POS 4.0 betaversjon

Her har får du en oversikt på ny funksjonalitet og veiledning for bruk av de nye funksjonene i betaversjonen av POS 4.0.

Innhold

Hvordan logge inn på betaversjonen

Jeg ser ikke Vipps-knappen

Hvordan gå tilbake til vanlig versjon

Refusjon til kort

Byttelapp

Utvalgte produkter

Favorittkategorier/bokmerker

Salg av gavekort

Produktbilde i handlekurv

Skjul brukere fra selgermenyen

Ordre på vent (nytt ikon)

Introduksjon

Betaversjonen (4.0) fungerer stort sett likt som eksisterende versjon (3.2), men har også noen nye funksjoner som vi vil gå gjennom i denne artikkelen. POS 4.0 er omskrevet i et nytt rammeverk og vil generelt oppleves raskere enn nåværende versjon.

Designet er også endret i tråd med Mystores nye designprofil.

Viktig info om pilotering av tjenesten

Ved å bruke betaversjonen av POS 4.0 godtar du at feil som oppdages ikke nødvendigvis vil kunne rettes raskt. Det gis heller ingen garanti for at tilbakemeldinger som gis vil bli tatt til følge - selv om vi kommer til å legge stor vekt på pilot-brukernes tilbakemeldinger i prioritering og videreutvikling av modulen. Du godtar også at vi kan kontakte deg for eventuell oppfølging av pilottestingen.

Hvordan logge inn på betaversjonen

  1. Gå inn på hovedmenyen og logg ut av datakassen. Hvis du har en aktiv sesjon (kassasalget er startet) kan du stenge denne først.
  2. På loginsiden trykker du på Flere alternativer


  3. I feltet Butikkens adresse skriver du inn [butikknavn].beta.mypos.no
    Brukernavn og passord er det samme du bruker til datakassen og kontrollpanelet ↓



    Du finner butikknavnet for datakasse i kontrollpanelet via Konfigurasjon > Generelt > POS



  4. Du kommer nå inn i POS 4.0 betaversjon ↓



Jeg ser ikke betalingsknappen for Vipps

Hvis du ikke ser Vipps-knappen nederst i handlkurven kan du aktivere denne via Hovedmeny > Innstillinger > Betaling


Hvordan gå tilbake til vanlig versjon (logge ut av betaversjon)

  1. Hvis du har startet en sesjon (startet kassasalget) kan du velge om du ønsker å avslutte denne før utlogging, eller om du vil fortsette på sesjonen når du logger inn med samme bruker i vanlig versjon. Vi anbefaler å avslutte sesjonen først.
  2. Gå til hovedmeny og logg ut av datakassen.
  3. På loginsiden, trykk Flere alternativer. 
  4. Skriv inn din vanlige butikkadresse for datakassen: [butikknavn].mypos.no, og videre brukernavn og passord.
  5. Du kommer nå inn i nåværende versjon av datakassen. 

Alternativt – hvis du er i betaversjon og vil tilbake – kan du kjøre en resett butikk (via innstillinger på iPad) → stenge appen og så åpne appen. Du vil da kommer til den vanlige loginsiden og kan logge inn som normalt, kun med brukernavn og passord. 

Refusjon til kort: Ny flyt

Der du tidligere måtte vente til hele refusjonsprosessen ble ferdig før kunde fikk kvittering, vil du nå få ut kvittering med det samme. Selve refusjonen vil gå sin gang i bakgrunnen.

Selger bør si til kunde at pengene vil være tilbakeført innen 5-7 arbeidsdager. Normalt sett, hvis butikken har positiv balanse hos innløser (Adyen) vil pengene bli overført ila 1-2 dager, men det kan vært lurt å ha en buffer, i tilfelle det oppstår feil med refundering, slik at Mystore Support får undersøkt og behandlet refusjonen. 

Du vil nå ha full oversikt på refusjoner til kort via Hovedmeny > Vis siste ordrer. Her har du nå en egen fane kalt Refusjoner. For hver refusjon har du informasjon om returordre (som hører til refusjonen), original ordre, og referansenummer til både refusjonen og original ordre ↓ 

Du har også et felt for status, som viser om refusjonen er godkjent, eller om den har feilet. Et eget kommentarfelt vil også komme, hvis man ønsker å legge inn en egen kommentar til refusjonen.

