Hjelpeveileder for Mystore Datakasse
  • 06 Dec 2023
  • 10 Minutter å lese
  • Mørk
    Lys
  • Pdf

Hjelpeveileder for Mystore Datakasse

  • Mørk
    Lys
  • Pdf

Article Summary

Her tar vi en gjennomgang av oppsettet og andre funksjoner av datakassen. Artikkelen inneholder også viktig info om utbetalinger og regnskapsføring.

Kom i gang

Last ned appen fra AppStore

For å bruke datakassen må du først laste ned appen "Mystore Datakasse" på din iPad eller iPhone. Appen lastes ned ved å søke i AppStore. 

Når du åpner appen første gang vil du bli spurt om tillatelse til å bruke din posisjon. For at kassen skal fungere må du velge "Tillat mens appen er i bruk".

Innlogging i kassen

For å logge inn i datakassen bruker du samme brukernavn og passord som til kontrollpanelet. Butikkens adresse trenger ikke å oppgis, da kassen automatisk identifiserer butikken tilknyttet brukeren. Hvis du har flere butikker med samme brukernavn og passord, vil du få muligheten til å velge hvilken butikk du ønsker å logge inn i.

Har du flere kassapunkter i butikken?

Hvis du ønsker å bruke flere kassapunkter i butikken, må du logge på med unike brukere for hvert kassapunkt.

Oppsett betalingsterminal

For mer detaljert informasjon om oppsett og bruk av betalingsterminaler, gå til denne hjelpeartikkelen

Dere har fått tilsendt en betalingsterminal av typen V400m eller S1000. Terminalen er levert av Verifone eller Castle via vår samarbeidspartner Adyen.

Tilkoblingen til datakassen skjer via Adyen sine servere og så lenge terminalen er tilkoblet et trådløst nettverk vil dere kunne koble terminalen til datakassen via appen.


V400M

Hvordan koble terminalen til et nettverk

For å kunne brukes må terminalen kobles til et trådløst nettverk. 

På terminalen: 9 > Grønn > Pin-kode > Grønn > Nettverk > Wi-Fi

Trykk så på + for å koble til et nytt nettverk. 

Terminalen er tilkoblet nettverket når det vises et symbol for Wi-Fi, en sky og en grønn prikk ved Wi-Fi-signalet. Hvis det f.eks vises en rød strek tyder det på at f.eks passordet er feil. Løsningen da er å trykke på i, for så å glemme nettverket og koble til på nytt. 

Hvordan koble terminalen til datakassen

Første gang du logger på datakassen dukker det opp en oppstartsveileder. Denne hjelper deg med å koble til terminal og kvitteringsskriver. 

Dersom du ikke får opp veilederen, eller lukket den før fullføring følger du stegene under

  1. Trykk på terminalsymbolet til høyre i topplinjen
  2. I menyen som dukker opp trykker du på Koble til terminal 
  3. Koble til terminalen som skal brukes i kassen.

Dersom terminalen ikke vises kan det tyde på at terminalen ikke er på nett eller trenger en oppdatering.

Les mer

S1000

Hvordan koble terminalen til et nettverk

For å kunne brukes må terminalen kobles til et trådløst nettverk. 

1. På terminalen trykker du: Tannhjul-symbolet (settings) > Network > Pin-kode > Wi-Fi.
 
2. Deretter finner du og trykker på ditt nettverk, skriv inn WiFi-passordet.
    Det vil stå "Connected" under nettverksnavnet når det er koblet til.

Hvordan koble terminalen til datakassen

Terminalen kobles til kassen på samme måte som V400m. Se veilederen over.

Medfølgende utstyr

Kvitteringsskriver

For å koble kvitteringsskriveren til iPaden, bruker du en standard USB A > Apple ladekabel. Når kvitteringsskriveren er koblet til strøm, slått på og tilkoblet iPaden med kabelen, kan du koble skriveren til ved å følge disse trinnene: Gå til Hovedmeny og velg "Koble opp skriver". I menyen som vises, velger du "TSP143III".

Hvis du bruker en Bluetooth-skriver, kan du koble den til iPaden via Bluetooth. Deretter kobler du den til kassen ved å velge "Koble opp skriver" i menyen.

