Kreditere og endre Vipps-ordre

Dersom ordren er betalt med Vipps, så blir beløpet automatisk refundert til kunden ved kreditering.
Krediteringen kan gjøres kun på ordrer som er aktivert, altså som er satt til "Sendt".

Ordreoppdatering

Det er støtte for ordreoppdatering, som eksempelvis justere ned ordrebeløp eller fjerne produkter fra ordre. Beløpet på ordren vil bli aktivert hos Vipps.
NB! Det er ikke mulig å legge til produkter eller å øke ordrebeløpet.

Kansellere Vipps-ordre

Hvis ordren ikke er aktivert, altså satt til "Sendt", og kunden angrer kjøp, kan du enkelt oppdatere Vipps-ordren til "Kansellert" og ordren kanselleres hos Vipps:

Kreditere Vipps-ordre

Dersom en kunde returnerer en ordre eller deler av ordre, registrerer dere returen slik:

  1. Gå til Ordrer/Kunder -> Behandle ordrer

  2. Trykk på ønsket ordre for kreditering i ordrelisten(benytt filtre for lettere navigering blant mange ordre)

  3. Velg «Detaljer«:


  4. Huk av produktene som skal krediteres:


  5. Velg videre om frakt og gebyr skal krediteres eller ikke. Litt om de forskjellige valgene:
    – Krediter frakt og gebyrer:

    Krediter valgte produkter,  frakt og gebyrer (mest brukt)

    – Overfør frakt og gebyrer:
    Krediter kun valgte produkter, samt legg til ny frakt (typisk for retur/bytte, dersom kunde skal betale fraktkostnader for nytt produkt)

    – Ikke overfør frakt og gebyrer:
    Krediter valgte produkter, men ikke frakt og gebyrer



    Gjennomfør krediteringen, ved å trykke på «Krediter valgte ordrelinjer»:


    Krediteringen har nå blitt sendt til Vipps. En kreditert ordre har også blitt opprettet:
  6. Velg videre å endre ordrestatusen til en status som passer deres interne systemer, f.eks. «Returnert», og trykk på «Oppdater ordre»:


  7. Den nye, krediterte ordren vil legge seg i ordrebehandlingen. Ordren vil ha samme ID som henvist tidligere:
     
  8. Kreditordren får automatisk fullførtstatus (som regel «Sendt»), slik at den blant annet vises i rapporter. For å lage kreditnota til regnskap huk av for «Opprett kreditnota» (Ikke nødvendig hvis du bruker Tripletex). Husk å klikk "Oppdater ordre" for å lagre ordren:
  9. Hvis du bruker Tripletex og skal overføre kreditordren må du få opp valget for Tripletex ved å velge en annen ordrestatus (ikke trykk oppdater) og så tilbake til "sendt" (fullførtstatus). Du kan da oppdatere ordren slik at ordren blir overført til Tripletex.