I denne artikkelen viser vi hvordan man enkelt lar Crall håndtere e-poster som sendes ut ved ordrehåndtering. Vi viser også hvordan man setter opp egen e-post for ordrer som skal hentes i butikk.
Innhold
Hvordan sette opp flyt i ordrehåndteringen- Nye ordrer
- Ordrer som endrer ordrestatus
- Ordrer som skal sendes
- Ordrer som skal sendes eller hentes i butikk
- Ordrer som kanselleres
Videogjennomgang
Se gjennom videoen for en gjennomgang av hvordan ulike flyter settes opp.
Hvilke e-poster må opprettes?
Før man kan begynne med å sette opp flytene som skal sende ut e-post må man opprette e-postene som skal sendes ut. Dette gjør det enklere å holde oversikt over alle flytene du skal lage. For å fylle e-postene med innhold må du bruke såkalte Placeholders. Trykk her for å se oversikt av placeholders.
E-post ved ordreoppdatering
E-poster som opprettes ved ordreoppdatering skal være relativt korte og informative. Følgende e-poster er fint å ta utgangspunkt i.
Ordrebekreftelse |
Ordre: Ny status |
Ordre: Sendt |
Ordre: Kansellert |
Ordre: Klar til henting Kun nødvendig dersom du tilbyr fraktmetoden hent i butikk eller hent på lager. |
Hvordan sette opp flyt for å sende ut e-poster
Så snart e-postene er opprettet kan du sette i gang med å opprette flyt som sender ut e-post til kundene. Se gjennom videoen for en rask gjennomgang. For å sikre seg at e-postene sendes til kundene må symbolet på bildet under være aktivert (blått).
NB! Dette alternativet skal kun aktiveres på e-poster som ikke krever samtykke til markedsføring (ordreoppdatering, sendingsbekreftelse osv.) Dersom e-posten krever samtykke (glemt handlekurv, promoteringer osv.) skal dette alternativet være deaktivert.
Flyt for nye ordrer
Når en ordre plasseres av kunden skal de motta en ordrebekreftelse. Dersom du ønsker at Crall skal sende denne setter du opp en flyt som starter når En ny ordre ble lagt inn. Her er det ikke nødvendig å legge inn regler som avbryter flyten.
Flyt for ordrer som endrer status
Når en ordre endrer status legger du inn en flyt som starter når en ordre endrer status.
OBS! Husk å legg inn regler for at sendte og kansellerte ordrer ikke inkluderes i denne flyten. Disse to statusene krever egne flyter da det skal sendes egne e-poster.
Flyt for ordre som skal sendes (uten mulighet for henting på lager/i butikk)
Når en ordre fullføres iditt kontrollpanel må det settes opp en flyt i Crall som sender ut e-post for dette. Se hvordan dette settes opp.
OBS! Denne flyten tar ikke høyde for om du tilbyr kundene å hente ordren på lager. Dette beskrives i neste eksempel.
Flyt for ordre som skal sendes eller hentes på lager/i butikk
Dersom du tilbyr kundene å hente ordrene i butikk eller på lager kan dette enkelt løses med å legge inn en betingelse i flyten. En betingelse utvalgte kriterier og steget videre baserer seg på det som legges inn her. Eksempelet under tar utgangspunkt i at det skal sendes én e-post for ordrer som skal sendes og én e-post for ordrer som skal hentes på lager.
Videogjennomgang
Steg for steg
1: Flyten starter når en ordre sendes, trigger En ordre ble sendt
2: Betingelsen : Ordren har fraktmetode
Sammenlign med fraktmetodens tittel i kontrollpanelet
3: Hva skal betingelsen gjøre?
✅ Betingelsen innfris
Send e-posten Ordre: Klar til henting
❌ Betingelsen innfris ikke
Send e-posten Ordre: Sendt
Flyt for kansellerte ordrer
Når en ordre kanselleres kan du legge inn en flyt som automatisk starter når en ordre kanselleres. Det er ikke nødvendig å legge inn regel som avbryter flyten.