Designmal Europa (Paris, Barcelona og Berlin)
  • 13 Sep 2023
  • 4 Minutter å lese
  • Mørk
    Lys
  • Pdf

Designmal Europa (Paris, Barcelona og Berlin)

  • Mørk
    Lys
  • Pdf

Article Summary

Her finner du de mest brukte funksjonene i Europa-malene (Paris, Barcelona og Berlin)

Alle våre Premium-maler leveres med konfigurerbare innstillinger for en rekke parametere. Blant annet kan disse brukes for å laste opp og linke bannere til relevant innhold i butikken, skifte farger på sentrale elementer i butikken, velge fonter og justere visningen av produkter og menyer.

Nedenfor er en gjennomgang av de mest brukte funksjonalitetene som er tilgjengelig i Design-innstillinger.

Designinnstillingene ligger tilgjengelig i deres kontrollpanel under Design > Ditt Design. Deretter trykker dere på Designinnstillinger.

Bannerbilder

Under menyvalget Bannerbilder har dere tilgang til alle bannerposisjoner som er tilgjengelig for designmalen Paris. 

Disse er gruppert med bokstaver og tall. Hver bokstav betegner en rad, og tallene angir rekkefølgen fra venstre mot høyre slik de vises på siden. Du kan endre plassering på annonsebanner B1, B2, C og D. 

Trykk på det grå feltet for å få opp menyen for hvert enkelt banner. Her kan dere laste opp bilder, legge til link som det enkelte banner skal linke til. Det kan være link til produktsider, kategorisider eller fast innhold. Det er også mulig å legge inn eksterne lenker. Det er ikke mulig å lage link til en ekstern side som åpnes i et nytt vindu (ny fane).


Når du legger inn link på annonsebanner er det viktig at du kun bruker URL for produkt eller kategori, altså det som står bak domenenavnet, men med en / foran. Se eksempel over.

Spesielt for A1-banner er at dersom man laster opp mer enn ett bilde vil disse opptre som en karusell på siden hvor ett og ett bilde vises i gitte intervaller. For øvrige bannere er det ett bilde per banner-plass.

Det er støtte for flere fullbredde bannere og flere bannere kan plasseres relativt fritt på forsiden. Banner B, C og D har tre alternative plasseringer. Tekst på bannerbilder er fjernet, unntatt på Banner F1-4. Det er lagt inn støtte for å bruke Alternativ tekst på bannere. Denne teksten vises ikke, men søkemotorer liker denne teksten, så det påvirker visningen i Google.

På banner F1-4 er det mulig å legge til Mouseover effekt. Det vil si at man kan velge at bildene skal ha en zoom-effekt når man fører musepekeren over dem.


Bannerstørrelser:

Banner A1. Fullbreddebanner øverst på siden. PC. Anbefalt størrelse: 1600x550px. Mobil banner. Anbefalt størrelse: 700 x 500px.

Banner B1 og B2. 50% bred banner som kan flyttes. Anbefalt: 800px bred X 550px høy.

Banner C og D. Fullbreddebanner som kan flyttes. Anbefalt: 1600x500px

Banner F1-F4, G1-G4, H1-H4. 1/4 brede bannere som er plassert i øvre del av siden. Anbefalt: 400x400px.

 

Topplinje og meny

Her kan dere legge inn salgsfremmende argumenter som for eksempel "Fri frakt over kr 500,-" og tilsvarende. Dere kan også velge visning av språkvelger og valutavelger dersom disse funksjonalitetene er aktivert i butikken. 

Under Megameny kan dere justere antall kolonner menyen skal vise, samt velge om Merker, Nyheter og Tilbud skal være synlige valg i hovedmenyen.

Under Generelle innstillinger kan dere velge om dere ønsker Docked header, det vil si at menyen ligger fast i toppen av siden når man scroller nedover.

Under Generelle innstillinger kan du endre ikon for handlekurv.

