Hvordan sette opp flyt for å sende e-post i ordrehåndteringen

I denne artikkelen viser vi hvordan man enkelt lar Crall håndtere e-poster som sendes ut ved ordrehåndtering. Vi viser også hvordan man setter opp egen e-post for ordrer som skal hentes i butikk.

Innhold

 

Hvilke e-poster må opprettes?

Før man kan begynne med å sette opp flytene som skal sende ut e-post må man opprette e-postene som skal sendes ut. Dette gjør det enklere å holde oversikt over alle flytene du skal lage. For å fylle e-postene med innhold må du bruke såkalte Placeholders. Trykk her for å se oversikt av placeholders.

E-post ved ordreoppdatering

E-poster som opprettes ved ordreoppdatering skal være relativt korte og informative. Følgende e-poster er fint å ta utgangspunkt i.

Ordrebekreftelse
Denne e-posten sendes til kunden når en ordre er opprettet i kontrollpanelet

Ordre: Ny status
Denne sendes når en ordre endrer status til noe annet enn Sendt eller Kansellert

Ordre: Sendt
Ordinær sendingsbekreftelse. Denne burde inneholde leveringsinformasjon som leveringsadresse og sporingsnummer. 

Ordre: Kansellert
Denne sendes dersom en ordre har blitt kansellert i ordrebehandlingen. Denne e-posten kan inneholde informasjon om hvordan pengene blir refundert ved kansellering. 

Ordre: Klar til henting
Dersom du ønsker å gi kunden muligheten å hente varen i din butikk eller på ditt lager er det lurt å sende kunden en egen e-post som informerer om dette. E-posten kan f.eks inneholde butikkens lokasjon og åpningstider.

Kun nødvendig dersom du tilbyr fraktmetoden hent i butikk eller hent på lager.

Personaliserte e-poster

Personaliserte e-poster er e-poster som er spisset mer mot brukerne som besøker nettbutikken. Dette kan være e-post som sendes ved bursdag, glemte handlekurver, nytt medlem av kundeklubben mm.

Til å begynne med kan vi anbefale å sette opp følgende e-poster som skal kombineres med flyt.

Glemt handlekurv
Dette er en e-post som sendes ut automatisk om en kunde har lagt varer i handlekurven uten å fullføre kjøpet. Dette er en e-postflyt som genererer ganske mye inntekt. 

NB! Husk å velg Handlekurv som mal når du oppretter e-posten

Gratulerer med dagen
Denne e-posten sendes til kundene på datoen som er registrert som fødselsdato i ditt Mystore kontrollpanel. Det vanligste er å opprette en rabattkode til kunden som varer så-så lenge.
Nytt medlem kundeklubben
Dersom en kunde melder seg inn i kundeklubben kan det automatisk sendes en e-post til kunden som f.eks inneholder en rabattkode og medlemsfordeler.

Hvordan sette opp flyt for å sende ut e-poster

Så snart e-postene er opprettet kan du sette i gang med å opprette flyt som sender ut e-post til kundene. Se gjennom videoen for en rask gjennommgang.

NB! Husk å aktivere følgende valg for e-poster som skal sendes i forbindelse med ordreoppdatering. Det må ikke aktiveres på personaliserte e-poster eller nyhetsbrev.

Video-gjennomgang

Se gjennom videoen for en gjennomgang av hvordan ulike flyter settes opp

Flyt for nye ordrer

Når en ordre plasseres av kunden skal de motta en ordrebekreftelse. Dersom du ønsker at Crall skal sende denne setter du opp en flyt som starter når En ny ordre ble lagt inn. Her er det ikke nødvendig å legge inn regler som avbryter flyten.

Flyt for ordrer som endrer status

Når en ordre endrer status legger du inn en flyt som starter når en ordre endrer status. Legg inn regel som sier at kansellerte og sendte ordrer ikke blir med i neste steg.

Flyt for ordre som skal sendes
Uten valg for hent i butikk

Når en ordre fullføres i ditt kontrollpanel må det settes opp en flyt i Crall som sender ut e-post for dette. Se hvordan dette settes opp. 

Flyt- Sendt
OBS! Denne flyten tar ikke høyde for om du tilbyr kundene å hente ordren på lager. Dette beskrives i neste eksempel.

Flyt for ordre som er sendt med fraktmetode Hent i butikk / Hentes på vårt lager
Dersom du tilbyr kundene å hente ordrene i butikk eller på lager kan dette enkelt løses med å legge inn en betingelse i flyten. En betingelse utvalgte kriterier og steget videre baserer seg på det som legges inn her. Eksempelet under tar utgangspunkt i at det skal sendes én e-post for ordrer som skal sendes og én e-post for ordrer som skal hentes på lager.

1: Flyten starter når en ordre sendes, trigger En ordre ble sendt

2: Betingelsen : Ordren har fraktmetode
Sammenlign med fraktmetodens tittel i kontrollpanelet


3: Hva skal betingelsen gjøre?

✅ Betingelsen innfris
Send e-posten Ordre: Klar til henting

❌ Betingelsen innfris ikke
Send e-posten Ordre: Sendt

Flyt for kansellerte ordrer

Når en ordre kanselleres kan du legge inn en flyt som automatisk starter når en ordre kanselleres. Det er ikke nødvendig å legge inn regel som avbryter flyten.

Hvordan sette opp personaliserte flyter

Personaliserte e-poster er en flott måte å kommunisere med kundene som har gitt samtykke. Husk å la denne innstillingen være deaktivert på disse flytene, siden e-postene regnes som markedsføring.

Maler på personaliserte e-postflyter

Under menypunktet Personalisering finner du flere maler som kan brukes til å sende ut personaliserte e-poster. Husk å opprett e-postene før du setter opp flyten.

Glemt handlekurv

Ved å sende e-post til kunder som har lagt produkter i handlekurven kan enkelt øke konverteringsraten til din butikk. I e-posten velger du selv om du tilbyr rabatt eller kun en påminnelse om handlekurven.

Forlatt-handlekurv-gif