Kundeklubb

Tilby kundene dine ekslusive priser, bonuspoeng og andre fordeler gjennom medlemskap av kundeklubben.

NB! Vi gjør oppmerksom på at kundeklubb er i en piloteringsfase hos utvalgte kunder og er ikke tilgjengelig for salg enda.

Hva er kundeklubb?

Kundeklubb er en funksjon som gjør det mulig for deg som butikk å gi fordeler til kunder som ønsker bli en del av din Kundeklubb. Løsningen gir deg mulighet å gi fordeler gjennom frakt, rabatterte pris eller bonuspoeng. Appen hjelper deg bygge kundelojalitet slik at du beholder kundene over lengre tid. Appen hjelper deg også med å hente inn tillatelser/consent fra kunder slik at du kan sende ut nyhetsbrev og informasjon om forlatte handlekurver via Crall.

Hvordan setter jeg opp kundeklubb?

Når Kundeklubb er installert vil du finne en landingsside i kontrollpanelet via Ordrer/kunder > Kundeklubb. Her er alle sider tilknyttet kundeklubb samlet, slik at du enkelt kan navigere til de forskjellige innstillingene og tekster som tilhører kundeklubb.

Generelle innstillinger

Under Konfigurasjon > Generelt > Kundeklubb finner du de generelle innstillingene for Kundeklubb. Her har du følgende innstillinger:

  • Velkomstbeskjed til nye medlemmer
    Denne teksten vises i en pop-up når kunder har fullført registrering.
  • Avskjedsbeskjed ved utmelding
    Vises i pop-up når kunde melder seg ut via mine sider/min konto.
  • Bare gi bonuspoeng til kundeklubb medlemmer
    Ved bruk av bonuspoeng kan du her velge at poenge kun skal gis til innloggede medlemer av kundeklubben. 
  • Skjul medlemsfordeler hvis produkt ikke har medlemspris
    Medlemsfordeler vises som standard på alle produktsider. Her kan du velge å kun vise medlemsfordeler hvis det er medlemspris på produktet.
  • Skjul kundeklubb-pris/info for andre kundegrupper
    Hvis butikken bruker Avansert forhandlerløsning, og har andre kundegrupper i tillegg til kundeklubb, kan de velge at kundeklubb-fordeler og pris ikke vises på produktsider når disse kundene er logget inn i deres respektive kundegrupper. Dette vil spesifikt være aktuelt for B2B kundegrupper.
  • Kun sluttkunder kan bli medlem av kundeklubb (automatisk)
    Denne innstillingen er også aktuelt mtp kundegrupper i B2B-segmentet. Ønsker man at medlemmer av andre kundegrupper ikke skal kunne endre kundegruppe automatisk ved å registrere seg som medlem av kundeklubben, setter man denne innstillingen til JA. Når e-postadresse sjekkes i første steg av kundeklubb-registrering, og e-postadresse er knyttet til en annen kundegruppe, får kunde beskjed om at e-postadresse er tilknyttet en annen kundegruppe og at de enten kan benytte en alternativ e-postadresse, eller ta kontakt med butikken.

Innstillinger på kundegruppe

Når du installerer Kundeklubb får du også opprettet såkalte kundegrupper. Kundegrupper lar deg  automatisk opprettet en kundegruppe med navnet Kundeklubb. Kunder som ikke har meldt seg inn i kundeklubben ligger i kundegruppen Sluttkunde. 

Når en kunde melder seg på kundeklubben blir kundekortet automatisk tilknyttet kundegruppen Kundeklubb.

For å adminstrere reglene for kundeklubben har du to valg

1: Ordrer/kunder > Kundegrupper > Kundeklubb (Endre)

2: Ordrer/kunder > Kundeklubb. Her er samlesiden for kundeklubben.

Her finner du følgende innstillinger/valg:

Juster pris på produktene
Her kan du gjøre en massebehandling av kundegruppe-pris/medlemspris. Du kan filtrere på kategori og/eller produsent.


