Ordrebehandling - retur

Dersom en kunde returnerer en ordre eller deler av ordre, registrerer dere returen slik:

  1. Gå til "Ordrer/Kunder" -> "Behandle ordrer"

  2. Trykk på ønsket ordre for kreditering/retur i ordrelisten

  3. Velg "Detaljer"

  4. Huk av produktene som skal krediteres:
  5. Velg videre om frakt og gebyr skal krediteres eller ikke.
    Litt om de forskjellige valgene:
    – Krediter frakt og gebyrer:

    Krediter valgte produkter,  frakt og gebyrer (mest brukt)

    – Overfør frakt og gebyrer:
    Krediter kun valgte produkter, samt legg til ny frakt (typisk for retur/bytte, dersom kunde skal betale fraktkostnader for nytt produkt)

    – Ikke overfør frakt og gebyrer:
    Krediter valgte produkter, men ikke frakt og gebyrer

Gjennomfør krediteringen, ved å trykke på «Krediter valgte ordrelinjer»
Du vil nå få opp meldingen "Er du sikker på at du vil kreditere ordrelinjene?"

Hvis dette er en ordre gjennom Klarna, vil du få melding om at krediteringen er blitt sendt til Klarna. Krediteringen er da sendt til Klarna. 
Meldingen vil også komme opp om du krediterer en manuell ordre. Da kan du se bort i fra meldingen.

Det er nå opprettet en kreditordre 1000000032 mot hovedordre 1000000000.

6. Velg videre å endre ordrestatusen på hovedordre 1000000000 til en status som passer ditt interne systemer, f.eks. «Returnert», og trykk på «Oppdater ordre»:

Den nye, krediterte ordren vil legge seg i ordrebehandlingen:

Kreditordren får automatisk fullførtstatus (som regel «Sendt»), slik at den blant annet vises i rapporter. For å lage kreditnota til regnskap huk av for «Opprett kreditnota» (Ikke nødvendig hvis du bruker Tripletex). Husk å klikk "Oppdater ordre" for å lagre ordren:

Hvis du bruker Tripletex og skal overføre kreditordren må du få opp valget for Tripletex ved å velge en annen ordrestatus (ikke trykk oppdater) og så tilbake til "sendt" (fullførtstatus). Du kan da oppdatere ordren slik at ordren blir overført til Tripletex.