Dropdown-menyen åpnes ved klikk, ikke ved hover (når du setter musepekeren på menypunktet) som tidligere.

Bunnlinje

Bunnlinje (footer) opprettes automatisk og bruker firmainformasjon, adresse, e-post, etc. fra kontrollpanelet. Dette finner du under menypunktet Konfigurasjon, Generelt.

Man kan også velge flere stiler på bunnlinjen hvis du velger Widgets, egendefinerte tekstbokser. Widgets må da opprettes fra Design -> Bokser i menylinjen.

Farger

Designmalene har mange innstillinger for farger som kan velges i Designinnstillinger - Farger. Vi tilbyr en pakke for konfigurasjon og én times gjennomgang av designinnstillinger tilpasset bedriftens grafiske profil.

Fonttyper og størrelser

Man kan nå ha én fonttype på brødtekst, det vil si all tekst på nettsiden, og en annen fonttype på overskrifter.

Velg Hovedfont i butikken først, og så Font på overskrifter. Det er ca. 30 tilgjengelige Google-fonter, og man kan også velge tykkelse på overskriftene. PS! Det er ikke alle fonter som har forskjellig tykkelse.

Systemtekster og overskrifter

En del av tekstene på siden genereres automatisk av systemet, noen av disse kan du overskrive om ønskelig.

Under Tekster på forsiden kan dere velge en ny overskrift på de tilgjengelige produkt-bolkene. Dette gjelder for Utvalgte produkter, Nye produkter og Tilbudsprodukter. Dere kan videre velge å legge til en egen overskrift for Instagram-widgeten dersom denne er installert.

Det er også mulig å justere overskriftene på forsiden, enten høyre-, venstrejustert eller midtstilt tekst.

Vi har også innstillinger for tekster på produktboksene. Her kan dere velge en egen tekst for nyhets- og tilbudsbåndene, eventuelt velge om tilbudsbåndene skal vise en prosent-sats i stedet for tekst. 

Overskrifter kan endres til å vise bare STORE BOKSTAVER.

Produktside

I menypunktet Produktside kan du tilpasse hvilken informasjon som skal vises på produktnivå. Du kan velge å vise navn på produsent, lagerstatus og artikkelnummer.

Oppsett av produktbokser

Her finner dere innstillinger for å justere hvor mange produktbokser dere vil vise per rad på forsiden og kategorisider, fordelt på hvilken type enhet (skjermstørrelse) kundene bruker når de besøker siden.

Dere har også en rekke valg for hvor mye informasjon dere ønsker å ha med i produktbokser på kategorinivå, for eksempel nyhets- og tilbudsbånd, kjøpsknapp og produktbeskrivelse.

Sidemeny på kategorisider

I Paris er det støtte for sidemeny/sidebar. Hvis du ønsker sidemeny i nettbutikken, ta kontakt med kundeservice@mystore.no. 

Avanserte innstillinger

Dersom dere la inn flere bannere under A1 i Bannerbilder, kan dere bruke valgene i Banner A1 Generelt. Dere har her to ekstra valg:

  1. Forrige/neste-knapper, disse lar kundene bla mellom de forskjellige bannerene i bildekarusellen.
  2. Tiden hvert bilde vises, standard er 4 sekunder - her kan der velge et kortere eller lengre intervall om ønskelig.

Her er det også mulig å legge til et bilde som vises når link deles i sosiale medier, Open Graph meta bilde.

Personalisert shopping

Det er støtte for Personalisert shopping i malen og det kan bestilles ved å sende e-post til kundeservice@mystore.no.

 

 


Var denne artikkelen nyttig?

What's Next
Changing your password will log you out immediately. Use the new password to log back in.
First name must have atleast 2 characters. Numbers and special characters are not allowed.
Last name must have atleast 1 characters. Numbers and special characters are not allowed.
Enter a valid email
Enter a valid password
Your profile has been successfully updated.