Hvordan sette opp Google Analytics 4

Google Analytics 3, også kjent som Universal Analytics, vil slutte å fungere 1. juli 2023. Google har bestemt at Google Analytics 4 er fremtiden. Her er hvordan du oppretter dette området.

Les mer om avviklingen av Google Analytics Universal fra Google support:

https://support.google.com/analytics/answer/11583528


Bli bedre kjent med fordelene til Google Analytics 4:

Blogg - Hvorfor Google Analytics 4



Konfigurering av Google Analytics 4-område

Konfigurering av Google Analytics kan gjøres på flere forskjellige måter, men vi viser to anbefalte metoder for å sette opp Google Analytics 4.


Før en setter opp Google Analytics 4 med alternativene skrevet nedenfor, kreves det først at en oppretter Google Analytics 4 og får hentet ut riktig “Målings-id”.

Hvordan en oppretter et Google Analytics 4-område ser du i denne linken:

https://support.google.com/tagmanager/answer/9442095


  1. Google Analytics 4 ved oppsett i Google Tag Manager (Avansert)
  2. Google Analytics 4 ved oppsett i eksisterende Google Analytics-konto (Enkelt)

Google Analytics 4 ved oppsett i Google Tag Manager (Avansert)


Dette er gjerne for den mer avanserte bruker som har kjennskap til Google Tag Manager og bruk av variabler og parametere. Fordelen med oppsett i Google Tag Manager er at du kan skreddersy og endre løsningen fortløpende etter behov. 

For å sette opp Google Analytics 4 må du legge til to forskjellige tagger: 

  • Google Analytics: GA4-konfigurasjon
  • Google Analytics: GA4-hendelse

Google Analytics: GA4-konfigurasjon

  1. Klikk på Tagger > Ny.
  2. Klikk på Tag-konfigurasjon.
  3. Velg Google Analytics: GA4-konfigurasjon.
  4. Angi målings-ID-en din.
    • La det være merket av for Send en sidevisningshendelse når denne konfigurasjonen lastes inn-alternativet, slik at sidevisninger sendes automatisk.
    • Valgfritt: Merk av for Overfør data til tjenerbeholderen, slik at alle hendelser som er forbundet med denne GA4-konfigurasjonen, sendes til den spesifiserte nettadressen for tjenerbeholderen, så de kan brukes i en Tag Manager-tjenerbeholder, i stedet for at de sendes direkte til Google Analytics. Finn ut mer om merking på tjenersiden.
  5. Valgfritt: Legg til eventuelle parametere du vil konfigurere, i Felt som må fylles ut. Bruk de anbefalte navnene på hendelsesparametere for å oppnå best mulig resultat.
  6. Valgfritt: Legg til eventuelle egendefinerte brukeregenskaper du vil konfigurere, under Brukeregenskaper. Merk: Analytics loggfører visse brukeregenskaper automatisk. Du kan konfigurere opptil 25 ekstra brukeregenskaper per Google Analytics 4-område.
  7. Valgfritt: Klikk på Utløsere, og bruk initialiseringsutløseren for å sørge for at Google Analytics 4-konfigurasjonstaggen utløses før andre utløsere.
  8. Klikk på Utløsere, og velg hendelsene som skal utløse taggen.
  9. Lagre tag-konfigurasjonen, og publiser beholderen.


Google Analytics: GA4-hendelse

  1. Klikk på Tagger > Ny.
  2. Klikk på Tag-konfigurasjon.
  3. Velg Google Analytics: GA4-hendelse.
  4. Velg konfigurasjonstaggen du tidligere har opprettet, under Konfigurasjonstag.
  5. Under Hendelsesnavn angir du navnet på hendelsen. Bruk de anbefalte navnene på hendelsesparametere for å oppnå best mulig resultat.
  6. Valgfritt: Angi hendelsesparametere. Bruk de anbefalte navnene på hendelsesparametere for å oppnå best mulig resultat.
    • Klikk på Legg til rad.
    • Skriv inn et Parameternavn.
    • Angi en Verdi.
    • Gjenta fremgangsmåten ovenfor til du har lagt til alle parameterne du ønsker.
  7. Valgfritt: Legg til eventuelle egendefinerte brukeregenskaper du vil konfigurere, under Brukeregenskaper. Merk: Analytics loggfører visse brukeregenskaper automatisk. Du kan konfigurere opptil 25 ekstra brukeregenskaper per Google Analytics 4-område.
  8. Klikk på Utløsere, og velg hendelsene som skal utløse taggen.
  9. Lagre tag-konfigurasjonen, og publiser beholderen.

Parameternavnene finner du inne i Google Tag Manager når du er i forhåndsvisnings-mode.


Du kan også ta kontakt med oss, så kan vi sette opp ecommerce-sporingen mot en liten slant.


Google Analytics 4 ved oppsett i eksisterende Google Analytics-konto (Enkelt)


Med dette oppsettet trenger du ikke legge inn flere koder eller script i nettbutikken

  1. Gå inn i administrasjonspanelet i Google Analytics 3.
  2. Under Sporingsinfo velger du Sporingskode



  1. Velg “Tilknyttede nettstedtagger og legg inn Målings-id’en fra Google Analytics 4.




  1. Når Målings-id’en er lagt inn, og kallenavnet gjerne er fylt inn, velger du “koble til”.

Du er nå ferdig.

Vi anbefaler at du beholder eksisterende Google Analytics 3-konto slik at du kan gå tilbake og se på historiske data.