Fraktguide for brukere av Mystore Frakt

Guide for Mystore Frakt

Hei og velkommen som bruker av Mystore Frakt. I denne artikkelen har vi forsøkt å oppsummere alt du trenger å vite for å sende pakker med Postnord gjennom vår avtale.

Innhold:

  1. Generelt - viktig
  2. Hvilken fraktmetode skal du velge?
  3. Bestille opphenting
  4. Reklamasjon og erstatning
  5. Fakturering og rapporter


1. Generelt


VIKTIG!

! Det er viktig for ALLE sendinger at mottakers mobil og/eller epost er lagt inn korrekt. Det er kun slik kunden får beskjed om at pakken er kommer frem.
Dersom mottakers mobil eller epost mangler eller er skrevet feil vil pakken bli liggende på utleveringsstedet i 14 dager for deretter å sendes i retur på din regning. 


! Det er også VIKTIG at infoen om sendingene blir overført til Postnord innen pakkene kommer inn til terminal. Dersom du oppretter sendingsetiketter direkte hos Postnord eller har integrasjon mellom nettbutikken og EDI-programmet ditt trenger du ikke å tenke på dette. Dersom du manuelt oppretter sendingene i f.eks Logistra, Consignor, Proteria etc, så er det veldig viktig å påse at sendingsinformasjonen sendes videre. Hvis ikke vil pakkene “sveve rundt” i systemet og enten bruke veldig lang tid på å komme frem - eller i verste fall ikke komme frem i det hele tatt. Dersom du er i tvil om dette punktet, si fra til oss, så skal vi hjelpe.

! Husk å ALLTID å legge alle Mypack Home Small-sendinger i en samlesending og opprette en Hovedsending. Se mer om dette under fraktmetoder. 


VOLUMVEKT
Alle fraktselskaper opererer med volumvekt eller fraktberegningsvekt. Det vil si at du i noen tilfeller kan betale for en høyere vekt enn pakkens faktiske vekt. Dette beregnes ut ifra pakkens lengde, bredde og høyde.

Utregningen er slik: ((Bredde x Lengde x Høyde)/1000)/5.))

Eks:

Pakkens virkelige vekt: 5 kg.
Mål: 30 x 40 x 25 cm.
= 30.000 / 1000 = 30
30/5 = 6 kg i volumvekt.

All vekt, både virkelig vekt og volumvekt rundes opp til nærmeste hele kilo.
Merk også at du som kunde av Mystore Frakt får en fordel med at volumvekten regnes ut ved å dele på 5, normalen er at det deles på 3,5.

2. Hvilken fraktmetode skal du bruke? 

Det er viktig at du velger riktig fraktprodukt i forhold til hva du skal sende. Her har vi satt opp de ulike fraktproduktene og forklart hva slags type sendinger de er beregnet for. 

 

MyPack Collect
Pakke med sporing til privatpersoner. Leveres til kundens nærmeste utleveringssted. Ofte en dagligvarebutikk eller blomsterforretning, avhengig av hvor i landet det er.

Mål- og vektbegrensninger for MyPack Collect i Norge:

Maks reell vekt 35 kg.
Maks volumvekt 100 kg. (Nytt fra oktober 2019)
Maks lengde 240 cm.
Maks lengde + omkrets 360 cm.

Ved lengde over 120 cm tilkommer et gebyr (som i 2019 er 134,-) pr. Kolli.

PS! Det er ikke lønnsomt å sende sendinger med mer enn 1 kolli som Collect. Ta gjerne kontakt dersom du er i tvil om hvilket fraktprodukt du skal velge.

Mypack Home
En praktisk dør-til-dør tjeneste. Levering til privatpersoner.
Mottakeren varsles via sms eller e-post dagen før med informasjon om leveringen. Mottakeren mottar da også en lenke til en side der leveringsalternativ og tid kan velges.

Med MyPack Home har kunden mulighet til å velge:

  • dato og tid for levering og innen hvilke tidsvinduer det passer å få varen levert (tidsvinduene varierer basert på leveringsadresse: 08:00–13:00, 13:00–17:00 eller 17:00–21:00)
  • levering uten bekreftelse.

