Vipps - Ofte stilte spørsmål

Her får du svar på ofte stilte spørsmål om Vipps som betalingsløsning i Mystore

Hvordan fungerer Vipps?

Når får jeg utbetalinger?

Transaksjon gått gjennom, men ingen ordre

To oppføringer på samme transaksjon

Hvem kan få Vipps?

Vi tilbyr Vipps som betalingsløsning til alle våre kunder som har produktpakke Entrepreneur, Business eller Corporate. Det er ingen ekstra månedskostnad eller etableringskostnader. Hvis du har en gammel produktpakke kan du oppgradere denne.
Se prisliste

Hvordan bestiller jeg Vipps?

Her kan du lese hvordan du bestiller Vipps til nettbutikken

Hvordan fungerer Vipps?

Løsningen fungerer på samme måte som med Klarna. Beløpet blir trukket fra kundens konto med en gang ordren blir oppdatert til Sendt.

Dersom ordren blir kansellert før den er sendt, så blir reservasjonen hos kunden fjernet.
Hvis du ønsker å kansellere en Vipps-ordre før ordren er effektuert kan du enkelt endre ordrestatus til Kansellert.

I ditt kontrollpanel har vi også et fint verktøy for å sjekke status, kansellere eller aktivere Vipps-ordrer manuelt. Du finner verktøyet under Ordrer/Kunder > Vipps ordreverktøy.

Hvordan betaler kundene med Vipps i nettbutikken?

  1. Kunden legger varer i handlekurven.
  2. I kassen velger kunden Vipps som betalingsmetode
  3. Det kommer så en push-melding på mobilen der det står at butikkens navn ber om beløpet som kunden har handlet for.
  4. Sveip push-meldingen på mobilen for å godkjenne kjøpet.
  5. Kontroller og trykk betal i Vipps.

Hvordan kreditere Vipps-ordrer?

Vipps støtter kreditering av ordrer som er aktivert/sendt.
For å finne ut hvordan dette fungerer, se denne artikkelen.

Hva koster Vipps?

Transaksjonskonstnaden du betaler avhenger av hvilken produktpakke du har. Se prisoversikt.

Hvor lang tid tar det før pengene er på konto?

Vipps betaler ut daglig med 1-2 dagers forsinkelse. Det vil si, kjøp på mandag utbetales tirsdag/onsdag. Kjøp på fredag utbetales mandag/tirsdag og kjøp lørdag/søndag utbetales tirsdag/onsdag.

Er Vipps integrert i Datakassen?

Vipps er også tilgjengelig i Datakassen. Les mer HER

Hvordan deaktiverer jeg Vipps?

Gå til Konfigurasjon > Betalingsmetoder > Vipps, og skru av løsningen.

Transaksjon gått gjennom men ingen ordre i Mystore?

Når en kunde betaler med Vipps er det betalingsprosessen som fullføres først. Så snart betalingen er bekreftet sender Vipps en tilbakemelding til ditt kontrollpanel av betalingen er gjennomført og at ordren kan opprettes.

Dersom denne tilbakemeldingen av ulike årsaker ikke oppfattes av kontrollpanelet vil det ikke bli opprettet en ordre.
Dette skjer svært sjeldent og kan oppstå uansett betalingsleverandør.

Hvordan påvirker dette ordren?

Kort forklart vil det være opprettet en reservasjon på kundens konto, hvor dere så ikke har en ordre å behandle for å fullføre transaksjonen. Dersom dere ikke manuelt aktiverer reservasjonen i Vipps eller via ordreverktøyet vil reservasjonen automatisk gå ut. 

  • Dersom du ønsker er det mulig å opprette ordren manuelt, for så å manuelt aktivere reservasjonen, enten direkte i vippsportalen din, eller i kontrollpanelet under Ordrer/Kunder > Vipps ordreverktøy. Du vil her få mulighet til manuell behandling av Vipps-transaksjoner. Du trenger da Vipps ordre ID til transaksjonen (T-xxxxxx-xxxxxx), som du finner i vippsportalen din.
  • Ønsker du å kansellere transaksjonen bruker du samme fremgangsmåte som ovenfor, men du velger da kansellering

Hvorfor har jeg to transaksjoner på samme ordre i Vippsportalen?

Når en kunde plasserer en ordre blir beløpet først reservert. I Vippsportalen vil transaksjonen få en linje i oversikten som er merket med Reservert. På dette tidspunktet er ikke beløpet trekt fra kundes bankkonto.

Når ordren settes til Sendt (fullført) i Mystore vil beløpet trekkes fra kontoen til kunden. I Vippsportalen vil det komme en ny transaksjon i oversikten som er merket Salg.

Da vil det være to forskjellige linjer med samme transaksjons-id. Én som er Reservert og én som er Salg.