Fraktguide for brukere av Mystore Frakt

Mystore Frakt er et unikt samarbeid mellom Mystore, Postnord og Bring. Avtalen gir deg og dine kunder full frihet til å velge den fraktleverandøren som passer deg best. Her går vi gjennom det viktigste du trenger å vite for å bruke avtalen.

Praktisk informasjon

Overføring av informasjon til fraktleverandør

For at forsendelsene skal gå uten problemer er det viktig at all informasjon om som overføres er korrekt, og ikke minst at informasjonen overføres i tide. 

Overføring av riktig kundeinformasjon

Det er viktig for alle sendinger at mottakers mobil og/eller e-post er lagt inn korrekt. Det er kun slik kunden får beskjed om at pakken er kommer frem.
Dersom mottakers mobil eller e-post mangler eller er skrevet feil, vil pakken bli liggende på utleveringsstedet i 14 dager for deretter å sendes i retur på din regning. 

Overføring av forsendelsesinformasjon til fraktleverandør

Det er også viktig at infoen om sendingene blir overført til PostNord innen pakkene kommer inn til terminal.

Du trenger ikke tenke på dette dersom du oppretter sendinger på en av følgende måter

  • Bruker integrasjon i ditt kontrollpanel som oppretter sending direkte via ordrebehandlingen 
    (Logistra, Mybring, Booking Widget etc.)
  • Oppretter sendingsetiketter direkte via din kundeportal hos Postnord

Du må være obs på dette dersom du oppretter sendinger manuelt i Logistra, nShift, Proteria etc. Da er det veldig viktig å påse at sendingsinformasjonen sendes videre. Hvis ikke, vil pakkene “sveve rundt” i systemet og enten bruke veldig lang tid på å komme frem - eller i verste fall ikke komme frem i det hele tatt. Dersom du er i tvil om dette punktet, si fra til oss, så skal vi hjelpe.

Volumvekt

Alle fraktselskaper opererer med volumvekt eller fraktberegningsvekt. Det vil si at du i noen tilfeller kan betale for en høyere vekt enn pakkens faktiske vekt. Dette beregnes ut ifra pakkens lengde, bredde og høyde.

Utregningen er slik: ((Bredde x Lengde x Høyde)/1000)/5.))

Eks:

Pakkens virkelige vekt: 5 kg.
Mål: 30 x 40 x 25 cm.
= 30.000 / 1000 = 30
30/5 = 6 kg i volumvekt.

All vekt, både virkelig vekt og volumvekt rundes opp til nærmeste hele kilo.
Merk også at du som kunde av Mystore Frakt får en fordel med at volumvekten regnes ut ved å dele på 5, normalen er at det deles på 3,5.

Sonetabeller

Sonetabeller PostNord kan lastes ned her.

    Mystore Frakt dashboard

    I ditt kontrollpanel har du tilgang til et dashboard hvor du enkelt kan administrere din fraktavtale. Her har du oversikt over dine fakturaer, dine avtalepriser på fraktavtalen og en fraktberegningskalkulator som hjelper deg med å beregne pris på dine forsendelser. Om du skulle trenge veiledning eller oppdager en feil på en faktura kan du enkelt kontakte oss direkte via kontaktskjema direkte i dashboardet. 

    Oversikt

    Dashboardet finner du ved å navigere til Hovedmeny > Verktøy > Mystore Frakt

    Fakturahenvendelser

    Dersom du har noen spørsmål til en faktura sendes dette inn direkte via fakturaoversikten i ditt Mystore Frakt-dashboard. Du navigerer deg enkelt inn på fakturaen det gjelder, for så å velge Handlinger > Opprett fakturahenvendelse. 

    Dersom kontaktskjema feiler kan du sende en e-post til kundeservice@mystore.no. For at vi skal kunne hjelpe deg raskest mulig trenger vi følgende informasjon om forsendelsen.

    • Fakturanummer
    • Sendingsnummer(ne)
    • Mål og vekt på pakken(e)
    • Beskrivelse

    Fakturering og rapporter

    Dere vil motta faktura fra Mystore på de pakkene dere har sendt. PostNord fakturerer ukentlig, Bring fakturerer hver andre uke. Dere finner fakturagrunnlaget og informasjon om hver enkelt sending i kontrollpanelet under Verktøy > Mystore frakt.

