Oppstartshjelp til Mystore Datakasse

Her tar vi en gjennomgang av oppsettet og andre funksjoner av datakassen. Artikkelen inneholder også viktig info om utbetalinger og regnskapsføring.

Innhold

Innlogging i kassen

For å logge inn i datakassen bruker du samme brukernavn og passord som til kontrollpanelet. Du behøver ikke legge inn butikkens adresse da kassen finner butikken som brukeren er tilkoblet. Hvis du har flere butikker får du et valg om hvilken butikk du ønsker å logge inn i. 

Merk. Ved flere kassapunkter må det benyttes 1 unik bruker per kassapunkt.

Første gang du åpner appen får man spørsmål om appen kan bruke din posisjon. For at kassen skal fungere må dere velge “Tillat mens appen er i bruk”.

Oppsett betalingsterminal

Dere har fått tilsendt en betalingsterminal av typen V400m eller S1000. Terminalen er levert av Verifone eller Castle via vår samarbeidspartner Adyen. Tilkoblingen til datakassen skjer via Adyen sine servere og så lenge terminalen er tilkoblet et trådløst nettverk vil dere kunne koble terminalen til datakassen via appen.

Hvordan koble terminalen til et nettverk

For å kunne brukes må terminalen kobles til et trådløst nettverk. 

På terminalen: 9 > Grønn > 0856 > Grønn > Nettverk > Wi-Fi

Trykk så på + for å koble til et nytt nettverk. 

Terminalen er tilkoblet nettverket når det vises et symbol for Wi-Fi, en sky og en grønn prikk ved Wi-Fi-signalet. Hvis det f.eks vises en rød strek tyder det på at f.eks passordet er feil. Løsningen da er å trykke på i, for så å glemme nettverket og koble til på nytt. 

Hvordan koble terminalen til datakassen

Første gang kassen åpnes får du spørsmål om du ønsker å koble til terminalen. Hvis terminalen er på nett og har Mystore-logo på skjermen trykker du på Ja.


Så snart terminalen er tilkoblet et nettverk kan du koble terminalen til datakassen ved å trykke Hovedmeny > Terminalinnstillinger. I denne menyen velger du din terminaltype. Alle våre nye kunder benytter V400m (hvis du har en Castle S1000 velger du også V400m). 

I neste meny vil det dukke opp en liste over tilgjengelige terminaler som er tilkoblet deres konto. Sjekk at serienummeret i listen stemmer med terminalen og trykk Koble til på ønsket terminal.

Hvis terminalen ikke vises kan det tyde på at terminalen ikke er på nett eller trenger en oppdatering.

Medfølgende utstyr

Kvitteringsskriver

Kvitteringsskriveren kobles til iPaden med en standard Apple ladekabel og dere kan velge å bruke kabelen som fulgte med deres iPad. Så snart kvitteringsskriveren er tilkoblet strøm, slått på og koblet til deres iPad med kabel kan dere koble til skriveren med å velge Hovedmeny → Koble opp skriver. Her velger dere TSP143III.

Kasseskuff

Kasseskuffen tilkobles datakassen via kvitteringsskriveren. For å koble opp kasseskuffen setter dere kasseskuffens nettverkskabel direkte inn i printeren. Deretter sjekker dere kasseskuffen sine innstillinger via Hovedmeny → Innstillinger → Betaling 

Scanner

Scanneren kobles til via iPadens Bluetooth-innstillinger. Navnet er Barcode Scanner. Hold inne den gule knappen på scanneren i 10 sekunder for å aktivere Bluetooth-tilkoblingen.

Datakassens funksjoner

Legge til produkt

Produkter kan legges i handlekurven på flere måter. Man kan finne produkter via kategorier, søke etter produktets navn, artikkelnummer eller ved å scanne strekkoden i datakassen. 


Manuelt produkt

Man kan legge til et manuelt produkt ved å trykke på Nytt produkt i handlekurven. Husk å sjekke at produktet får riktig MVA klasse.

Utvalgte produkter

De produktene man selger mest av kan også legges som utvalgte produkter på forsiden av kassen. Dette gjøres via butikkens kontrollpanel under Produktkatalog → Utvalgte produkter. Husk å aktiver utvalgte produkter i datakassen. 

Retur

Returer kan slåes inn på flere måter. Det kan gjøres ved å søke opp eller scanne kundens kvittering, finne produktet i produktkatalogen eller ved å slå inn et produkt manuelt. Ved manuell retur må det legges inn minus i prisfeltet. Antall produkter som skal i retur legges inn som normalt.

