Generell informasjon om datakasse
  • 15 Dec 2023
  • 5 Minutter å lese
  • Mørk
    Lys
  • Pdf

Generell informasjon om datakasse

  • Mørk
    Lys
  • Pdf

Article Summary

Denne artikkelen tar for seg funksjoner og menyvalg i Mystore Datakasse

Hjem/forside

  1. Hovedmeny
  2. Åpner søkefeltet
  3. Viser valgt selger/bruker. Trykk på navnet for å åpne selgermenyen
  4. Ikon for bankterminal. Denne lyser grønt når terminal er koblet til. Trykk på ikonet for å gå til terminalinnstillinger
  5. Viser valgt kunde. Trykk på navn/ikon for å velge kunde, eller for å legge til ny kunde. Standard valg er sluttkunde/kontantkunde
  6. Merker/produsenter
  7. Kategorivalg. Her kan du velge favorittkategorier (se også punkt 11) og bestemme visning av kategorier
  8. Legg til genereisk produkt (diverseprodukt) eller gavekort via denne knappen
  9. Sett rabatt i prosent for hele handlekurven
  10. Tøm hele handlekurven
  11. Favorittkategorier. Hvis du har kategorier som du raskt vil navigere til (se også punkt 7)
  12. Utvalgte produkter/favorittprodukter. Settes via produktinfo i produktboksene
  13. Kategorier
  14. Betalingsmetoder

Hovedmeny

Hovedmenyen i datakassen når du ved å trykke på menyikonet øverst til venstre i appen ↓

  1. Åpner innstillinger
  2. Start kassasalg/sesjon
  3. Viser omsetning på nåværende sesjon. Kan også skrives ut
  4. Trykk her for å koble til eller sjekke tilkoblingsstatus på kvitteringsskriver
  5. Åpner en liste/meny med siste ordrer fra alle kassapunkter, refusjoner (til bankkort) og ordrer fra nettbutikk
  6. Trykk her for å søke opp ordre
  7. Skriver ut siste kvittering (hvis kvitteringsskriver er tilkoblet)
  8. Åpner kassaskuffen hvis tilkoblet
  9. Trykk her for å logge ut. Navn i parentes viser innlogget bruker
  10. Viser kasse ID. Les mer
  11. Butikknavn/adresse
  12. Versjon av Mystore Datakasse

  1. Stopp kassasalg/sesjon (oppgjør/avstemming)
  2. Viser ID til nåværende sesjon (z-rapport)

Kategoriside

  1. Hjemikon. Tar deg til forsiden
  2. Tilbakepil. Tar deg ett steg tibake
  3. Breadcrumb. Viser hvor du er i kategoristrukturen. Kategorinavnene kan trykkes på for rask navigering
  4. Produktnavn
  5. Produktets pris
  6. Åpner produktinformasjon

Trykk på produktboks (bilde/tittel/pris) for å legge et produkt til handlekurven

Produktinformasjon

  1. Favorittstjerne. Marker for å sette produktet som favoritt/utvalgt produkt. Produktet vil da vises på forsiden (vises over kategoriene)
  2. Produktdata hentet fra produktkortet i kontrollpanelet (pris, avanse, produsent, artikkelnummer, EAN, lagerlokasjon og lagerbeholdning)
    Innpris og avanse
    Merk at feltene for innpris og avanse kan skjules/aktiveres i kontrollpanelet via Konfigurasjon > Generelt > POS > Vis bruttofortjeneste 
  3. Produktdata hentet fra produktkortet i kontrollpanelet. Hvis produktet har varianter vil du få opp alle variantene i en tabell, med lagersaldo, art nr, EAN og lagerlokasjon per variant (hvis tilfelle). Produktbeskrivelse og produktegenskaper vil også vises her, hvis lagt inn på produktet. 

Innstillinger

Trykk på menypunktet Innstillinger i hovedmenyen for å åpne modalen for innstillinger.

