Visma eAccounting

Dersom du benytter deg av Visma eAccounting sitt regnskapsystem eller vurderer å gjøre det, får du mulighet til å integrere systemet mot ditt kontrollpanel med denne appen.

Innhold

Bestilling av Visma eAccounting

Visma eAccounting

  • For å kunne ta i bruk appen i samsvar med Mystore så må du først opprette en konto hos Visma eAccounting.
    Du kan prøve tjenesten til Visma eAccounting i 30 dager gratis.

Mystore

  • Når avgjørelsen har falt på Visma eAccounting og dere har en konto hos de, så kan dere bestille integrasjonen mot Mystore på vår app-store

Oppsett i Visma eAccounting

Følgende del tar for seg hvordan betalingstyper, regnskapskontoer og globale MVA innstillinger skal settes opp i Visma eAccounting for at integrasjonen med Mystore skal fungere.

Det er viktig at man gjør ferdig oppsettet i Visma eAccounting før man begynner med installasjons veilederen i Mystore kontrollpanel.

Oppsett av betalingstyper og regnskapskontoer i Visma eAccounting

I veilederen vil du få valget om å koble dine betalingsmetoder mot kontoer i Visma eAccounting.
Kontoplanen er ferdig oppsatt i Visma eAccounting når tjenesten tas i bruk.

    Globale mva-innstillinger i Visma eAccounting

    • MVA-gruppene i Visma eAccounting finner du under Innstillinger -> Kontooppsett salg.
      De fleste momsgruppene skal være registrert her men du har også mulighet til å opprette egne kontooppsett på denne siden ved å benytte knappen oppe i høyre hjørne.



    Kundenummer

    Integrasjonen benytter ikke kundenummer ifm med overføring av ordrer slik at det vil ikke oppstå konflikter mellom Visma eAccounting og Mystore.no med bakgrunn i kundenummerkonflikt. Integrasjonen vil ved overføring av faktura eller fakturautkast fra Mystore.no til Visma eAccounting utføre følgende sjekker og oppdateringer. 

    Hvis ordren inneholder et organisasjonsnummer:

    Ved overføring så sjekker integrasjonen først om ordren inneholder et organisasjonsnummer. Hvis ordren inneholder et organisasjonsnummer så sjekkes det om organisasjonsnummeret finnes i Visma eAccounting. Hvis organisasjonsnummeret finnes i Visma eAccounting så lagres ordren på dette kundekortet i Visma eAccounting. Hvis organisasjonsnummeret ikke finnes så opprettes et nytt kundekort og ordren lagres på dette.

     

    Hvis ordren IKKE inneholder et organisasjonsnummer:

    Ved overføring så sjekker integrasjonen først om epostadressen finnes i Visma eAccounting. Hvis organisasjonsnummeret finnes i Visma eAccounting så lagres ordren på dette kundekortet i Visma eAccounting. Hvis organisasjonsnummeret ikke finnes så opprettes et nytt kundekort og ordren lagres på dette.

    Fakturakturanummer

    I denne integrasjonen hentes alltid fakturanummer fra Visma eAccounting. Det skal derfor ikke oppstå konflikter mellom systemene basert på fakturanummer.


    Oppsett i Mystore

    Følgende del tar for seg installasjons veilederen i kontrollpanelet.

    Hvordan installerer jeg Visma eAccounting i mitt kontrollpanel?

    1. For å få installert eAccounting i ditt kontrollpanel så må dere bestille Visma eAccounting fra vår app-store 
    2. Når appen er bestilt mottar du en e-post som henviser deg til ditt kontrollpanel for å fullføre oppsettet. Følg veilederen under for hjelp til stegene i oppsettet.

    Dette oppsettet bør gjennomføres i dialog med din regnskapsfører.

    Mystore står ikke ansvarlig om noe er satt opp feil i veilederen og Mystore har ikke kundestøtte på dette oppsettet.

    Hvordan behandler jeg ordrene mine etter at veilederen er fullført?

    Når installasjonen er fullført, vil dere få muligheten til å overføre ordreinformasjon direkte via ordrebehandlingen. Dette gjøres ved å endre ordrestatus til det som er definert som en fullført ordre. Som standard er dette Sendt.

    Som dere ser på bildet over kan man velge om en ordre skal overføres som ordre eller faktura. Forskjellen på disse to beskrives under.

    • Faktura
      Dette er den vanligste måten å overføre til Visma eAccounting på hvis en ordre allerede er betalt, f.eks med Klarna eller Vipps. En ordre som overføres som faktura blir markert som fullført i Visma eAccounting. 
    • Fakturautkast
      Denne er vanlig å bruke hvis en ordre skal faktureres manuelt i Visma eAccounting. Overføring som ordre kan f.eks brukes hvis dere selv fakturerer et firma via Visma eAccounting eller via Mystore.no.

    Overføre ordrer som allerede er fullført eller forsøkt overført

    1. Endre ordrestatus på ordren til under behandling. Husk å ikke trykke på Oppdater ordre.
    2. Endre så til ordrestatusen som fullfører ordren, f.eks Sendt. Dialogboksen for å overføre ordren til Visma eAccounting vil så dukke opp, og du kan nå overføre ordren til Visma eAccounting på nytt. 

    NB! Fjern avhuking for "send e-post til kunde" og eventuelt andre valg (angrerettsskjema, Logistra) før oppdatering av ordre hvis dette allerede er sendt til kunde.

    Feilmeldinger ved overføring

    Gå til følgende hjelpeartikkel for å se forklaring på eventuelle feilmeldinger