    Frakt via Postnord

    Her går vi gjennom det viktigste du må tenke på når du skal sende pakker med Postnord via Mystore Frakt.

    Hvilken fraktmetode skal du bruke? 

    Det er viktig at du velger riktig fraktprodukt i forhold til hva du skal sende. Her har vi satt opp de ulike fraktproduktene og forklart hva slags type sendinger de er beregnet for. 

    Du kan også få god hjelp ved å bruke fraktberegningsverktøyet som ligger i kontrollpanelet ditt under Verktøy > Mystore Frakt. Her kan du legge inn kundens adresse og mål og vekt på det du skal sende og få opp hvilke fraktmetoder som er tilgjengelig for denne pakken og hva det koster. Her er et eksempel på sending av en pall. Da ser du at f.eks MyPack Home Small og MyPack Collect ikke kommer opp i listen fordi pakken er for stor/for tung for disse metodene:

    Skjermbilde 2023-02-17 kl. 11.26.24

    Postnord

    MyPack Collect
    Pakke med sporing til privatpersoner. Leveres til kundens nærmeste utleveringssted. Ofte en dagligvarebutikk eller blomsterforretning, avhengig av hvor i landet det er.

    Mål- og vektbegrensninger for MyPack Collect i Norge
    Maks reell vekt 35 kg
    Maks lengde 240 cm
    Maks lengde + omkrets 360 cm

    Ved lengde over 120 cm tilkommer et gebyr (som i 2019 er 134,-) pr. Kolli.

    PS! Det er ikke lønnsomt å sende sendinger med mer enn 1 kolli som Collect. Ta gjerne kontakt dersom du er i tvil om hvilket fraktprodukt du skal velge.

    Mypack Home
    En praktisk dør-til-dør tjeneste. Levering til privatpersoner.
    Mottakeren varsles via sms eller e-post dagen før med informasjon om leveringen. Mottakeren mottar da også en lenke til en side der leveringsalternativ og tid kan velges.

    Med MyPack Home har kunden mulighet til å velge følgende:

    • Dato og tid for levering og innen hvilke tidsvinduer det passer å få varen levert (tidsvinduene varierer basert på leveringsadresse: 08:00–13:00, 13:00–17:00 eller 17:00–21:00)
    • Levering uten bekreftelse.

    Maks mål og vekt for MyPack Home 
    Maks volumvekt pr. Forsendelse 2500 kg
    Maks volumvekt pr. Kolli 1000 kg
    Maks virkelig vekt 90 kg
    Ingen sider over 240 cm
    Kun én side over 200 cm
    Kun to sider over 100 cm


    Mypack Home Small
    Brevpakker på max 5 kg. - levert i kundens postkasse eller på kundens dørmatte.
    Pakken kan spores hele veien. Det er ikke reklamasjons- eller erstatningsrett på skadede pakker eller pakker som er mistet. 

     

    Maks mål  og vekt for MyPack Home Small

    Maks lengde 45 cm
    Maksvekt 5 kilo
    Lengde + Bredde + Tykkelse Ikke over 90 cm

     

    Hva skjer dersom pakken ikke får plass i postkassen? 

    Dersom pakken ikke får plass i postkassen blir pakken automatisk gjort om til MyPack Collect og levert til nærmeste utleveringssted mot tillegg/gebyr som står omtalt i prislisten. 

    Det er mulig å legge til en tilleggstjeneste som heter "Pose på døren", dersom denne er aktivert vil pakken bli hengt, i en pose på mottakers dør, dersom pakken er for stor for postkassen mot  tillegg/gebyr som står omtalt i prislisten. Prislisten finner du i ditt kontrollpanel under Verktøy > Mystore Frakt > Prisliste. 

    Home Small hovedsending


    VIKTIG! Husk å ALLTID å legge alle Mypack Home Small-sendinger i en samlesending og opprett en Hovedsending. 

    Erstatning NSAB gjelder ikke for MyPack Home small og det gis ingen erstatning ved eventuell skade eller manko.

    Fremgangsmåte for hovedsending
    1. Opprett sendingene / fraktetikettene på vanlig måte, enten i kontrollpanelet eller i EDI-programmet. Hver pakke merkes med en Home Small-fraktetikett. 