Generelt

  1. Gir deg en advarsel his produktet du legger i handlekurven har 0 eller negativ lagersaldo (disponibelt lager). Du kan så velge om du vil avbryte salget eller fortsette
  2. Med denne skrudd på vil selgermenyen automatisk åpnes etter fullført salg/ordre. Eventuelt modalen for ansattkort/PIN-kode (punkt 3), hvis denne er aktivert
  3. Selger velges med scanning av ansattkort eller PIN-kode
  4.  Lar deg sette utløpsdato på byttelappene. Skriv inn antal dager, eller velg en spesifikk dato.

Skriver

  1. Lar deg koble til kvitteringsskriver
  2. Skru denne på hvis du ønsker automatisk utskrift av kvittering etter hvert salg. Skriver må være tilkoblet

Betaling


  1. Åpner terminalinnstillinger hvor du kan koble til, koble fra eller endre bankterminal
  2. Hvis du vil tilby kundene å dele opp betalingen på flere bankkort, eller dele mellom bankkort og vipps
  3. Kontantbetaling må være på skrudd for å kunne ta i mot kontanter. Hvis denne slås av forsvinner Kontant fra betalingsmetoder. Hvis du har kassaskuff koblet til kassasystemet vil skuffen åpnes automatisk når ordren slås ut på betalingsmetode Kontant
  4. Ønsket kontantbeholdning ved oppstart/avslutning. Beløpet settes i kontrollpanelet via Konfigurasjon > Generelt > POS

Visning


  1. Aktiverer selvbetjentmodus

  2. Valg for å vise produktbilder i handlekurven

Annet


  1. Analyseinformasjonen og statistikken er samlet i et format som ikke identifiserer deg personlig. Hensikten er å hjelpe Mystore med å forbedre produktet og tjenesten
  2. Sletter data lagret lokalt i appen. Vi oppbevarer ingen bokførte opplysninger lokalt i appen. For å ivareta Kassasystemforskriften lagres alle opplysninger i butikkens kontrollpanel. Dette er lokalisert på [butikknavn].mystore4.no/kontrollpanel. Alle opplysninger er tilgjengelig i kontrollpanelet og til enhver tid tilgjengelig for butikkeier og eventuelt skatteetaten for kontroll
  3. Her kan du sjekke status på din internettforbindelse

Kategorivalg

  1. Lukker kategorivalg (lagring skjer fortløpende)
  2. Tilbakestiller alle tilpassninger av kategorier og favoritter
  3. Lukker kategorivalg (lagring skjer fortløpende)
  4. Viser til at kategorien har flere nivåer (underkategori). Trykk på pilen for å gå til underkategori
  5. Marker stjernen for å sette kategorien som favoritt
  6. Bryteren/knappen bestemmer visning av kategorien i datakassen. Hvis du ønsker å skjule en kategori kan du slå av visningen her

Siste ordrer

Trykk på menypunktet Vis siste ordrer i hovedmenyen for å åpne modalen

  1. Viser siste ordrer fra kassen du behandler
  2. Viser siste ordrer fra alle kassepunkt (hvis flere)
  3. Viser siste ordrer fra nettbutikk (hvis du også har nettbutikk)
  4. Viser siste refusjoner til bankkort
  5. Åpner flere valg per ordre
  6. Viser kvitteringen til ordren
  7. Skriver ut kopi av kvittering (kvitteringsskriver må være tilkoblet)
  8. Sender kopi av kvittering på SMS
  9. Registrer retur/bytte på hele eller deler av ordren
  10. Åpner valg for byttelapp. Skriv ut byttelapp for hele eller deler av ordren

Søk opp ordre (for å registrere retur)

Trykk på menypunktet Søk opp ordre i hovedmenyen for å åpne modalen

  1. Felt for å skrive inn ordrenummer eller strekkoden nederst på fysisk kvittering
  2. Lukker modulen

  1. Ordrenummer
  2. Kundenavn
  3. Ordreinfo/data
  4. Lukker modal og avbryter
  5. Fortsett til returbehandling av gitt ordre

Velge/bytte selger

Denne funksjonen lar deg velge selger/bruker i datakassen ved bruk av PIN-kode, skanning av ansattkort, eller via en menyvisning. Du kan velge om selger velges/byttes ved behov, eller om det alltid skal velges etter hvert salg. 