Kassaskuff

For å koble kasseskuffen til datakassen, bruker dere kvitteringsskriveren som mellomledd. Følg disse trinnene for å koble opp kasseskuffen:

  1. Sett kasseskuffens nettverkskabel direkte inn i kvitteringsskriveren.
  2. Gå til Hovedmeny på datakassen og velg "Innstillinger".
  3. Finn og åpne innstillingene for "Betaling".
  4. Sjekk kasseskuffens innstillinger i denne menyen.

På denne måten kan dere korrekt koble opp kasseskuffen til datakassen ved hjelp av kvitteringsskriveren.

Scanner

For å koble skanneren til iPaden, følger du disse trinnene:

  1. Gå til iPadens Bluetooth-innstillinger.
  2. Sørg for at Bluetooth er aktivert.
  3. Hold inne den gule knappen på skanneren i 10 sekunder for å aktivere Bluetooth-tilkoblingen.
  4. Finn enheten med navnet "Barcode Scanner" i listen over tilgjengelige enheter.
  5. Når enheten "Barcode Scanner" vises i Bluetooth-innstillinger, velger du den for å koble skanneren til iPaden.

På denne måten kan du koble skanneren til iPaden ved hjelp av Bluetooth-tilkoblingen.

Produkter og kategorier

Under går vi gjennom ulike måter du kan legge produkter i handlekurven, samt hvordan du kan vise frem utvalgte produkter og kategorien i kassen. 

Legge til produkt

Produkter kan legges i handlekurven på flere måter. Man kan finne produkter via kategorier, søke etter produktets navn, artikkelnummer eller ved å scanne strekkoden i datakassen. 

Manuelt produkt

Man kan legge til et manuelt produkt ved å trykke på Nytt produkt i handlekurven. Husk å sjekke at produktet får riktig MVA klasse.

Produktbilde i handlekurv

Hvis du ønsker å bruke produktbilde (thumbnail) på varelinjene i handlekurven kan du aktivere dette via Hovedmeny > Innstillinger > Visning 

Utvalgte produkter

Utvalgte produkter vil du nå kontrollere/bestemme direkte i datakassen ↓ 

1. Klikk på produktinfo-knappen i produktboksen

2. Klikk på stjerneikonet ved siden av produktets tittel

Favorittkategorier/bokmerker

Plassering av favorittkategorier har blitt endret. Disse vil nå legge seg under navigasjonsbaren, som bokmerker i en vanlig nettleser ↓

For å bokmerke en kategori trykker du på innstillinger-ikonet og videre på stjerneikonet til ønskede kategorier ↓

Ordrebehandling

Les de ulike måtene du kan håndtere ordrer på i datakassen.

Rabatt

Rabatt kan legges til på to forskjellige måter.

1: Rabatt legges til ved å endre prisen på en varelinje. 

  • Trykk på ønsket varelinje → Endre pris

2: Rabatt kan legges til ved å gi rabatt på hele kjøpet

  • Trykk på “% rabatt” i handlekurven for å gi prosentvis rabatt på hele kjøpet.

Salg av gavekort

Salg av gavekort kan du nå gjøre uten å klikke på gavekort-produktet. Du kan nå klikke på Legg til-ikonet (+) i handlekurven og velge gavekort. Du kan fortsatt bruke gavekort-produktet. Du blir da sendt til den nye funksjonen.

Byttelapp

Nå kan du endelig skrive ut byttelapp på Mystore Datakasse. Byttelappen er knyttet opp mot ordren som slås ut, og scannekoden på byttelappen er den samme som på kvitteringen. Når du scanner en byttelapp får du opp valg for returnering, på samme vis som når du scanner en kvittering.

Slik går du frem for å skrive ut byttelapp:

  1. Fullfør ordren som normalt.
  2. Når du har fullført ordren får du opp et nytt valg som heter Kvittering + Byttelapp 
  3. Klikk på Kvittering + Byttelapp. Kvittering skrives ut først, og du får opp et valg for hvilke produkter du ønsker byttelapp for. Har du kjøpt flere av ett produkt kan du velge hvor mange byttelapper som skal skrives ut for gitt produkt ↓

Du kan også skrive ut byttelapp via Hovedmeny > Siste ordrer. 

Retur

Returer kan slåes inn på flere måter. Det kan gjøres ved å søke opp eller scanne kundens kvittering, finne produktet i produktkatalogen eller ved å slå inn et produkt manuelt. Ved manuell retur må det legges inn minus i prisfeltet. Antall produkter som skal i retur legges inn som normalt.