    1. Alle Home Small-pakkene samles deretter  i en (eller flere) større samleeske eller pose. Denne esken eller posen skal nå få sin egen etikett (koster ingenting) som heter MyPack Home Small Hovedsending. 
    2. Opprett hovedsendingen i EDI-programmet ditt.
      Hovedsendingen sendes til: 

    Navn: Varebrev splittes Alfaset 105

    Adresse: Alfaset 3. Industrivei 25

    0668 Oslo

    Obs.
    Det er viktig at navn/adresse på hovedsendingen skrives nøyaktig som beskrevet over. 
    Merk med mottaker som fraktbetaler. Mottakers kundenummer er:  3552692

    Det er også mulig å opprette en hovedsending fra dashboardet til Mystore Frakt i kontrollpanelet.


    For mer informasjon om oppretting av hovedsending se Logistras hjelpeartikkel:
    https://logistra.no/registrere-oppdrag/registrere-home-small-hovedsending.html

    Etiketten skal se slik ut: 

    Obs.
    Absolutt alle Home Small-sendinger skal inn i en hovedsending - til og med i de tilfellene du kun har én sending.

    Du kan ha så mange kolli du ønsker i hovedsendingen. Hovedsendingene er gratis, du betaler kun pr. kolli oppi esken/posen.

    Postnord Parcel
    En dør-til-dør tjeneste. Levert til bedrifter. Pakkene leveres innen arbeidsdagens slutt, senest kl.18.00. Hver sending kan spores.

    Maks mål og vekt for Postnord Parcel: 

    Maks virkelig vekt 35 kg.
    Minstevekt 150 g.
    Maks lengde 175 cm.
    Maks lengde + omkrets 360 cm.


    Postnord Groupage
    For større sendinger til bedrifter i Norden. Store kolli , flere kolli eller pall.
    Se nærmere i avtalen for spesifikasjoner på dette produktet.

    Postnord Pallet
    For større sendinger og paller til utlandet.
    Se nærmere i avtalen for spesifikasjoner på dette produktet. 

    Din Postnord kundeportal

    PostNord tilbyr en kundeportal til alle kunder av Mystore Frakt. Her kan du enkelt administrere dine forsendelser.

    Dersom du sender inn følgende skjema vi PostNord opprette tilgang til deg.

    Kontoen skal være klar innen 1-2 virkedager.

    Opphenting eller levering

    Opphenting bestilles i portalen (https://portal.postnord.no/transport/pickup-tasks) eller via telefon 98 70 93 00. Opphenting må være bestilt innen kl. 15 for å bli hentet neste dag. Noen steder er fristen klokken 11.00 samme dag. Dette kan sjekkes med ditt nærmeste kjørekontor. 

    Hvis dere ønsker fast henteavtale, kan dette avtales direkte med PostNord. Kontakt Kundeservice i portalen: https://portal.postnord.no/customer-service/inquiries 

    PostNord tilbyr gratis opphenting av pakkene dere skal sende.

    Slik oppretter du et henteoppdrag i portalen

    https://portal.postnord.no/transport/pickup-tasks

    Velg “spesifiser dimensjoner” og “avsender skriver ut etikett”.

    Reklamasjon og erstatning

    Dersom man er så uheldig at en pakke blir skadet eller forsvinner sender du inn et erstatningskrav til PostNord via Portalen: https://portal.postnord.no/customer-service/inquiries 

    Erstatningskrav må inneholde følgende informasjon for å bli behandlet

    • Sendingsnummer
    • Erstatningsbeløp eks. mva*
    • Kopi av faktura/kvittering på kjøp
    • Antall kolli som er skadet eller mangler
    • Vekt pr. kolli
    • Beskrivelse av skaden og gjerne foto
    • Om reparasjon eller utbedring er mulig
    • Ved totalskade: Opplysning om hvor godset befinner seg

    * Ekskluder moms dersom du som retter erstatningskravet er mva-registrert.

    Frakt via Bring

    Hvilken fraktmetode skal du velge?

    Hvilken fraktmetode du sender med avhenger av hva kunden bestiller. Les mer om fraktmetodene under.

    Pakke til hentested

    En landsdekkende pakketjeneste for deg med nettbutikk og som har privatkunder som målgruppe. Mottaker henter selv på ønsket utleveringssted (nærbutikk, pakkebokser, postkontor).

