som ikke er betalt med Klarna eller Vipps kan man velge å generere returordrer. 
Man velger da varene som skal returneres og lar appen generere en returordre (med varene i minus).
Husk å lage kreditnota når du er ferdig.

Tags 

Som tidligere har du mulighet til å tagge varelinjene “Restnotert, Bestilt, Mottatt, Ettersendes og Sendt”.
Tags er flyttet under “Valg”-menyen, men fungerer på akkurat samme måte som før. 
For å bruke tags kreves appen “Enkel resthåndtering”.  

FAQ

Kan man kansellere en dellevert ordre?

Dersom en kunde ønsker å avbestille et produkt som fortsatt ikke er levert på en dellevert ordre må man gjøre som følger. 

1: Fullført ordren

2: Krediter varelinjen som kunden har avbestilt. 

Dette er også fremgangsmåten dersom hele ordren skal krediteres.

Årsaken til dette er at ordren er koblet mot den samme fakturaen hos Klarna/Vipps og man må derfor kreditere en varelinje for å kansellere et av produktene.