Facebook: Feed & Instagram Shopping

Om Facebook Feed & Instagram Shopping
For å få dine produkter over på Facebook og Instagram Shopping trenger du vår app Facebook Feed & Instagram Shopping. Her får du tilgang til en produktfeed som gir deg mulighet til å få dine produkter på Facebook og Instagram.

Appen gjør også at du kan opprette dynamiske annonser basert på produktkatalogen din.
Disse produktene blir automatisk overført fra nettbutikken din til Facebook, og produktkatalogen oppdateres én gang i døgnet slik at du alltid får de siste prisene og informasjon.

Du finner denne appen på vår appside.

Oppsett av Facebook feed
Hvis du har fått tilsendt en Facebook-feed som skal benyttes på Facebook og Instagram,
må denne feeden lastes opp i din Facebook Business Manager.
For å få koblet opp feeden i Facebook Business Manager, gjør du følgende:
- Gå til menypunktet oppe i venstre hjørne og trykk på "Bedriftsinnstillinger"
- Bla deg ned til "Datakilder" > "Kataloger"
- Trykk på "Legg til" og "Opprett katalog". Gi katalogen et navn eksempelvis "Butikknavn I Produktkatalog. Trykk "Opprett katalog"
- Trykk deg inn på "Handelsadministrasjon" i menyen og velg "Datakilder" og "Legg til varer"
- Velg "Last opp flere filer samtidig" (se skjermbildet)
- Velg så "Planlagt strøm"
Kopier inn din URL (feeden som ender på "/fb_feed.xml") i feltet “Oppgi URL-adresse” og velg så “Neste”
- Velg så “Daglig” oppdatering (rundt klokken 06:00 AM)
- Slå av automatiske oppdateringer i feltet under.
Gi datakilden et passende navn for din bedrift.
Velg NOK - Norske kroner og opprett strømmen.
Du har nå koblet opp Facebook feed og produktkatalog fra nettbutikken i Facebook Business Manager.

Avviste produkter i Facebook-feed
Produkter som Facebook mener ikke overholder sine retningslinjer, vises som avvist i produktkatalogen din. Det skjer at Facebook sin automatikk avviser produkter ved en feil.
Hvis du mener at produkter har blitt avvist ved en feiltakelse, kan du be om en ekstra gjennomgang. Du kan sende inn opptil 5000 forespørsler om gjennomgang per uke.
Du kan be om en gjennomgang på to måter: fra katalogen din eller i Kontokvalitet.


Be om en gjennomgang fra katalogen din

Du kan sende inn en forespørsel om gjennomgang for én avvist vare om gangen i katalogen din. Slik ber du om en gjennomgang:

  1. Gå til www.facebook.com/products, og velg en katalog.
  2. Åpne Katalog-fanen, og gå til Artikler.
  3. Filtrer produktene etter problemer og deretter etter brudd på retningslinjer til venstre. Produkter som er avvist på grunn av brudd på retningslinjer, vises til høyre.
  4. Finn et avvist produkt, og velg Vis problemer.
  5. Kontroller at du er på Kanaler-fanen, på siden med produktdetaljer. Til venstre velger du en annonserings- eller salgskanal du vil bruke produktet for. Kanaler der produktet er avvist, vises i rødt.
  6. Hvis du mener at produktet har blitt avvist ved en feiltakelse, velger du Be om gjennomgang. Skriv tilbakemelding hvis du vil, og velg Send inn.

Produktet vises nå som «Til gjennomgang». Gjennomgang tar vanligvis noen dager, men kan noen ganger ta lengre tid. Du kan når som helst gå tilbake til siden med produktdetaljer for å se statusen for gjennomgangen. Hvis gjennomgangen blir godkjent, blir produktet klart til bruk. Hvis gjennomgangen ikke blir godkjent, forblir produktet avvist. Du kan ikke sende inn en ny forespørsel om gjennomgang for det samme produktet.

Be om en gjennomgang i Kontokvalitet

I Kontokvalitet kan du be om en gjennomgang for opptil fem avviste produkter samtidig.
Slik ber du om en gjennomgang:

  1. Gå til Kontokvalitet.
  2. Velg Business Manager-kontoen din.
  3. Velg katalogen med de avviste produktene under Handelskontoer og kataloger.
  4. De avviste produktene vises. Merk av for opptil fem produkter som du mener har blitt feilaktig avvist.
  5. Velg Be om gjennomgang. Skriv tilbakemelding hvis du vil, og velg Send inn.

Produktene vises nå på fanen Til gjennomgang. Gjennomgang tar vanligvis noen dager, men kan noen ganger ta lengre tid. Du kan når som helst gå tilbake til Kontokvalitet for å se statusen for gjennomgangen. Hvis gjennomgangen blir godkjent, vises produktene på Reversert-fanen og blir klare til bruk. Hvis gjennomgangen ikke blir godkjent, vises produktene på Uendret-fanen og forblir avviste. Du kan ikke sende inn en ny forespørsel om gjennomgang for de samme produktene.