Merk

Det er ikke mulig å delvis refundere et beløp på en varelinje. Dersom en varelinje skal delvis refunderes på kort kan du sende e-post til kundeservice@mystore.no

Refusjon til kort

  1. Finn originalordren via Hovedmeny > Vis siste ordrer, søk opp originalordren via Hovedmeny > Søk opp ordre, eller scan kvitteringen hvis kunden har originalkvitteringen med seg. 
  2. Velg hvilke produkter som skal returneres/refunderes
  3. Når produktene er lagt til kassen, trykk på betalingsknappen Kort for å fullføre.
  4. Kvittering skrives ut.

Selger burde opplyse at pengene kommer på konto innen 3-4 virkedager.

Hva skjer hvis en refusjon feiler?

Vanligste grunn til at en refusjon kan feile er hvis kontobalansen hos innløser (Adyen) er lavere enn beløpet du forsøker å refundere. Det kan f.eks skje hvis du har lav/ingen omsetning en periode og har fått utbetalt alle kortbetalinger.

For butikker med en daglig/jevn omsetning vil dette være mindre sannsynlig.

Vi anbefaler uansett å legge inn en "buffer" hos innløser på valgfritt beløp som da alltid vil holdes tilbake ved utbetaling, for å sikre at det alltid er en gitt sum tilgjengelig for refusjoner. Dette kan sammenlignes med å alltid ha en gitt sum i vekselkassen. Du kan når som helst trekke tilbake eller justere denne bufferen. Da tar du kontakt med kundeservice (hos Mystore).

For å sette opp en slik buffer, ta kontakt med kunderservice via chat eller e-post 


Hvis en refusjon feiler vil du få opp en varsel lampe i header (øverst i appen).

Når du trykker på denne blir du sendt direkte til Se siste ordre > Refusjoner.

Her får du informasjon og veiledning om å ta kontakt med kundeservide. Når du meldt i fra til kundeservice kan trykke på de tre prikkene ved siden av status. Her kan du manuelt sette status til Undersøkes og legge til en kommentar om ønskelig.

Varsellampen i header vil nå forsvinne, og kundeservice vil ta kontakt så snart de har fått undersøkt refusjonen.

Søk på EAN-kode

Nå kan du velge å søke opp produkter på EAN-koder, enten ved å skanne strekkoden, eller ved å skrive inn EAN-koden i søkefeltet. Dette gjøre det enklere å f.eks sjekke lageret på en spesifikk størrelse av et produkt. Du kan skanne produktet og så sjekke produktinformasjon. Tidligere ville produktet alltid legges seg direkte i handlekurven ved skanning av strekkode, også i søkefeltet. 

Den nye funksjonen finner du når du trykker på søkeikonet. Du får nå en et valg om å søke på EAN. Huk av denne boksen og skann strekkoden. Produktet vil nå komme opp som i et vanlig søk.

Ordre på vent

Ordrer som er satt på vent vil nå vises via et nytt ikon i header, ved siden av terminalikonet. Når du har en eller flere ordrer på vent vil det vises et P-ikon (parkert ordre). Trykk på ikonet for å få opp listen med parkerte ordrer.

Søk etter kvittering

Hvis kunden av ulike grunner ønsker kopi av kvitteringer kan dette gjøres via datakassen.

Trykk på Hovedmeny, for så å velge Vis siste ordre eller Søk opp ordre.

Feilsøking

Her går vi gjennom enkel feilsøking som hjelper deg å komme raskt i gang.

Problemer med innlogging

Dersom du opplever problemer med innloggingen til nettbutikken kan du følge veilederne under for enkel hjelp.

Tøm cache

Dersom du opplever rare feil i selve appen kan du prøve å tømme cache for å se om det hjelper.

Husk å koble til terminal og kvitteringsskriver etter du har tømt cache.

Reset av butikk

Dersom det ikke hjelper å tømme cache kan du forsøke å gjøre en reset av butikken.

Steg 1: Dobbeltklikk på ipadens hjemknapp. 

Steg 2: Sveip bort datakassen så denne ikke kjører i bakgrunnen.

Steg 3: Bla deg ned til appen "Datakasse".

Steg 4: Trykk på "Reset butikk" slik at denne lyser grønt. 