 

Maks mål og vekt for MyPack Home:

Maks volumvekt pr. Forsendelse 2500 kg.
Maks volumvekt pr. Kolli 1000 kg.
Maks virkelig vekt 90 kg.
Ingen sider over 240 cm.
Kun én side over 200 cm.
Kun to sider over 100 cm.



Mypack Home Small
Brevpakker på max 2 kg. - levert i kundens postkasse eller på kundens dørmatte.
Pakken kan spores hele veien. Det er ikke reklamasjons- eller erstatningsrett på skadede pakker eller pakker som er mistet.  

Maks mål  og vekt for MyPack Home Small:

Mål 45 x 30 x 20 cm.
Vekt 2 kg.

VIKTIG! Husk å ALLTID å legge alle Mypack Home Small-sendinger i en samlesending og opprett en Hovedsending. SLIK GJØR DU DET:

1. Opprett sendingene / fraktetikettene på vanlig måte, enten i kontrollpanelet eller i EDI-programmet. Hver pakke merkes med en Home Small-fraktetikett. 

  1. Alle Home Small-pakkene samles deretter  i en (eller flere) større samleeske eller pose. Denne esken eller posen skal nå få sin egen etikett (koster ingenting) som heter MyPack Home Small Hovedsending. 
  2. Opprett hovedsendingen i EDI-programmet ditt.
    Hovedsendingen sendes til: 

Navn: Varebrev splittes Alfaset 105

Adresse: Alfaset 3. Industrivei 25

0668 Oslo

!! Det er viktig at navn/adresse på hovedsedningen skrives NØYAKTIG som beskrevet over. 
! Merk med mottaker som fraktbetaler. Mottakers kundenummer er:  3552692

Etiketten skal se slik ut: 

PS! Absolutt alle Home Small-sendinger skal inn i en hovedsending - til og med i de tilfellene du kun har én sending.

Du kan ha så mange kolli du ønsker i hovedsendingen. Hovedsendingene er gratis, du betaler kun pr. Kolli oppi esken/posen.


Postnord Parcel
En dør-til-dør tjeneste. Levert til bedrifter. Pakkene leveres innen arbeidsdagens slutt, senest kl.18.00. Hver sending kan spores.

Maks mål og vekt for Postnord Parcel: 

Maks virkelig vekt 35 kg.
Minstevekt 150 g.
Maks lengde 175 cm.
Maks lengde + omkrets 360 cm.


Postnord Groupage
For større sendinger til bedrifter i Norden. Store kolli , flere kolli eller pall.
Se nærmere i avtalen for spesifikasjoner på dette produktet.

Postnord Pallet
For større sendinger og paller til utlandet.
Se nærmere i avtalen for spesifikasjoner på dette produktet. 


3. Opphenting eller levering

Du bestiller opphenting ved å maile eller ringe Postnord.
Bruk kundeservice.no@postnord.com eller 98 70 93 00.
Opphenting må være bestilt innen kl. 15 for å bli hentet neste dag.
Trenger du en fast henteavtale, ta kontakt.

Ønsker du å levere sendingene dine selv? MyPack Collect kan leveres på nærmeste utleveringssted. Merk at det KUN er Collect-pakker som kan leveres på disse utleveringsbutikker. Alle andre sendinger må enten hentes av Postnord eller levers direkte til en Postnord-terminal.


4. Reklamasjon og erstatning

Dersom en pakke blir skadet eller forsvinner kontakter du Postnord direkte.
Send en mail direkte til erstatning.no@postnord.com Erstatningskrav skal inneholde følgende:



  • Sendingsnummer
  • Erstatningsbeløp eks. mva*
  • Kopi av handelsfaktura/kvittering på kjøp
  • Dato for mottak av sendingen
  • Antall kolli som er skadet eller mangler
  • Vekt pr. kolli
  • Beskrivelse av skaden og gjerne foto
  • Om reparasjon eller utbedring er mulig
  • Ved totalskade: Opplysning om hvor godset befinner seg

* Ekskluder moms dersom du som retter erstatningskravet er mva-registrert.

 5. Fakturering og rapporter


Du vil motta faktura på dine sendinger ukentlig. Du finner fakturagrunnlaget og informasjon om hver enkelt sending i kontrollpanelet under rapporter > Mystore frakt.

Dersom du har noen spørsmål til enten avtalen eller fakturaene er du velkommen til å kontakte oss på kundeservice@mystore.no