    • Rask - leveringstid 1-2 dager til store deler av landet
    • Trygt - god kontroll med sporing underveis, og signatur ved levering
    • Fleksibelt - møt kundens behov med ulike tilleggstjenester

    Les mer hos Posten.

    Pakke levert hjem

    Pakke levert hjem gir deg hjemlevering til alle husstander i hele landet, og tjenesten håndterer pakker helt opp til 35 kg. Neste dag-levering i store deler av Norge, og levering samme dag i alle de største byene.

    • Fleksibel - mottaker kan endre leveringsdag underveis, og be om at pakken settes igjen
    • Forutsigbar - sanntidssporing og SMS-varsling
    • Presis - 1 times leveringsvindu på utleveringsdagen
    • Hurtig - Samme dag-levering til alle de største byene

    Les mer hos Posten.

    Pakke i postkassen

    Send pakker opptil 5 kg rett til postkassen, og la dine kunder få varene rett hjem. Perfekt for deg som driver netthandel.

    • Komfortabelt - dine kunder får varene hjem i postkassen
    • Billig - smart løsning for deg som sender mange småpakker
    • Trygt - mulighet for ekstra sporing med RFID-etikett

    Maks vekt: 5 kg

    Minimumsmål:

    - Pakken kan ikke være mindre enn 9 x 14 cm
    - Rull: Lengde må være minimum 10 cm. Lengde + diameter + diameter ikke under 17 cm

    Maks mål:
    - Lengde maks 45 cm. Lengde + bredde + tykkelse = maks 90 cm
    - Rull: Lengde maks 45 cm. Lengde + diameter + diameter = maks 90 cm

    Viktig! Du trenger ikke legge disse pakkene i en egen samlesending, med eget fraktbrev. Men de må likevel ligge samlet når de blir hentet ellet innlevert, slik at "Postmannen" får sortert disse riktig når de skal sendes. 


    Les mer hos Posten.

    Pose på døren

    Pose på døren er et ekstra tilbud fra Bring der postbudet kan henge pakken på døren istedenfor å levere pakken til nærmeste postkontor hvis det ikke er plass i postkassen. 

    For at dere skal kunne tilby denne tjenesten til kundene deres er dere avhengig av et samtykke fra sluttkunden ved bestilling. Denne veilederen forklarer hvordan du enkelt kan ta i bruk Pose på døren.

    Vær også oppmerksom på at det er et pristillegg på denne tjenesten. Les mer.

    Pakke til bedrift

    Send pakker opp til 35 kg til bedrifter i hele landet, inkludert Svalbard og Spitsbergen. Du booker tjenesten online. Brings sporingssystem gjør det enkelt for både deg og mottaker å følge pakken fra start til slutt.

    Hvor tungt og stort?

    Vekt og mål

    Maks vekt: 35 kg

    Maks format: Lengde 240 cm og omkrets + lengde 360 cm 

    Er pakken din over 120 x 60 x 60 cm, eller under 23 x 13 x 1 cm, må den sorteres manuelt og medfører derfor et tillegg i prisen fra 01.12.2022.

    Innlevering av pakker eller fast henteavtale?

    Du kan velge selv om du vil levere inn pakkene du skal sende på Posten (kan være mot tillegg, se prislisten i kontrollpanelet), eller om du ønsker å opprette en egen henteavtale slik at Bring kommer til deg og henter pakkene.

    Merk at opphenting ikke er inkludert i avtalen, slik den er med PostNord. 

    En eventuell henteavtale oppretter du direkte med Bring selv. Gå til denne linken og fyll inn for å få tilbud på fast henteavtale.

    Du vil da komme i kontakt med vår kontaktperson hos Bring, som vil gi deg et tilbud basert på geografi, volum etc. Du som Mystore Frakt-kunde vil få 20% rabatt på henteavtalen. 

    Reklamasjon og erstatning

    Dersom du opplever problemer med forsendelser kan du enkelt sende oss en henvendelse via ditt Mystore Frakt-dashboard (Hovedmeny > Verktøy > Mystore Frakt) i ditt kontrollpanel. Trykk på Opprett supportsak for å sende oss en henvendelse.