Medlemspris kan justeres etter følgende regler

    • Sluttkunde-pris eks mva

    • Innkjøpspris

    • Nåværende medlemspris/kundegruppe-pris

    • Eventuelt andre kundegruppe-priser (hvis flere kundegrupper er opprettet)

Merk at medlemspriser ikke har samme funksjonalitet som vanlig tilbud. For å fjerne (nulle ut) kundegruppe-pris via kundegruppen velger du 0% og justerer prisen etter Sluttkunde-pris eks mva

Ikke vis disse fraktmetodene
Her kan du ekskludere spesifikke fraktmetoder hvis ønskelig.


Dersom du ønsker å sette opp en egen fraktmetode for kundeklubben gjør du som følger

    1. Opprett en fraktmetode (som normalt) via Konfigurasjon > Fraktmetoder 
    2. Gå til Ordrer/kunder > Kundegrupper > Sluttkunde
    3. ↓ Huk av for fraktmetoden(e) som vanlige kunder (ikke-medlemmer) ikke skal se.

  • Ikke vis disse betalingsmetodene:
    Dette vil kun gjelde for hurtigkassa/adyen checkout, ikke Klarna Checkout. Brukes hurtigkassa kan man velge å ekskludere betalingsmetoder for innloggede medlemmer. 
  • MVA:
    Standard visning er inklusiv mva. Altså at kundeklubb-prisene vises inklusiv mva i nettbutikken. For B2B-kundegrupper kan det være aktuelt med prisvisning eksklusiv mva.
  • Fri frakt på ordrer:
    Ønsker du å gi fri frakt kun til innloggede medlemmer av kundeklubben kan du angi det på denne innstillingen. Da setter du ordrebeløpet som skal aktivere fri frakt, setter grense for maks vekt, og huker av hvilke fraktmetoder fri frakt for medlemmer skal gjelde for. ↓

  • Kategorivisning:
    Her kan du velge å aktivere en egen kategori eksklusivt for medlemmer av kundeklubb. Du huker da av for Egen kundegruppekategori.

Det kan være nyttig hvis man ønsker å gi medlemmer førsterett på nye produkter, tilby forhåndsbestilling av produkter kun for medlemmer e.l.

Denne kategorien vil da kun være synlig for innloggede medlemmer. 

Vis bare kundegruppekategorier betyr at innloggede medlemer KUN vil se denne kategorien. Dette er mest aktuelt for B2B-kundegrupper (forhandlere f.eks).

Design-innstilinger

Via design-innstillingene for Kundeklubb kan du justere følgende:

  • Tekst på produktboks-merke
    Dette blir tekst/tittel som vises på produktboks-merket som synliggjøres når et produkt har medlemspris/kundeklubb-pris. Her kan du skrive inn navnet på butikkens kundeklubb, hvis dere har et eget navn for kundeklubben. Standard tittel/tekst er Kundeklubb.

  • Tekst på produktboks-merke (Stil)
    Velg mellom uthevet skrift, eller vanlig skrifttype.  
  • Tekstfarge i produktboks-merke
    Bestemmer tekstfarge på tekst/tittel i kundeklubb-merke (som vist på bildet over ↑)
  • Bakgrunnsfarge på produktboks-merke
    Bestemmer bakgrunnsfarge på kundeklubb-merke (som vist på bildet over ↑)
  • Tekst før kundeklubb-pris
    Her kan du legge inn ønsket navn på kundeklubb-pris/medlemspris. Vises i produktboksen (under fullpris) på kategorisider og på produktsidene. Standard tekst er Medlemspris. ↓

  • Farge på kundeklubb-pris/tekst
    Tekstfarge på ovennevnte pirs/tekst ↑
  • Farge på "bli medlem"-knapper
    Denne bestemmer bakgrunnsfarge på knappen i medlemsfordel-boksen, og knappene i påfølgende registrering ↓

  • Farge på "bli medlem"-knapper - Tekstfarge
    Tekstfarge på ovennevnte knapper ↑
  • Visning av pris i produktboks (kategoriside)
    Standard visning er kundeklubb-pris under fullpris. Men du kan velge å sette visning av kundeklubb-pris i produktboks lik som visningen av vanlig tilbud. Lik visning som tilbud er kun aktivt når du er innlogget som medlem. Er du ikke innlogget som medlem vil visning uansett være Medlemspris/tekst under fullpris. 

