Kreditere og endre Vipps-ordrer

Veiledning for redigering, kreditering og kansellering av ordrer betalt med Vipps

Redigering av ordre

Kansellering

Kreditering (v1)

Kreditering (v2)

Redigere en vipps-ordre

Redigering av ordrer betalt med vipps funger på lik linje som med ordrer betalt med Klarna. Du kan justere beløpet og/eller redigere varelinjene, så lenge totalsummen ikke blir høyere. 

Verdien av ordren kan ikke settes høyere enn original sum. Da vil transaksjonen ikke belastes


Kansellere Vipps-ordre

Hvis ordren ikke er aktivert, altså satt til "Sendt", og kunden angrer kjøp, kan du enkelt oppdatere Vipps-ordren til "Kansellert" og ordren kanselleres hos Vipps:


Kreditere Vipps-ordre (uten dellevering/delkreditering)

Dersom ordren er betalt med Vipps vil beløpet automatisk refunderes til kunden ved kreditering. Kreditering kan kun gjøres på ordrer som er fullført/sendt. Hvis en ordre/transaksjon ikke er fullført velger du kansellering. 

  1. Gå til Ordrer/Kunder -> Behandle ordrer

  2. Trykk på ønsket ordre for kreditering i ordrelisten(benytt filtre for lettere navigering blant mange ordre)

  3. Velg Detaljer


  4. Huk av produktene som skal krediteres:


  5. Velg videre om frakt og gebyr skal krediteres eller ikke. Litt om de forskjellige valgene:
    – Krediter frakt og gebyrer:

    Krediter valgte produkter,  frakt og gebyrer (mest brukt)

    – Overfør frakt og gebyrer:
    Krediter kun valgte produkter, samt legg til ny frakt (typisk for retur/bytte, dersom kunde skal betale fraktkostnader for nytt produkt)

    – Ikke overfør frakt og gebyrer:
    Krediter valgte produkter, men ikke frakt og gebyrer



    Gjennomfør krediteringen, ved å trykke på Krediter valgte ordrelinjer


    Krediteringen har nå blitt sendt til Vipps. En kreditert ordre har også blitt opprettet:
  6. Endre ordrestatusen til en status som passer deres interne rutiner, f.eks Returnert, og trykk på Oppdater ordre:


  7. Den nye, krediterte ordren vil legge seg i ordrebehandlingen. Ordren vil ha samme ID som henvist tidligere:
     
  8. Kreditordren får automatisk fullførtstatus (som regel «Sendt»), slik at den blant annet vises i rapporter. For å lage kreditnota til regnskap huk av for «Opprett kreditnota» (Ikke nødvendig hvis du bruker Tripletex). Husk å klikk Oppdater ordre for å lagre ordren:


Hvis du bruker Tripletex og skal overføre kreditordren må du få opp dialogboksen for Tripletex. Velg en annen ordrestatus (ikke trykk Oppdater) og så tilbake til status "Sendt" (fullførtstatus). Du kan da oppdatere ordren slik at ordren blir overført til Tripletex. 


    Kreditere Vipps-ordre (med dellevering/delkreditering)

    Hvis dere har appen dellevering/delkreditering installert kan dere kreditere ordrer på følgende måte.

    1. Gå til Ordrer/Kunder > Behandle ordrer
    2. Finn ønsket ordre for kreditering i ordrelisten 
    3. Ordren krediteres ved å velge Valg > Kreditering inne på ordresiden
    4. Her kan dere velge hvor mange produkter som skal krediteres, samt velge å legge til gebyr som f.eks returfrakt. Trykk Oppdater ordre for å fullføre krediteringen.
    5. Så snart krediteringen er fullført vil beløpet tilbakebetales kunden fra Vipps. Det genereres også en kreditordre som kan brukes til regnskap.