Dette settes opp via Hovedmeny > Innstillinger > Generelt.

  1. Tving valg av selger mellom hvert salg
    Hvis dette valget er åpnes selgermeny eller PIN-kode/ansattkort-skanning automatisk etter hvert salg. Om det er selger meny eller PIN-kode/ansattkort bestemmes i valget under
  2. Bruk ansattkort eller PIN-kode ved valg av selger
    Hvis dette valget er av vil selgermeny være gjeldende. Hvis valget slås vil PIN-kode/skanning av ansattkort være gjeldende.

Valg av selger via selgermeny

  1. Trykk på selgerknappen øverst i appen. Selgermenyen åpnes
  2. Trykk på ønsket selger

Kan jeg skjule brukere fra selgermenyen?

Hvis du har mange brukere/administratorer som ikke er selgere i datakassen kan du velge å skjule disse fra selgermenyen.

  1. Trykk på selgerknappen øverst i appen. Selgermenyen åpnes
  2. Trykk på innstillinger-ikonet øverst til høyre i selgermenyen

Her kan du velge hvilke brukere som skal være synlig i selgermenyen. Dette er kun synsmessig, brukerne vil ikke bli slettet/deaktivert.

Valg av selger via PIN-kode eller ansattkort

Aktiver Bruk ansattkort eller PIN-kode ved valg av selger via Hovedmeny > Innstillinger > Generelt. 

Ved valg av selger vil du nå få opp denne modalen ↓

Hvordan legge til PIN-koder på brukere

Under Konfigurasjon > Administratorer (i kontrollpanelet) kan du legge inn PIN-kode på de forskjellige brukerne av datakassen.

1. Velg først bruker og klikk Rediger:

2. Legg så inn en unik 4-sifret PIN-kode på brukeren og klikk Lagre:

Det er ikke mulig å legge inn samme PIN-kode flere ganger. Hver bruker må ha sin egen unike PIN-kode. Hvis du legger inn en PIN-kode som allerede er i bruk, vil du få en varsling om dette etter du har valgt Lagre


Start og stopp kassesalg

For å starte kassasalget for dagen, gå til hovedmenyen og trykk på menypunktet Start kassasalg.

For å generere Z-rapport og avslutte kassasalget for dagen, gå til hovedmenyen og klikk på menypunktet Stopp kassasalg.

Z-rapport genereres og blir sendt til administrators e-postadresse.
Rapporten skrives ut automatisk fra kvitteringsskriver hvis skriver er koblet til.

Du finner også Z-rapportene i kontrollpanelet under Rapporter > Datakasse > Z-rapport.

 

Terminal innstillinger

Brukes for å sette opp din terminal.
Se følgende artikkel for mer info.

 

Koble opp skriver

Les hvordan du installerer skriver i vårt hjelpesenter

 


Bokførte opplysninger
Vi oppbevarer ingen bokførte opplysninger.

For å ivareta Kassasystemforskriften lagres alle opplysninger i mystore kontrollpanel under Rapporter > Datakasse.

Alle opplysninger er tilgjengelig i kontrollpanelet.

 

 

 

 


Var denne artikkelen nyttig?

What's Next
Changing your password will log you out immediately. Use the new password to log back in.
First name must have atleast 2 characters. Numbers and special characters are not allowed.
Last name must have atleast 1 characters. Numbers and special characters are not allowed.
Enter a valid email
Enter a valid password
Your profile has been successfully updated.