Medlemspris/tekst under fullpris (standard) ↓

Lik visning som tilbud

Tekst: Medlemsvilkår

Denne teksten kan du redigere via Ordrer/kunder > Kundeklubb

Medlemsvilkår-teksten vises i en pop-up i registreringen når man klikker på “jeg godkjenner vilkårene for medlemskap”. ↓

Tekst: Medlemsfordeler

Denne teksten kan du redigere via Ordrer/kunder > Kundeklubb

Denne teksten vil vises på produktsidene og på min konto/mine sider. Det er valgfritt om medlemsfordeler kun skal vises på produkter med medlemspris eller om de skal vises på alle produkter, medlemspris eller ikke. Denne innstillingen finner du via generelle innstillinger for Kundeklubb. 

Bli medlem-knappen forsvinner når man er innlogget som medlem. ↓

Medlemsfordeler: Pris

Å tilby medlemmer av kundeklubben gunstigere priser vil for mange være det viktigste insentivet for å komme i gang med kundeklubb. 

Kundeklubb-pris/medlemspris kan du enten sette direkte på produktene, eller via kundegruppen Kundeklubb. Via kundegruppen kan du gjøre en masseendring av pris basert på kategori og/eller produsent.

Det er ikke anbefalt å kombinere kundegruppe-pris og vanlig tilbud. Hvis det eksisterer både kundegruppe-pris og et aktivt tilbud på et produkt vil laveste pris gjelde/vises for kunde/medlem.

Direkte på produkt

Klikk først på Vis kundegrupper for å få opp pris for kundeklubb. Har du flere kundegrupper vil disse også vises her. For at Kundeklubb-pris skal bli synlig/aktiv må prisen være lavere enn Salgspris (fullpris)


Via kundegruppen

Gå til kundegruppen Kundeklubb enten via Ordrer/kunder > Kundeklubb, eller direkte via Ordrer/kunder > Kundegrupper > Kundeklubb. ↓

Huk av for Juster pris på produktene

Medlemspris kan justeres etter:

  • Sluttkunde-pris eks mva

  • Innkjøpspris

  • Nåværende medlemspris/kundegruppe-pris

  • Eventuelt andre kundegruppe-priser (hvis flere kundegrupper er opprettet)

Merk at pris for kundegruppe ikke har samme funksjonalitet som vanlig tilbud. For å fjerne (nulle ut) kundegruppe-pris via kundegruppen velger du 0% og justerer prisen etter Sluttkunde-pris eks mva. Altså blir ny pris 0% lavere enn vanlig salgspris/fullpris.

Medlemsfordeler: Bonuspoeng

Med appen Kundelojalitetsprogram installert kan du tilby bonuspoeng til kundene ved kjøp av produkter. I kombinasjon med Kundeklubb kan du nå velge å kun gi bonuspoeng til medlemmer av kundeklubben. Bonuspoeng vil da være en fordel for medlemmer, og et insentiv for kunder til å bli medlem av kundeklubben. 

Bonuspoeng veksles inn til rabattkode via min konto/mine sider

Ønsker du at bonuspoeng kun skal gis til medlemmer av kundeklubben går du til Konfigurasjon > Generelt > Kundeklubb, og finner innstillingen Bare gi bonuspoeng til kundeklubb medlemmer? Sett denne til JA. 

Visning av bonuspoeng-info på produktsider
Bonuspoeng til alle ↓


Bonuspoeng kun til medlemmer ↓

Når kun medlemmer får bonuspoeng er det kundeklub-pris som legges til grunn for antall bonuspoeng - så lenge kundeklubb-pris er satt. Hvis det ikke er satt spesifikk kundeklubb-pris er det fullpris som legger føringen for antall bonuspoeng.

Hvor mange poeng som skal deles ut basert på produktets pris bestemmer du via Konfigurasjon > Generelt > Bonuspoeng. Her bestemmer du også hvor mange kroner hvert poeng skal tilsvare på rabattkodene (som veksles inn).

