Installasjon av Google tjenester: Analytics, Ads Konverteringssporing, Merchant Center, Search Console og Tag Manager

Her finner du en komplett oversikt på hvordan du setter opp Googles verktøy. Med disse kan du spore trafikk og konverteringer i nettbutikken.

Google Analytics

Google Ads konverteringssporing

Google Merchant Center

Google Search Console

Google Tag Manager

Google Analytics

Få innsikt i nettstedstrafikken din. For å sette opp Google Analytics mot deres nettbutikk, gjør følgende: 

I Google Analytics kan du velge mellom to varianter; Google Analytics 4 og Google Analytics Universal. Om du ønsker å sette opp Google Analytics 4 så må dette gjøres via Google Tag Manger. Vi anbefaler å sette opp Google Analytics Universal, da dette kan gjøres direkte via vårt kontrollpanel: 

  1. Gå hit: http://www.google.com/analytics
  2. Registrer ny konto om du ikke allerede har en, og opprett et nytt område: 
    - Sett kontonavn, gjerne navn på nettbutikk. 
    - Sett områdenavn, gjerne navn på nettbutikk eller URL , og still inn tidssone og valuta. Før du trykker deg videre
    - Trykk på Avanserte alternativer, og velg opprett et Universal Analytics-område. Skriv inn nettadresse og velg det nederste alternativet Opprett bare et Universal Analytics område.
    - Fullfør siste steg, og trykk opprett. 
  3. Logg inn i kontrollpanelet, i nettbutikken
  4. Gå til konfigurasjon -> SEO & Sosiale Medier -> Google
  5. Klikk på Google Analytics
  6. Trykk på Installer på høyre siden
  7. Tast inn Analytics ID som du fikk da du opprettet din Analytics konto (starter alltid med UA). 
  8. Sett Analytics type til Global (ikke Universal)
  9. Aktiver "netthandel" i Google Analytics ved å gå til Administrator -> Innstillinger for netthandel -> Trykk på Slå på netthandel

Google Ads Konverteringssporing

Mål konverteringer og få opp salg i din Ads statistikk. Det finnes flere muligheter til å sette opp konverteringssporing for Google Ads. 

Hent konverteringer fra Google Analytics: 
Slik importerer du mål og transaksjoner fra Google Analytics til Google Ads konverteringssporing: 

1. Sikre at Analytics- og Google Ads-kontoene er knyttet sammen
- Logg inn i Google Analytics på det aktuelle området, og klikk på Administrator
- Klikk på Google Ads-tilknytning, og velg + Ny tilknyttet kontogruppe
Velg Google Ads-kontoene du vil tilknytte og velg deretter Fortsett
Sett tittel på tilknytningen og slå tilknytningen i området du ønsker å motta data.
- Klikk på Knytt sammen kontoene 

2. I Google Ads, klikk på Verktøy og Innstillinger -> Måling -> Konverteringer

3. Klikk på + og deretter på Importer. Velg Google Analytics og klikk på Fortsett. 

4. Velg de målene og transaksjonene du ønsker å importere, og klikk deretter på Importer og fortsett. Klikk Ferdig.

Google Merchant Center

Bekreft eierskap i Google Merchant Center ved å knytte sammen kontoen med nettbutikken din.

  1. Logg inn i kontrollpanelet, i nettbutikken.
  2. Gå til konfigurasjon ->  Google -> Google Webmaster Tools Bekreftelse.
  3. Klikk på Installer modulen.
  4. Når du har aktivert modulen finner du et eget felt hvor du kan lime inn en Meta kode.
  5. Logg inn i Merchant Center, skap en ny konto hvis du ikke har en allerede. 
  6. Under kontoregistrering og på Om Bedriften-siden din så kan du se tre alternativer for å bekrefte og gjøre krav på nettsiden din. Vi anbefaler å verifisere via Google Analytics, som det enkleste alternativet. Hvis ikke dette er mulig, velg jeg har tilgang til min server

Metode 1: Verifisering via Google Analytics
- Skriv inn side URL, og trykk på Jeg har tilgang til en Google Analytics konto

Metode 2: Verifisering via HTML Tag 
- Skriv inn side URL, og trykk på Jeg har tilgang til min server.
- Kopier den delen av koden som står mellom 
anførselstegnene, slik markert i bildet under:


- Gå i kontrollpanelet, i nettbutikken, og lim inn koden i “Meta Tag Content”. Trykk på lagre endringer og fullfør prosessen i Merchant Center.

Google Search Console Tools 

Bekreft eierskap i Google Search Console ved å knytte sammen kontoen med nettbutikken din. 

  1. Logg inn i kontrollpanelet, i nettbutikken.
  2. Gå til Konfigurasjon -> SEO & Sosiale Medier -> Google -> Google Webmaster Tools Bekreftelse.
  3. Klikk på installer modulen.
  4. Når du har aktivert modulen finner du et eget felt hvor du kan lime inn en kode fra Google Search Console.
  5. Logg inn i Google Search Console.
  6. Velg Legg til ny egenskap/domene.
  7. Velg URL prefix, og skriv inn domene navn. 
  8. Om du har verifisert andre Google kontoer tidligere, så vil Search Console automatisk godkjenne verifiseringen av Search Console. Hvis dette ikke skjer, så velger du HTML Tag, og kopier ut koden mellom anførselstegnene. 
  9. Gå til kontrollpanelet i nettbutikken, og lim inn koden du nettopp kopierte i Meta Tag Content. Trykk på lagre endringer.

Les mer om hvordan du setter opp Sitemap i Google Search Console

Google Tag Manager

Knytt sammen din Google Tag Manager konto med nettbutikken.

  1. Logg inn i kontrollpanelet, i nettbutikken.
  2. Gå til Konfigurasjon -> Google -> Google Tag Manager.
  3. Klikk på installer modulen.
  4. Du ser nå at dere trenger en Google Tag Manager ID for å fullføre oppsettet.
  5. Trykk her: >https://www.google.com/tagmanager/
  6. Trykk på Sign up now.
  7. Fyll inn et ønsket kontonavn, velg land, legg til ønsket beholder-/innholdsnavn, og sett målplattform til Nett. Trykk på Opprett.
  8. Godta Google sine vilkår.
  9. Kopier koden øverst på siden, slik du ser her i bildet:
  10. Gå til kontrollpanelet i nettbutikken din og lim inn denne ID-koden under Tag manager ID. Trykk lagre endringer.