Gavekort

Dere kan selge og ta betalt med gavekort og tilgodelapper i kassen. Gavekort som betalingsmetode kan bestilles på apps.mystore.no.

Returnere på kort

Med betalingsterminalen V400M har dere muligheten til å refundere penger direkte til kundens konto. Dette gjøres ved å scanne eller søke opp kundens kvittering, slå inn produktene i retur og velge Kort som betalingsmetode. Det kan ta 1-2 minutter før pengene er bekreftet refundert til kunden. Kunden kan regne med å motta pengene i løpet av 2-3 virkedager.

Obs. Det er ikke mulig å refundere på kort hvis det er benyttet flere betalingsmetoder eller gjort en retur på ordren. 


Rabatt
Rabatt kan legges til på to forskjellige måter.

1: Rabatt legges til ved å endre prisen på en varelinje. 

  • Trykk på ønsket varelinje → Endre pris

2: Rabatt kan legges til ved å gi rabatt på hele kjøpet

  • Trykk på “% rabatt” i handlekurven for å gi prosentvis rabatt på hele kjøpet.

Tøm cache

Hvis datakassen oppfører seg rart eller laster tregt kan det hende det har bygd seg opp mye lagret data. Denne dataen kan fjernes ved å trykke på Hovedmeny (tre streker øverst til venstre i appen) > Innstillinger > Annet > Tøm Cache

Test tilkoblingen til nettverket

Siden datakassen er nettverksbasert er det veldig viktig at dere har en stabil nettverkstilkobling. Datakassen har en innebygd test som sjekker tilkoblingsstatusen til nettverket deres. Nettverkstesten finnes under Hovedmeny (tre streker øverst til venstre i appen) > Innstillinger > Annet > Test internettforbindelsen


Søk etter kvittering

Hvis kunden av ulike grunner ønsker kopi av kvitteringer kan dette gjøres via datakassen.

Trykk på Hovedmeny, for så å velge Vis siste ordre eller Søk opp ordre.


Velg hvilke kategorier som skal synes på forsiden

Ved å trykke på firkanten på forsiden kan du velge å vise/skjule hvilke kategorier som skal vises på forsiden av kassen.

Regnskapsføring

Z-rapport

Når du starter kassasalget må det opprettes en sesjon. Dette gjøres ved å trykke på Start kassasalg via kassens hovedmeny.

Når dagen avsluttes trykker man på Stopp kassasalg på det samme menypunktet

Eksempel på Z-rapport

Regnskapsføring

I tillegg til Z-rapporten har dere tilgang til en månedsrapport for datakassen i deres kontrollpanel. Denne finner dere ved å trykke på Rapporter > Datakasse > Regnskapsrapport. Denne kan brukes av regnskapsfører. 

Utbetalinger

Hvilket firma er det som står for utbetalinger?

Dere har en innløseravtale med vår samarbeidspartner Adyen. Adyen er et raskt voksende nederlandsk selskap med blant annet Spotify, Elkjøp og Ebay på kundelisten. Mer informasjon om Adyen finnes på www.adyen.com/about

Når utbetales pengene?

Adyen gjør daglige utbetalinger mandag til fredag med en forsinkelse på 2-3 virkedager. Denne forsinkelsen skyldes at transaksjonene til Visa og Mastercard ikke er ferdigbehandlet før etter ca. 2 virkedager.
I praksis betyr dette at et salg gjort mandag blir utbetalt førstkommende onsdag eller torsdag. I helgen og helligdager vil det ta noe lengre tid og et kjøp gjort på torsdag vil bli utbetalt førstkommende mandag eller tirsdag. 


Utbetalingsrapporter
Når pengene fra innløser utbetales vil det dukke opp detaljerte utbetalingsrapporter i deres kontrollpanel. 

Rapporter > Datakasse > Utbetalingsrapporter. Disse rapportene inneholder blant annet transaksjonskostadene deres. 


Eksempel på en utbetalingsrapport

 

Viktig informasjon om første utbetaling

Siden hovedfokuset til oss og innløser er å få avtalen raskest mulig opp å gå, kan det ta opptil 3 uker før dere mottar den første utbetalingen fra innløser Adyen. Dette skyldes at oppsettet av tilkoblet kontonummer tar noe lengre tid enn de andre prosessene. 

Årsaken til at oppsett av kontonummeret tar noe lengre tid er at Adyen har svært strenge rutiner for bekrefte at kontonummeret tilhører korrekt firma. Dette er nødvendig slik at de kan forsikre seg om at pengene utbetales til dere og ikke noen andre ved en feil.