Hvordan sette opp Google Merchant Center

Google Merchant Center er en plattform som lar nettbutikker laste opp produktinformasjon og gjøre produktene sine synlige på Google Shopping. Det gir også mulighet for å administrere og analysere kampanjer for å øke salget.

 

Oprette konto

  • Gå til www.merchants.google.com
  • Opprett ny konto for din bedrift

Konfigureringstrinn

Bekreft nettsted

  • Gjør krav på nettstedet (om du er logget inn på samme google(gmail) konto som har tilgang til din google analytics, går denne prosessen fort) 

Bekreft kontaktinformasjon

  • Fyll inn riktig kontaktinformasjon (adresselinje, postnummer og poststed)

Bekreft telefonnummer 

  • Skriv inn ditt mobilnummer og velg “sms” alternativet. Da får du en meldig med kode som du kan taste inn i boksen som kommer opp på skjermen, som bekrefter ditt telefonnummer 

Legg til frakt og retur alternativer


Frakt

Innstillinger -> Frakt og retur - Frakt


  • Startside: “Legg til frakttjeneste” 
  • Side 1 - Tjenestedekning: Sett navn på frakten, Velg hvilke land dere leverer til og hvor pakken kan leveres
  • Side 2 - Leveringstider: Fyll inn tidene som gjelder for dere
  • Side 3 - Fraktkostnad: Velg alternativet som gjelder dere og eventuelle priser som gjelder. Trykk “Lagre” 



Retur

Innstillinger -> Frakt og retur - Retur


  • Startside: “+ Legg til retningslinjer for retur”
  • Side 1 - Land: Velg hvilket land retningslinjene for retur skal gjelde
  • Side 2 - Nettadresse for retningslinjer: fyll inn link til retur side
  • Side 3 - Returmåte: Velg hvordan kundene kan returnere produkter
  • Side 4 - Tidsfrist for retur: sett inn hvor lang returtid dere har og eventuelle utvidede returperioder
  • Side 5 - Produkt tilstand: Velg hvilken stand produktet kan returneres i 
  • Side 6 - Gebyrer: Sett ønsket valutta og fyll inn hvilke gebyrer for returer og lageretterfylleser
  • Oppsumeringside: Se over at alt har blitt registrert riktig, trykk “Ferdig” 



Laste opp feed

  • (1) - Om du ikke har brukt Merchant Center kontoen til produktkatalogsalg tidligere:

Gå til "produkter" i venstremenyen, og velg "Diagnostikk". 
Du får så opp alternativene; 
- Legg til ett og ett produkt
- Last opp en fil med produkter 
- (nederst) Opprett en feed (avansert alternativ). 
Velg Opprett en feed (avansert alternativ) 


Fortsett oppsett basert på stegene etter del 2 (2) 

  • (2) - Om du har brukt Merchant Center kontoen til produktkatalogsalg tidligere: Gå inn på fanen som heter “produkter” og underkategorien som heter “Feeder”. Der finner du en stor blå knapp med en plusstegn (legg til hovedfeed) 


____

Fortsettelse oppsett: 
  • velg oppføringsland(landet hvor annonsene skal vises) 
  • hvilket språk du vil bruke 
  • hvilke oppføringer du skal ha (betalt annonsering og gratise oppføringer)



  • Gi feeden et navn og velg “planlagt henting” 


  • Skriv inn navn på feeden
  • Daglig henting 
  • Velg hentetidspunktet du ønsker 
  • Norsk tidssone (GMT+01:00) sentraleuropeisk normaltid (Oslo) 
  • Filen nettadresse: sett inn shoppingfeed levert av mystore


Koble til andre google verktøy


  • Google Ads
    • Innstillinger -> tilknyttede kontoer 
    • Velg google ads 
    • Tilknytt konto
    • Kunde-id for google ads: skriv inn koden til den google ads konto -> send tilknytningforespørsel 
    • Gå til google ads kontoen din, der skal det nå være en invitasjon til å koble til merchant center kontoen, godta den så er disse verktøyene koblet sammen. 

  • Google Analytics(4) 
    • Logg inn på google analytics 4 kontoen din
    • Administrator -> produkttilknyttninger -> Merchant center -> Tilknytt 
    • "velg kontoer" -> velg din merchant konto -> gjennomgå å send inn