Innstillinger spesifikt for bonuspoeng:

  • Forholdstall for poengutregning
    Antall bonuspoeng hver krone skal gi. Eks. 0.1 gir 100 poeng per 1000 kroner. 
  • Kan dekke frakt/gebyrer
    Skal rabattkode fra bonuspoeng kunne dekke frakt/gebyrer?
  • Forholdstall for rabattutregning
    Antall kroner rabatt hvert bonuspoeng skal gi. Eks. 0.5 gir 50 kroner rabatt for 100 poeng.
  • Grense for bruk
    Antall bonuspoeng du må ha før du kan bruke dem til å få rabatt

Medlemsfordeler: Frakt

Med Kundeklubb har du også noen nye muligheter når det gjelder frakt. Du kan nå velge å sette opp en eller flere fraktmetoder kun for medlemmer av kundeklubben, og/eller sette egne fri frakt-regler (på eksisterende fraktmetoder) kun for medlemmer.

Sette opp fraktmetoder kun for medlemmer

Ønsker du å gi innloggede medlemmer en egen fraktmetode (med egen pris) gjør du som følger:

  1. Gå til Konfigurasjon > Fraktmetoder og sett opp ønsket fraktmetode med ønsket navn/tekst og pris. F. eks Frakt Kundeklubb.


  2. Gå til Ordrer/kunder > Kundegrupper > Sluttkunde og huk av for den nye fraktmetoden (opprettet for kundeklubb) for å ekskludere denne for ikke-medlemmer. Har du flere kundegrupper som ikke skal få denne fraktmetoden må du gjøre det samme på de. ↓

  3. Gå til Ordrer/kunder > Kundegrupper > Kundeklubb og velg eventuelle "vanlige" fraktmetoder som medlemmer ikke skal få opp i kassen.

Aktiver fri frakt kun for medlemmer

På kundegruppen Kundeklubb kan du nå aktivere fri frakt spesifikt for innloggede medlemmer. Dette gjør du via Ordrer/kunder > Kundegrupper > Kundeklubb.

Du har samme valg her som du har for det generelle valget for fri frakt ↓

Hvordan sende nyhetsbrev til medlemmer

Så lenge det står beskrevet i kundeklubbens vilkår er det fullt mulig å sende nyhetsbrev til medlemmer i kundeklubben. Inntil videre må medlemmene manuelt importeres til din leverandør (MailMojo, MailChimp etc.)

Oversikten over medlemmene finner du i kundeoversikten i ditt kontrollpanel under Ordrer/Kunder > Kunder.

Den eksporterte filen kan du nå importere inn til din nyhetsbrev-leverandør. Merk at denne listen ikke overføres automatisk, og må oppdateres manuelt før nytt nyhetsbrev sendes.

Vi anbefaler å opprette en egen liste for medlemmer i kundeklubben hos din leverandør.

Hvordan blir man medlem av kundeklubben?

Både nye og eksisterende kunder kan enkelt bli medlem av kundeklubben. I nettbutikken kan kunder melde seg på via produktsider, eller via en tekstside for kundeklubb. Eksisterende kunder kan også bli medlem direkte på Min konto.

Bli medlem via produktside

På produktsidene vil du med Kundeklubb installert vise medlemsfordeler med en innebygd knapp for registrering (Bli medlem). Når man klikker på denne knappen åpnes en dialog der du i første steg legger inn e-postadresse, for å sjekke om du allerede har en kundekonto hos butikken. 

I videoklippet under eksisterer det ikke et kundekort fra før ↓
Her vil kundekortet opprettes samtidig med at kunden blir medlem. Når registreringen er fullført blir kunden automatisk logget inn.  

HubSpot Video


Eksempel med eksisterende kundekort ↓
Når kunden allerede har et kundekort vil det sendes en innloggingslenke på e-post. Når kunde klikker på denne blir kunde innlogget og registreringen fullført.

HubSpot Video

Bli medlem via Min konto

Eksisterende kunder kan logge seg inn på Min konto og finne registreringen for kundeklubb på startsiden. ↓

På mobilversjon vil det være en egen fane for kundeklubb. ↓

Hvordan melder medlemmer seg ut av kundeklubben?

Medlemmer kan melde seg ut av kundeklubben via Min konto