Steg 5: Åpne datakassen og logg inn med din brukerinfo.

Husk å koble til terminal og kvitteringsskriver når du har fått logget på.

Test tilkoblingen til nettverket

Siden datakassen er nettverksbasert er det veldig viktig at dere har en stabil nettverkstilkobling. Datakassen har en innebygd test som sjekker tilkoblingsstatusen til nettverket deres. Nettverkstesten finnes under Hovedmeny (tre streker øverst til venstre i appen) > Innstillinger > Annet > Test internettforbindelsen

Regnskapsføring

Z-rapport

Når du starter kassasalget må det opprettes en sesjon. Dette gjøres ved å trykke på Start kassasalg via kassens hovedmeny.

Når dagen avsluttes trykker man på Stopp kassasalg på det samme menypunktet

Eksempel på Z-rapport


Regnskapsføring

I tillegg til Z-rapporten har dere tilgang til en månedsrapport for datakassen i deres kontrollpanel. Denne finner dere ved å trykke på Rapporter > Datakasse > Regnskapsrapport. Denne kan brukes av regnskapsfører. 

Utbetalinger


Hvilket firma er det som står for utbetalinger?

Dere har en innløseravtale med vår samarbeidspartner Adyen. Adyen er et raskt voksende nederlandsk selskap med blant annet Spotify, Elkjøp og Ebay på kundelisten. Mer informasjon om Adyen finnes på www.adyen.com/about


Når utbetales pengene?

Adyen gjør daglige utbetalinger mandag til fredag med en forsinkelse på 2-3 virkedager. Denne forsinkelsen skyldes at transaksjonene til Visa og Mastercard ikke er ferdigbehandlet før etter ca. 2 virkedager.
I praksis betyr dette at et salg gjort mandag blir utbetalt førstkommende onsdag eller torsdag. I helgen og helligdager vil det ta noe lengre tid og et kjøp gjort på torsdag vil bli utbetalt førstkommende mandag eller tirsdag. 


Utbetalingsrapporter
Når pengene fra innløser utbetales vil det dukke opp detaljerte utbetalingsrapporter i deres kontrollpanel. 

Rapporter > Datakasse > Utbetalingsrapporter. Disse rapportene inneholder blant annet transaksjonskostadene deres. 


Eksempel på en utbetalingsrapport

Viktig informasjon om første utbetaling

Siden hovedfokuset til oss og innløser er å få avtalen raskest mulig opp å gå, kan det ta opptil 3 uker før dere mottar den første utbetalingen fra innløser Adyen. Dette skyldes at oppsettet av tilkoblet kontonummer tar noe lengre tid enn de andre prosessene. 

Årsaken til at oppsett av kontonummeret tar noe lengre tid er at Adyen har svært strenge rutiner for bekrefte at kontonummeret tilhører korrekt firma. Dette er nødvendig slik at de kan forsikre seg om at pengene utbetales til dere og ikke noen andre ved en feil.

FAQ

Hvordan aktivere Vipps i kassen

Vipps aktiveres ved å navigere til Hovedmeny > Innstillinger > Betaling.

Hvordan aktivere kontantbetaling

Kontantbetaling aktiveres ved å navigere til Hovedmeny > Innstillinger > Betaling

Se video hvordan Vipps og kontantbetaling aktiveres

Aktiver Vipps og kontant

Flere kassapunkter?

Det går helt fint å ha flere kassapunkter hos oss. Det er et par ting som er viktig å tenke på.

1: Dere må bruke unike e-postadresser ved innlogging på hvert kassapunkt. Dette er viktig for å skille sesjonene fra hverandre. 

Dersom man forsøker å logge inn med samme e-post i flere kasser vil man logges ut fra kassen som allerede er innlogget. 

2: Det vil bli opprettet egne z-rapporter for hvert kassapunkt og oppgjøret må tas på hver kasse.

3: Utbetalingsrapporten vil ikke skille mellom kassepunktene på annen måte enn en referanse til de ulike z-rapportene.

 


Var denne artikkelen nyttig?

Changing your password will log you out immediately. Use the new password to log back in.
First name must have atleast 2 characters. Numbers and special characters are not allowed.
Last name must have atleast 1 characters. Numbers and special characters are not allowed.
Enter a valid email
Enter a valid password
Your profile has been successfully updated.