Innkjøpsassistent er en tjeneste som lager bestillingsforslag basert på salg i perioder, lagerstatus og aktive innkjøp.
Slik fungerer innkjøpsassistenten!
Assistenten ser på salgene du hadde i en gitt periode og foreslår hva du må kjøpe inn basert på hva du har på lager og at salg for kommende periode er det samme som tidligere periode.
Eksempel:
Du velger å lage en rapport på de to siste ukene. Rapporten viser da at du har solgt 10 stykk av en vare. Nåværende lagerbeholdning er 5.
Assistenten tar da utgangspunkt i at du de neste to ukene skal selge samme antall, altså 10 stykk, og derfor trenger å kjøpe inn 5 stk. for å høy nok lagerbeholdning til de to kommende ukene.
Innhold
Slik genererer du en innkjøpsrapport
Start Innkjøpsassistent
Innkjøpsassistenten finner du i venstremenyen i modulen "Innkjøp & mottak".
Slik genererer du en innkjøpsrapport
- Velg leverandør:
En rapport starter alltid med en leverandør. - Velg én eller flere produsenter:
Etter leverandør er valg kan du velge en, flere eller alle produsenter knyttet til leverandøren. - Ordrestatus (valgfritt):
Valg av ordrestatus er valgfritt og må ikke inkluderes for å generere rapporten.
Om du velger ordrestatus vil rapporten baseres på salg som ligger i den spesifikke ordrestatusen. - Fra/til dato:
For å generere en rapport må du velge datoperioden rapporten skal baseres på.
Her er det mulig å sette fra/til-dato manuelt eller du kan bruke forhåndsdefinerte perioder: - Kategoriutvalg (valgfritt):
Med denne kan du velge å enten bare vise produkter i spesifikke kategorier, eller ekskludere produkter fra spesifikke kategorier. - Generer rapport:
Når valgene er gjort klikker du "Generer rapport" for å starte generering.
Om det ikke eksisterer ordren på valgt produsent i valgt datoperiode vil rapporten være tom. Man kan da klikke på "Vis alle varer" for å se alle varer til valgt produsent.
Valg i generert rapport
Etter en rapport er generert får man en rekke valg og visninger.
Øk bestillingen med (%):
Øker antall som må bestilles med prosenten satt.
Ekskluder varer fra lagergruppe:
Dette valgte er tilgjengelig om butikken din har "Avansert lagerstyring" aktivert.
Valget lar deg ekskludere produkter som er knyttet til lagergrupper. F.eks kan det være produkter i en lagergruppe som gjelder utgåtte varer som ikke kan bestilles inn, disse kan da ekskluderes fra rapporten.
Juster for tilgjengelig i innkjøp:
Om denne slås på vil "Antall som må bestilles" justeres ned med det antallet som allerede er tilgjengelig i innkjøp.
Eksempel på dette kan være at rapporten mener du trenger å bestille 10 stykk, men du har allerede bestilt 5 hos din leverandør. Ved aktivering av valget vil "Antall som må bestilles" da justeres ned til 5.
Vis alle varer:
Viser alle varer fra valgt leverandør og produsent(er). I oversikten vil først alle varer som er solgt i datoperioden vises, deretter alle varer fra leverandør/produsent uten salg. Varene uten salg vil ha "N/A" i feltet for "Solgt i perioden".
Visningsvalg
I seksjonen for "Flere valg" har man en knapp for visningsvalg. Denne lar deg utvide visningen med flere valg.
- Vis notat:
Viser notat på produktet om det eksisterer. - Vis lagerlokasjon:
Viser lagerlokasjon om satt. - Skjul varer på lager:
Skjuler alle linjer der varen har disponibelt lager. - Vis art.nr leverandør:
Viser leverandørens artikkelnummer. - Vis fortjeneste:
Viser fortjeneste på hver varelinje. Regnes ut basert på produktets innpris og utpris. - Vis minimum lagerbeholdning:
Viser minimumantallet som er satt på produktet og antall til man når minimum antall.
Denne visningen er kun tilgjengelig om man har tjenesten "Minimum lagerbeholdning". - Vis innpris:
Viser en kolonne med produktets innpris.
Overføre til innkjøpsordre
Når du er klar med rapporten og ønsker å overføre produkter til innkjøpsordre finnes det tre muligheter for å velge produkter:
- Velg ett og ett produkt ved å markere avkryssingsboks til venstre for produktnavn
- Markere den øverste avkryssingsboksen for å markere alle produkter
- Bruk banneren i toppen for å endre markering til å kun gjelde varelinjer som har verdi i "Antall som må bestilles"
Når du har valgt de produktene du vil overføre til innkjøp klikker du på "Overfør til innkjøpsordre" i toppen eller bunnen av siden.
Varene vil da legge seg på åpent utkast eller i ny innkjøpsordre.
Overføre antall 0
Det er mulig å overføre en varelinje med 0 i antall men det er da viktig å merke seg at varelinjer i en innkjøpsordre må ha mer enn 0 for å kunne sendes til leverandør.
Om du overfører antall 0 fra innkjøpsassistenten til innkjøpet må antallet korrigeres manuelt før innkjøpet kan sendes.
Valg i "Handlinger"
I "Handlinger"-menyen får man flere valg etter rapporten er generert.
- Last ned CSV
Laster ned hele rapporten til CSV. - Last ned XLS
Laster ned hele rapporten til XLS. - Nullstill rapport
Nullstiller alle valg og justeringer som er gjort på rapporten og lar deg bygge en ny rapport. - Tøm antall å bestille
Setter verdien til 0 i feltet "Antall som må bestilles" for alle rader i rapporten.