Enkel feilsøking Mystore Datakasse

I denne hjelpeartikkelen går vi gjennom enkel feilsøking av Mystore Datakasse

Innhold

Betaling godkjent men ingen ordre i kassa?

En sjelden gang hender det at betalingen fullføres på bankterminalen eller Vipps uten at det opprettes en ordre i datakassen. Hvordan dette håndteres beskrives under. 

Fremgangsmåte ved bankterminalen

Hvis dette skjer på bankterminalen må man undersøke transaksjonen direkte på terminalen. Se veileder under.

1: 9 → Grønn sirkel → 0856 → Transaksjoner

2: Trykk deg inn på den aktuelle transaksjonen, bla til du finner statusene Final state og Capture.

3: Hvis Final state har status Approved og Capture har status Sent er transaksjonen fullført og kunden vil bli belastet. 

4: I den samme menyen på terminalen finner du frem Merchant reference og skriver ned denne som et notat. 


Hvordan registrere salget i kassen

Opprett en manuell ordre med tilsvarende produkter eller beløp og fullfør kjøpet kontant. Send så merchant reference og ordrenummeret til kundeservice@mystore.no med tittelen “Ordre ikke opprettet - Kortkjøp” 

Hva hvis transaksjonen ikke er fullført? 

Hvis Final state har status Cancelled eller Declined er transaksjonen kansellert og kunden må dermed fullføre kjøpet på nytt.


Fremgangsmåte Vipps

Hvis dette skjer med Vipps er fremgangsmåten litt annerledes. Det første som må gjøres er å sjekke kundens kvittering i Vipps om betalingen er fullført. Historikken finnes i Vippsappen Betalinger > Historikk.

Hvis statusen er Godkjent er transaksjonen ok. Skriv gjerne ned referansen som står bak Ordre i historikken.


Hvordan registrere salget i kassen

Slå ut salget som kontant, send nytt ordrenummer og ordrereferansen på kundens kvittering til kundeservice@mystore.no med tittelen “Ordre ikke opprettet - Vipps”

Tilkobling terminal

I topplinjen på datakassen er det et symbol som representerer tilkoblingsstatusen mellom datakassen og terminalen. 

  • Grønn status: Terminalen er tilkoblet og klar til bruk
  • Rød status: Ukjent, terminalen er synlig men klarer ikke å koble til
  • Grå status, Borte, terminalen er ikke synlig for kassen

Følg veilederen under ved grå eller rød status

For å komme deg inn i terminalens hovedmeny gjør du som følger: 

9 → Grønn sirkel → 0856 → Grønn sirkel (V400m)

1: Sjekk at terminal og ipad er på nett. 

På terminalen

Hovedmeny > Nettverk > Wi-Fi.

2: Sjekk terminalens tilkobling via PSP.

Hovedmeny > Nettverk > Diagnosikker > PSP > Tilkobling

3: Gå til steg 4 hvis resultatet av PSP-testen ikke endrer med "Success". 

Ved success er terminalen tilkoblet ditt nettverk.

4: Restart av utstyret

Terminal

Hovedmeny > Slå av.

Router

Strøm kobles fra i 10-15 sec.

FAQ

Lang lastetid eller helt hvit skjerm?

Hvis kassen bruker lang tid på oppgaver eller viser en helt hvit skjerm kan det være et tegn på at det er en treghet på nettverket. En annen forklaring kan være at appen trenger seg en restart. 


Dukker ikke iPadens tastatur opp?

Hvis du har en trådløs scanner tilkoblet iPaden vil denne kunne overstyre det iPadens innebygde tastatur. For å få frem tastaturet kan det hjelpe å trykke to ganger på scannerknappen (viktig at man ikke scanner noe her, scan gjerne rett ut i lufta).


Oppdateringer

Det er svært viktig å holde utstyret oppdatert. Vi anbefaler å sjekke etter oppdateringer på terminal, iPad og datakassens app med jevne mellomrom. Minner også om at datakasseappen krever nyeste versjon av iOS for å fungere optimalt. 


For å oppdatere terminalen
9 → Grønn → 0856 → Grønn → Programvareoppdatering


Strøm

For at terminalen skal fungere optimalt er det viktig at batterinivået ikke går under 10% strøm. Ha terminalen tilkoblet strøm til en hver tid.