Google Merchant Center er en plattform som lar nettbutikker laste opp produktinformasjon og gjøre produktene sine synlige på Google Shopping. Det gir også mulighet for å administrere og analysere kampanjer for å øke salget.
Oprette konto
- Gå til www.merchants.google.com
- Opprett ny konto for din bedrift
Konfigureringstrinn
Bekreft nettsted
- Gjør krav på nettstedet (om du er logget inn på samme google(gmail) konto som har tilgang til din google analytics, går denne prosessen fort)
Bekreft kontaktinformasjon
- Fyll inn riktig kontaktinformasjon (adresselinje, postnummer og poststed)
Bekreft telefonnummer
- Skriv inn ditt mobilnummer og velg “sms” alternativet. Da får du en meldig med kode som du kan taste inn i boksen som kommer opp på skjermen, som bekrefter ditt telefonnummer
Legg til frakt og retur alternativer
Frakt
Innstillinger -> Frakt og retur - Frakt
- Startside: “Legg til frakttjeneste”
- Side 1 - Tjenestedekning: Sett navn på frakten, Velg hvilke land dere leverer til og hvor pakken kan leveres
- Side 2 - Leveringstider: Fyll inn tidene som gjelder for dere
- Side 3 - Fraktkostnad: Velg alternativet som gjelder dere og eventuelle priser som gjelder. Trykk “Lagre”
Retur
Innstillinger -> Frakt og retur - Retur
- Startside: “+ Legg til retningslinjer for retur”
- Side 1 - Land: Velg hvilket land retningslinjene for retur skal gjelde
- Side 2 - Nettadresse for retningslinjer: fyll inn link til retur side
- Side 3 - Returmåte: Velg hvordan kundene kan returnere produkter
- Side 4 - Tidsfrist for retur: sett inn hvor lang returtid dere har og eventuelle utvidede returperioder
- Side 5 - Produkt tilstand: Velg hvilken stand produktet kan returneres i
- Side 6 - Gebyrer: Sett ønsket valutta og fyll inn hvilke gebyrer for returer og lageretterfylleser
- Oppsumeringside: Se over at alt har blitt registrert riktig, trykk “Ferdig”
Laste opp feed
- (1) - Om du ikke har brukt Merchant Center kontoen til produktkatalogsalg tidligere:
Gå til "produkter" i venstremenyen, og velg "Diagnostikk".
Du får så opp alternativene;
- Legg til ett og ett produkt
- Last opp en fil med produkter
- (nederst) Opprett en feed (avansert alternativ).
Velg Opprett en feed (avansert alternativ)
Fortsett oppsett basert på stegene etter del 2 (2)
- (2) - Om du har brukt Merchant Center kontoen til produktkatalogsalg tidligere: Gå inn på fanen som heter “produkter” og underkategorien som heter “Feeder”. Der finner du en stor blå knapp med en plusstegn (legg til hovedfeed)
____
- velg oppføringsland(landet hvor annonsene skal vises)
- hvilket språk du vil bruke
- hvilke oppføringer du skal ha (betalt annonsering og gratise oppføringer)
- Gi feeden et navn og velg “planlagt henting”
- Skriv inn navn på feeden
- Daglig henting
- Velg hentetidspunktet du ønsker
- Norsk tidssone (GMT+01:00) sentraleuropeisk normaltid (Oslo)
- Filen nettadresse: sett inn shoppingfeed levert av mystore
Koble til andre google verktøy
- Google Ads
- Innstillinger -> tilknyttede kontoer
- Velg google ads
- Tilknytt konto
- Kunde-id for google ads: skriv inn koden til den google ads konto -> send tilknytningforespørsel
- Gå til google ads kontoen din, der skal det nå være en invitasjon til å koble til merchant center kontoen, godta den så er disse verktøyene koblet sammen.
- Google Analytics(4)
- Logg inn på google analytics 4 kontoen din
- Administrator -> produkttilknyttninger -> Merchant center -> Tilknytt
- "velg kontoer" -> velg din merchant konto -> gjennomgå å send inn