Her får du svar på diverse spørsmål rundt Vipps.
Innhold
- Hvem kan få Vipps som betalingsmetode?
- Hva koster Vipps?
- Hvordan bestiller jeg Vipps?
- Hvordan betaler sluttkunden med Vipps?
- Hvordan behandler jeg Vipps ordrer?
- Når får jeg utbetaling fra Vipps?
- Det finnes en Vipps reservasjon hos Vipps men ingen ordre i Mystore, hva gjør jeg?
- Jeg får feilmelding i ordrebilde når jeg endrer status på ordren til "Sendt"
Hvem kan få Vipps?
Alle som har nettbutikk eller PoS (datakasse) på vår plattform kan ta i bruk Vipps som betalingsmetode.
Hva koster Vipps?
Det er ingen ekstra månedskostnad eller etableringsgebyr. Kun transaksjonskostnader. Transaksjonskostnadene du betaler avhenger av hvilken produktpakke du har hos Mystore. Se prisoversikt.
Hvordan bestiller jeg Vipps?Det er samme søknadsprosedyre om du ønsker Vipps i nettbutikken, PoS (datakasse) eller begge steder.
Steg 1: Gå til https://portal.vipps.no og logg på med BankID
Steg 2: Gå til https://portal.vipps.no/register/{ditt organisasjonsnummer}
NB. Husk å erstatt {ditt organisasjonsnummer} med ditt eget org.nr.
Steg 3: Fyll inn informasjon om bedriften
Viktig! Husk å velg Mystore.no som partner i søknadsprosessen.
Steg 4: Så snart søknaden er ferdig behandlet kan du sende integrasjonsnøklene til kundeservice@mystore.no (disse finner du i Vipps portalen under "utvikler" fanen).
Du kan sjekke status på din Vipps søknad direkte i Vipps portalen.
Vi trenger følgende for å sette opp integrasjonen
- Merchant serial number
- client_id
- client_secret
- Vipps-subscription-key (Primary)
- Vipps-subscription-key (secondary).
Kopier og videresend nøklene til kundeservice@mystore.no.
NB! Et skjermbilde vil gjøre det vanskelig å sikre at informasjonen som legges inn er korrekt. Kopier og lim derfor inn i tekstformat.
Hvordan betaler kundene med Vipps i nettbutikken?
Vipps kommer som et eget betalingsvalg som vises i Klarna checkout, hurtigkassen/bedriftskassen og PoS (datakassen).
Hvordan behandler jeg Vipps ordrer i kontrollpanelet?
Vipps ordrer behandles på samme måte som Klarna ordrer. Vi har en egen hjelpeartikkel som tar for seg hvordan man behandler (redigere, kreditere og kansellere m.m) ordrer her
Hvor lang tid tar det før pengene er på konto?
Vipps betaler ut daglig med 1-2 dagers forsinkelse. Det vil si, kjøp på mandag utbetales tirsdag/onsdag. Kjøp på fredag utbetales mandag/tirsdag og kjøp lørdag/søndag utbetales tirsdag/onsdag.
Finner du en Vipps transaksjon i Vipps portalen men ikke ordren i Mystore?
Når en kunde betaler med Vipps er det betalingsprosessen som fullføres først. Så snart betalingen er bekreftet sender Vipps en tilbakemelding til ditt kontrollpanel av betalingen er gjennomført og at ordren kan opprettes.
Dersom denne tilbakemeldingen av ulike årsaker ikke oppfattes av kontrollpanelet vil det ikke bli opprettet en ordre.
Dette skjer svært sjeldent men kan oppstå, uansett betalingsløsning.
Hvordan påvirker dette ordren?
Kort forklart vil det være opprettet en reservasjon på kundens konto, hvor dere så ikke har en ordre å behandle for å fullføre transaksjonen.
Løsning
Alternativ 1: Kansellere Vipps reservasjon i Vipps portalen og be kunden legge inn en ny bestilling.
Alternativ 2: Noter ned Vipps_ID på reservasjon, kontakt kunden for å høre hvilke varer som er bestilt, opprett en manuell ordre og fyll ut dette skjemaet. Da knytter vi Vipps_ID mot den manuelle ordren dere har opprettet.
Feilmeldinger knyttet til Vipps ordrer
Vi har en egen hjelpeartikkel som tar for seg diverse feilmeldinger som kan oppstå av ulike årsaker her.