Veiledning for refusjon til kort

  1. Finn originalordren via Hovedmeny > Vis siste ordrer, søk opp originalordren via Hovedmeny > Søk opp ordre, eller scan kvitteringen hvis kunden har originalkvitteringen med seg. 
  2. Velg hvilke produkter som skal returneres/refunderes
  3. Når produktene er lagt til kassen, trykk på betalingsknappen Kort for å fullføre.
  4. Kvittering skrives ut.

Hva skjer hvis en refusjon feiler?

Vanligste grunn til at en refusjon kan feile er hvis kontobalansen hos innløser (Adyen) er lavere enn beløpet du forsøker å refundere. Det kan f.eks skje hvis du har lav/ingen omsetning en periode og har fått utbetalt alle kortbetalinger.

For butikker med en daglig/jevn omsetning vil dette være mindre sannsynlig.

Vi anbefaler uansett å legge inn en "buffer" hos innløser på valgfritt beløp som da alltid vil holdes tilbake ved utbetaling, for å sikre at det alltid er en gitt sum tilgjengelig for refusjoner. Dette kan sammenlignes med å alltid ha en gitt sum i vekselkassen. Du kan når som helst trekke tilbake eller justere denne bufferen. Da tar du kontakt med kundeservice (hos Mystore).

For å sette opp en slik buffer, ta kontakt med kunderservice via chat eller e-post 


Hvis en refusjon feiler vil du få opp en varsel lampe i header (øverst i appen) ↓
 

Når du trykker på denne blir du sendt direkte til Se siste ordre > Refusjoner

Her får du informasjon og veiledning om å ta kontakt med kundeservide. Når du meldt i fra til kundeservice kan trykke på de tre prikkene ved siden av status. Her kan du manuelt sette status til Undersøkes og legge til en kommentar om ønskelig ↓

Varsellampen i header vil nå forsvinne, og kundeservice vil ta kontakt så snart de har fått undersøkt refusjonen.

Byttelapp

Nå kan du endelig skrive ut byttelapp på Mystore Datakasse. Byttelappen er knyttet opp mot ordren som slås ut, og scannekoden på byttelappen er den samme som på kvitteringen. Når du scanner en byttelapp får du opp valg for returnering, på samme vis som når du scanner en kvittering.

Slik går du frem for å skrive ut byttelapp:

  1. Fullfør ordren som normalt.
  2. Når du har fullført ordren får du opp et nytt valg som heter Kvittering + Byttelapp

  3. Klikk på Kvittering + Byttelapp. Kvittering skrives ut først, og du får opp et valg for hvilke produkter du ønsker byttelapp for. Har du kjøpt flere av ett produkt kan du velge hvor mange byttelapper som skal skrives ut for gitt produkt ↓

Du kan også skrive ut byttelapp via Hovedmeny > Siste ordrer.

Utvalgte produkter

Utvalgte produkter vil du nå kontrollere/bestemme direkte i datakassen ↓ 

  1. Klikk på produktinfo-knappen i produktboksen

  2. Klikk på stjerneikonet ved siden av produktets tittel

Favorittkategorier/bokmerker

Plassering av favorittkategorier har blitt endret. Disse vil nå legge seg under navigasjonsbaren, som bokmerker i en vanlig nettleser ↓

For å bokmerke en kategori trykker du på innstillinger-ikonet og videre på stjerneikonet til ønskede kategorier ↓

Salg av gavekort

Salg av gavekort kan du nå gjøre uten å klikke på gavekort-produktet. Du kan nå klikke på Legg til-ikonet (+) i handlekurven og velge gavekort. Du kan fortsatt bruke gavekort-produktet. Du blir da sendt til den nye funksjonen.

Produktbilde i handlekurv

Hvis du ønsker å bruke produktbilde (thumbnail) på varelinjene i handlekurven kan du aktivere dette via Hovedmeny > Innstillinger > Visning 

Skjul brukere fra selgermenyen

Du kan nå velge å ekskludere admins/brukere fra selgermenyen ved å trykke på valg-ikonet øverst i velg selger-modalen ↓

Hvis du har veldig mange ansatte og ikke alle administratorer er selger, kan dette være gjøre det mer oversiktlig og enklere, hvis man bruker denne listen/menyen isteden for bruk av PIN-kode. 

Du kan når som helst justere hvilke brukere som skal være synlig.

Ordre på vent (nytt ikon)

Ordrer som er satt på vent vil nå vises via et nytt ikon i header, ved siden av terminalikonet. Når du har en eller flere ordrer på vent vil det vises et P-ikon (parkert ordre). Trykk på ikonet for å få opp listen med parkerte ordrer ↓