Starte nettbutikk - Hvilken fraktleverandør skal du gå for?

Innhold

Synes du frakt er en jungel? Frakt er noe du nødvendigvis må forholde deg til når du driver nettbutikk. Det finnes mange aktører og utallige fraktprodukter på markedet - hva skal du velge?

Skal du ha en bedriftsavtale, eller skal du sende pakker med Posten? Skal du velge PostNord? Bring? Helthjem? Schenker? DHL? Dette kommer selvsagt litt an på hva du skal sende. Til hvem. Og i hvilket volum.

Er dere en helt ny nettbutikk?

Det er ikke en selvfølgelighet at det er billigst eller best for deg å ha en bedriftsavtale på frakt. Mange nyoppstartede eller små nettbutikker velger å starte med å sende pakker f.eks med Posten: Post- og frakttjenester i Norge og utlandet for å holde kostnadene nede.

Fordelen er at den isolerte prisen av å sende én enkelt pakke faktisk er lav. På Posten.no kan du eksempelvis sende en pakke med sporing fra 70 kr. inkl. mva.
Ulempene er at du må kopiere og lime inn navn, adresse, mail og mobilnummer til hver enkelt kunde - og betale hver sending med kort. Dette er tidkrevende og det er også mulig å taste feil som kan få konsekvenser for leveringen.

Etterhvert som volumet forhåpentligvis øker i nettbutikken din, vil du være avhengig av å kunne effektivisere og automatisere frakten. I tillegg til at det fort vil bli mange bilag dersom du skal fortsette å bokføre ett og ett bilag pr. sending i regnskapet ditt.

Selv om du starter med å bruke manuelle fraktmetoder, som nevnt over, anbefaler vi at du gjør nettbutikken din klar for neste steg. Inngå en fraktavtale med en transportør og rigg nettbutikken din klar for enkel ordrehåndtering og utskrift av fraktetiketter, slik at du er klar den dagen mengden pakker begynner å ta overhånd. Husk også at tid er penger.

 

Hvilke fraktvalg du tilbyr til kundene er viktig for konvertering

Dette er et tema vi kunne ha skrevet mye om, men toucher bare så vidt innom det nå.

Undersøkelser viser at 9 av 10 kunder i norske nettbutikker sjekker fraktpris og betingelser før de velger å handle i en nettbutikk de ikke har handlet i før.

Vi vet også at pris alene ikke er det eneste de ser på. Kunder i dag ønsker valgfrihet, de vil selv velge om de vil ha pakken levert i postkassen, på dørmatten, til hentested eller levert på døra.
Og de vil gjerne kunne velge selv om de vil betale litt ekstra for å få pakken levert raskere.

Kundene bryr seg om enkel retur. Og mange er villige til å handle mer for å oppnå fri frakt.

Alt dette er noe å ta med seg i vurderingen.
Det finnes ikke en fasit her, men vi vil gi deg noen punkter å tenke over vedr. frakt i din nettbutikk.

 

Sjekkliste for frakt i nettbutikken

 

  1. Hvilke valg får kundene hos dine konkurrenter?
    Klarer du finne en balanse hvor du både matcher konkurrentene, samtidig som du kan ha en lønnsom drift?

  2. Hvilke valg ønsker du å gi dine kunder?
    Hva skal du tilby og hva legger du fokus på? Lav pris? Rask levering? Levert på døren? Levert på jobben? Grønn profil? Tenk på hva dine kunder vil sette pris på og hva som gjør at de kommer til å gjennomføre kjøpet sitt i akkurat din butikk.

  3. Fri Frakt - må du ha det?
    Mange butikker har Fri Frakt på ordre over XX kr. Hvis du skal tilby dette - ha et bevisst forhold til hvor du legger grensen. Sørg for at du ikke gir bort fraktkostnaden uten at det faktisk gir deg noe tilbake.

  4. Hvordan oppleves retur i din butikk?
    Alle nettbutikker må forholde seg til angreretten på 14 dager, men det er opp til hver butikk hvordan de vil legge til rette (eller ikke legge til rette) for dette for sine kunder.

  5. Tydelige og riktige forventninger
    Det viktigste av alt. Viktigere enn både billig frakt og rask frakt - det er at den forventningen du gir kunden - må stemme med virkeligheten. Og at det er enkelt å finne ut av hvilke priser og betingelser som gjelder i din nettbutikk.

 

Mystore Frakt


Vi har forhandlet bedriftsavtalen på frakt FOR deg!

Som kunde hos Mystore får du muligheten til å benytte deg av Mystore Frakt. En gunstig fraktavtale i samarbeid med PostNord, som alle som er kunde hos Mystore kan benytte seg av - hvis de vil. En sømløs opplevelse og en rabattert bedriftsavtale som gir små og mellomstore nettbutikker bedre mulighet til å konkurrere med de store!

  • Gratis opphenting

  • Effektivt og profesjonelt

  • Alt på ett sted

 
 
Fraktprisene henger sammen med hvilken nettbutikkpakke du har hos oss.

 

Profesjonell og effektiv drift

Selv om du er en ny nettbutikk så vil du nyte godt av å ha et profesjonelt oppsett for frakt slik at du unngår feiltasting. Du sparer tid slik at du kan bruke tiden din på det som er viktig for å skape trafikk og salg i nettbutikken din. Med Mystore Frakt får du tilgang til enkel ordrebehandling, med automatisk utskrift av fraktetiketter.

Du kan velge mellom 2 ulike måter å skrive ut etiketter på:

  1. PostNord Booking Widget


    En gratis integrasjon mot PostNord som gir deg mulighet til å opprette etiketter med ett tastetrykk. Du får du opp en PDF-etikett som du kan velge å skrive ut på en vanlig skriver eller en etikettskriver.

    Widgeten har to begrensninger. Du kan kun oppretter etiketter for MyPack Collect (til hentested) og MyPack Home (levert på døra). Ikke MyPack Home Small (til postkasse) eller bedriftspakker. Og du kan ikke massebehandle ordrer, man må klikke på én og én ordre. I alternativ 2 får du alt.

  2. EDI-integrasjon mot f.eks Logistra


    Dette er den foretrukne metoden som gir deg den mest sømløse opplevelsen. Her kan du

 

 
 

Alt dette gir deg muligheten til profesjonell og effektiv drift allerede fra dag én.
Spør oss om frakt - vi er her for å hjelpe!