Hva er Mystore Frakt?

I denne hjelpeartikkelen vil vi gå gjennom hovedtrekkene i Mystore Frakt-avtalen og hva dette betyr for deg som kunde. Vi går også gjennom noen ofte stilte spørsmål.

  1. Hva er Mystore Frakt? 
  2. Koster avtalen noe?
  3. Hvordan sende med Mystore Frakt
  4. Hva betyr EDI?
  5. Logistra
  6. PostNord Booking Widget
  7. Er avtale med f.eks Logistra inkludert?
  8. Hvor ofte og hvordan betaler jeg for frakten? 
  9. Hvor ofte endres prisene? 
  10. MÅ jeg bruke Mystore Frakt når jeg er kunde her?
  11. Hva om jeg allerede har en fraktavtale?

 

postnord-vogntog-landskap-1200-optimized-1024x641

Hva er Mystore Frakt?

Mystore Frakt er et samarbeid mellom Mystore og PostNord som gir alle våre kunder et stort konkurransefortrinn når det kommer til frakt. Du slipper å forhandle frem en avtale selv da prisene allerede er ferdigforhandlet på deres vegne mellom oss og PostNord. Det beste med avtalen er at du får alt på ett sted – frakt blir ikke enklere enn dette. 

Koster avtalen noe?

Du betaler ikke noe for å inngå avtalen da det kun faktureres for det man faktisk sender. Man har til og med gratis opphenting av pakker inkludert i avtalen, uansett hvor mye eller lite som sendes. Prisene for fraktavtalen finner du i ditt kontrollpanel. Du finner også mer info om avtalen her.

Hvordan sende med Mystore Frakt

Å sende pakker med Mystore Frakt er enkelt. Du oppretter sendingene direkte fra ditt kontrollpanel, du printer ut og fester strekkodeetiketter på pakkene, så kommer PostNord og henter. Det finnes to muligheter for å kunne opprette sendinger og skrive ut strekkodeetiketter.


Først litt om hvordan det henger sammen. For at sendingene skal gå rett for seg, kreves det at informasjon om sendingene sendes fra nettbutikken til transportøren via EDI (Electronic Data Interchange). F.eks. er det dette som gjør at kunden mottar essensiell informasjon som at pakken er klar for henting. EDI-integrasjon reduserer antall feilleveranser, gir deg automatiske sporingsmuligheter og raskere godshåndtering enn ved manuell sending. 


Du har som nevnt to ulike muligheter. Du kan enten bruke PostNord Booking Widget eller ha en avtale med en ekstern leverandør av transportadministrasjon (TA-leverandør). Eksempler på TA-leverandører er: Logistra, nShift / Consignor, Proteria og Axia Frakt.

Hva betyr EDI?

EDI (Electronic Data Interchange) er det systemet som sørger for overføring av elektronisk informasjon fra et system til et annet. I forbindelse med Mystore Frakt benyttes EDI for å overføre fraktinformasjon fra ditt kontrollpanel til PostNords systemer.

De to beste integrasjonene for EDI for Mystore Frakt er Logistra og PostNord Booking Widget.

Logistra (Anbefalt) 

Vår mest smidige EDI-integrasjon. Med Logistra kan du opprette sending med alle mulige fraktmetoder direkte via ordrebehandlingen i kontrollpanelet – automatisk.  

Støtter de fleste transportører i Norge, slik at du også har muligheten til å kombinere flere transportavtaler dersom det skulle være aktuelt.


Dette valget krever at du oppretter en bruker hos Logistra.

Mer informasjon om Logistra-integrasjonen finnes her.

PostNord Booking Widget

PostNord Booking Widget er en gratistjeneste som kan brukes til å opprette sendinger, skrive ut etiketter og overføre fraktinformasjon fra kontrollpanelet til PostNord. Hovedforskjellen mellom Logistra og PostNord Booking Widget er at man med denne er begrenset til å sende pakken som MyPack Collect (hent i butikk) og MyPack Home (levert på døren).

Mer informasjon om PostNord Booking Widget finnes her.

Er EDI-avtale med f.eks. Logistra inkludert? 

Nei, du må selv opprette en avtale med Logistra, eller en annen TA-leverandør (transport administrasjon) - eventuelt benytte vår PostNord Booking Widget. Se punktene over.
Når du går gjennom bestillingen av Mystore Frakt, guider vi deg og forklarer hva du trenger og hvor du bestiller. 

Hvor ofte og hvordan betaler jeg for frakten? 

Fakturaer for de pakkene du har sendt, kommer ukentlig, og du mottar de fra oss. Betales som en helt alminnelig faktura.
På fakturaen vil det stå hvor mange av hvert pakkeprodukt du har sendt, og en sum.

Inne i kontrollpanelet ditt finner du et Dashboard for frakt som blant annet viser deg alle dine fakturaer med fullt fakturagrunnlag slik at du kan se detaljert hvor mye hver enkelt sending har kostet, hvilken ordre den tilhører, hva fraktvekten er og eventuelle tillegg som er kommet (f.eks. for lange pakker, pakker som ikke fikk plass i postkassen etc. – se mer om dette i avtalen).

Se mer om dashboardet her. 

Hvor ofte oppdateres prisene? 

Normalt skjer prisjustering fra PostNord 1. desember hvert år. Det kan også forekomme endringer ellers i løpet av året. Du vil bli varslet på e-post i forkant av slike justeringer. 
Se mer om dette i avtalen din.  

MÅ jeg bruke Mystore Frakt når jeg er kunde her? 

Nei, det er helt opp til deg selv hvilken transportør du vil benytte og hvordan du vil legge opp utskrift av fraktetiketter i din butikk. 

Du kan også kombinere flere fraktavtaler dersom det er gunstig for deg. Ta gjerne kontakt med oss dersom du ønsker å se på hvilke muligehter du har før du bestemmer deg. 😊

Hva om jeg allerede har en fraktavtale? 

Du kan selvsagt beholde din fraktavtale og ditt fraktoppsett i nettbutikken som før. Eller du kan supplere med Mystore Frakt, eller du kan bytte ut din nåværende avtale med vår. Alt etter hva som er mest gunstig for deg og din butikk. Spør oss gjerne dersom du er i tvil om hva som er lurest å gjøre. 

Hvis du allerede har et kundenummer hos PostNord, men ser at vår avtale er mer gunstig for deg, må du gå gjennom bestillingsskjemaet for Mystore Frakt slik at du får tildelt et nytt kundenummer som er tilknyttet Mystore Frakt. Du velger selv om du vil beholde ditt gamle kundenummer i tillegg eller om du melder fra til PostNord og sier dette opp.