Tripletex - oppsett
  • 17 Nov 2023
  • 4 Minutter å lese
  • Mørk
    Lys
  • Pdf

Tripletex - oppsett

  • Mørk
    Lys
  • Pdf

Article Summary

Dersom du benytter deg av Tripletex sitt regnskapsystem eller vurderer å gjøre det, får du mulighet til å integrere systemet mot ditt kontrollpanel med denne appen.

Bestill Tripletex

Tripletex

For å kunne ta i bruk appen i samsvar med Mystore så må du først opprette en konto hos Tripletex.Du kan prøve tjenesten til Tripletex i 14 dager gratis.

Mystore

Når avgjørelsen har falt på Tripletex og dere har en konto hos de, så kan dere bestille integrasjonen mot Mystore på vår app-store

Oppsett i Tripletex

Følgende del tar for seg hvordan betalingstyper, regnskapskontoer og globale MVA innstillinger skal settes opp i Tripletex for at integrasjonen med Mystore skal fungere.

Viktig!

Det er viktig at man gjør ferdig oppsettet i Tripletex før man begynner med installasjons veilederen i Mystore kontrollpanel.


Oppsett av betalingstyper og regnskapskontoer i Tripletex

I veilederen vil du få valget om å koble dine betalingsmetoder mot kontoer i Tripletex.
For at disse kontoene skal vises i veilederen må dette klargjøres i Tripletex.

  1. I ditt kontrollpanel hos Tripletex finner du oppsettet for betalingstyper og regnskapskontoer under Faktura > Innstillinger > Betalingstyper.


  2. MERK:  "Vis på ordre" må være avhuket på kontoene som skal benyttes mot Mystore. Integrasjonen mot Mystore vil ikke finne kontoene som ikke har dette valget huket av. 

Globale mva-innstillinger i Tripletex

  • Ikke registrert i Merverdiavgiftsregisteret
  • Registrert i Merverdiavgiftsregisteret
    Om dere allerede har registrert dere i Merverdiavgiftsregisteret så skal det settes opp slik:

Unngå konflikt med kundenummer

  1. Logg inn i Tripletex
  2. Gå til Kunde – Kundeinnstillinger
  3. Sett kundenummer til 100000 

Unngå konflikt med fakturanummer

Vi anbefaler å la Tripletex bestemme fakturanummer ved overføring av ordre som faktura. Ta kontakt med kundeserivce hvis du er usikker på oppsettet deres. 

Hvis dere lar Mystore bestemme fakturanummer ved overføring:

  1. Logg inn i Tripletex
  2. Gå til Regnskap – Regnskapsinnstillinger – Bilagstyper/nummerserier
  3. Sørg for at fakturaserien ikke kommer i konflikt med din fakturaserie i nettbutikken. Om du er usikker sett denne til f.eks 50000. Nummerserie generert i Mystore starter som standard på 6000

Oppsett i Mystore

Følgende del tar for seg installasjons veilederen i kontrollpanelet.
Før denne gjøres så bør Tripletex være satt opp i henhold til "Oppsett i Tripletex".

Hvordan installere Tripletex i kontrollpanel

  1. For å få installert Tripletex i ditt kontrollpanel så må dere bestille Tripletex fra vår app-store 
  2. Når appen er bestilt mottar du en e-post som henviser deg til ditt kontrollpanel for å fullføre oppsettet. Følg veilederen under for hjelp til stegene i oppsettet.

 

Dette oppsettet bør gjennomføres i dialog med din regnskapsfører.
Mystore står ikke ansvarlig om noe er satt opp feil i veilederen og Mystore har ikke kundestøtte på dette oppsettet.

Koble betalingstyper

Gjennom integrasjonen kan man enkelt koble betalingsmetoder i Mystore opp mot betalingstyper i Tripletex. Sett først opp betalingstypene i Tripletex, som nevnt i her, og følg deretter stegene under for å koble disse mot betalingsmetoder i Mystore.

  1. Start installasjonsveileder gjennom Apps > Innstillinger > Tripletex
  2. Naviger til steg 4 - her vil man se en oversikt med tre kolonner:
    1. Nettbutikk - viser betalingsmetodene satt opp i nettbutikken
    2. Betalingsmetoder fra Tripletex - viser betalingsmetoder satt opp i Tripletex
    3. Automatisk utsendelse av faktura - Les mer 
  3. Sørg for at betalingsmetoden i nettbutikk (kolonne 1) er koblet mot ønsket betalingsmetode i Tripletex (kolonne 2).
  4. Når man er fornøyd med oppsettet, klikk "Jeg ønsker å føre betalingsmodulene på denne måten"

Det er vanlig å ha egne kontoer for kontant, gavekort, Vipps og Klarna.
Det er opp til din bedrift og regnskapsfører å avgjøre hvilke kontoer som skal settes opp i Tripletex.

Faktura vedlagt / manuell faktura

Om din bedrift tilbyr faktura vedlagt er det vanlig å ha denne betalingsmetoden som "Ikke marker faktura som betalt" ettersom betalingen først kommer etter kunde har betalt faktura.

Behandle ordrer

Når installasjonen er fullført, vil dere få muligheten til å overføre ordreinformasjon direkte via ordrebehandlingen. Dette gjøres ved å endre ordrestatus til det som er definert som en fullført ordre. Som standard er dette Sendt.

 

Som dere ser på bildet over kan man velge om en ordre skal overføres som ordre eller faktura. Forskjellen på disse to beskrives under.

  • Faktura
    Dette er den vanligste måten å overføre til Tripletex på hvis en ordre allerede er betalt, f.eks med Klarna eller Vipps. En ordre som overføres som faktura blir markert som fullført i Tripletex. 
  • Ordre
    Denne er vanlig å bruke hvis en ordre skal faktureres manuelt i Tripletex. Overføring som ordre kan f.eks brukes hvis dere selv fakturerer et firma via Tripletex.

Overføre ordrer som allerede er fullført eller forsøkt overført

  1. Endre ordrestatus på ordren til under behandling. Husk å ikke trykke på Oppdater ordre.
  2. Endre så til ordrestatusen som fullfører ordren, f.eks Sendt. Dialogboksen for å overføre ordren til Tripletex vil så dukke opp, og du kan nå overføre ordren til Tripletex på nytt. 

NB! Fjern avhuking for "send e-post til kunde" og eventuelt andre valg (angrerettsskjema, Logistra) før oppdatering av ordre hvis dette allerede er sendt til kunde.

 

Feilmeldinger ved overføring

Gå til følgende hjelpeartikkel for å se forklaring på eventuelle feilmeldinger


Var denne artikkelen nyttig?

Changing your password will log you out immediately. Use the new password to log back in.
First name must have atleast 2 characters. Numbers and special characters are not allowed.
Last name must have atleast 1 characters. Numbers and special characters are not allowed.
Enter a valid email
Enter a valid password
Your profile has been successfully updated.