I ditt kontrollpanel finner du et dashboard for din Mystore Frakt-avtale
Innhold
- Dashboardets forside
- Fakturaoversikt
- Fraktberegning
- Link til PostNord kundeportal
- Utskrift av Home Small Hovedsending
Du finner dashboardet ved å gå til Verktøy > Mystore Frakt.
Her finner du en total oversikt over det du har behov for å vite finner du prislister, en snarvei for opprettelse av MyPack Home Small Hovedsendings-etikett, samt fakturagrunnlag for alle dine sendinger med muligheten for å opprette en fakturahenvendelse på en enkel måte med mer.
Dashboardets Forside
På forsiden finner du følgende:
- Enkel utskrift av MyPack Home Small Hovedsending
- Link til prislisten
- Link til Fraktguiden
- Link til Din avtale
- Oversikt over de siste frakt-fakturaene
- Menyen til venstre tar deg til de underliggende sidene/verktøyene
Fakturaoversikt
I fakturaoversikten kan du søke etter fakturaer, sendinger og ordrer og få full oversikt over prisen og grunnlaget for faktureringen på hver enkelt sending.
Oversikten på hver faktura vil vise deg sendingsnummeret for hver sending, ordrenummer, datoen pakken er sendt, hvilken pakketype som er registrert, hvilken fraktvekt fakturaen baserer seg på, pris eks. mva, antall kolli pr. sending, samt tjenestekodene på eventuelle tillegg som er lagt på sendingen.
Fakturahenvendelse
Er det noe som ikke stemmer? Feil kan skje.
Dersom du har en henvendelse vedr. en eller flere sendinger, gå inn på den fakturaen det gjelder og klikk på “handlinger” oppe i høyre hjørne for å opprette en fakturahenvendelse. Velg den eller de sendingene det gjelder og fyll i nødvendig informasjon om sendingens mål og vekt.
Vi er avhengige av å ha din informasjon om mål og vekt på sendingen for å kunne hjelpe deg med å få en eventuell kreditnota.
Minner om dette med volumvekt vs. reell vekt. Les mer om dette her.
Prisliste
I prislisten finner du til enhver tid de gjeldende prisene fordelt på nettbutikkpakke (Entrepreneur, Business og Corporate) og fraktprodukt (Collect, Home etc).
Alle priser er oppgitt eks. mva og tillegg.
Faste tillegg som Energitillegg og Vei- og baneavgift tilkommer alle sendinger. Dette er tillegg som justeres opp og ned hver måned og du kan lese mer om dette og se satsene her.
Under hvert fraktprodukt finner du også en boks for andre aktuelle tillegg for akkurat dette fraktproduktet. F.eks overskridende vekt eller mål.
Sonetabeller kan du laste ned i Prislisten til Postnord her: https://www.postnord.no/tjenester-bedrift/priser-og-vilkar
FAQ
Feil fraktvekt på sendingen?
Opplever du at vekten som står på fakturaen ikke stemmer overens med den pakken du har sendt? Sjekk først hva volumvekten på pakken din er, kanskje er det den som har slått inn her. Du kan lese mer om volumvekt her. Volumvekt for deg med Mystore Frakt regnes ut på denne måten: Høyde x Lengde x Bredde (cm) / 5000.
Er det fortsatt feil. Opprett en fakturahenvendelse som beskrevet over.
Ordrenummeret synes ikke på sendingen?
Det kan være ulike grunner til at ordrenummeret ikke vises i oversikten. Den vanligste årsaken er at sendingen ikke er opprettet via nettbutikkens kontrollpanel eller via en integrasjon mot din TA-leverandør. Hvis du oppretter sendingen manuelt vil vi ikke ha informasjon til å vise ordrenummeret i denne oversikten.
Hva betyr tjenestekodene på fakturagrunnlaget?
Du finner en liste over en betyding av tjenestekodene her: https://www.postnord.no/tjenester-bedrift/priser-og-vilkar/produkt-og-tjenestebenevnelser
Fraktberegning
Du kan få god hjelp ved å bruke fraktberegningsverktøyet som ligger i kontrollpanelet ditt under Verktøy > Mystore Frakt. Her kan du legge inn kundens adresse og mål og vekt på det du skal sende og få opp hvilke fraktmetoder som er tilgjengelig for denne pakken og hva det koster. Her er et eksempel på sending av en pall. Da ser du at f.eks MyPack Home Small og MyPack Collect ikke kommer opp i listen fordi pakken er for stor/for tung for disse metodene:
Utskrift av MyPack Home Small Hovedsending
Hvordan fungerer det?
Etter at du har pakket alle dine Home Small-pakker skal disse samles i én eller flere hovedsendinger.
Denne/disse sendingene trenger en etikett. Fyll inn hvor mange etiketter du ønsker å printe, klikk på Skriv ut etikett for å skrive ut etikett via printeren til Logistra. Sendingsinformasjonen overføres automatisk til Logistra.
Hvis du ikke allerede har booket opphenting av pakkene kan du huke av for dette samtidig ved Bestill henting.
Denne funksjonen krever at du har integrasjon mot Logistra og at appen er satt riktig opp i din nettbutikk.