Problemer med betalingsterminal

Innhold i denne artikkelen:

  • Ikke kommunikasjon mellom terminal og iPad
  • Hvit skjerm i Datakassen
  • Klarer ikke å koble til terminal på 4G mot delt nettverk
    Feilmelding når trykker på Kort
  • Ikke mulig og trykke på kort knappen
  • Nyttig informasjon om betalingsterminalen

 

Ikke kommunikasjon mellom terminal og iPad

Kortknappen er grå,ikke mulig og trykke på.

Dette betyr at det ikke er kommunikasjon mellom terminal og iPad

Den vanligste feilen og løsningen er beskrevet her:

 

Om det ikke løste problemet, se følgende feilsøkingsguide under:

Tables can't be imported directly. Please insert an image of your table which can be found here.

Dersom det er mindre en 10 % strøm på terminalen så kan den miste nettverksforbindelse.

  • Lad terminalen

Sjekk at terminal og iPad er koblet på samme nettverk

  • Koble terminal og iPad på samme nettverk  

Kontroller at rett IP-adresse ligger inne i appen.

-Riktig ip-adresse finner du på terminalen

  • Trykk på 9 og Enter samtidig
    Skriv inn admin-PIN, 0856, og trykk Enter.
  • Klikk på "Nettverk".
  • Klikk på "Wi-FI" og velg "3. TCP/IP settings".
  • IP-adresse står øverst på skjermen.
    Sjekk at denne er lik IP-adresse på Datakasse under "Terminalinnstillinger".

Gjør en pingtest 

  • Last ned appen Network Ping Lite
  • Åpne appen > velg "Ping"
  • Skriv inn IP-adressen fra bankterminalen
  • Trykk "start" og la den gå i minimum 20 min.
  • Resultat vil vise hvor mange "packets" som er sendt og hvor mange som er mottatt. Er nettet stabilt vil resultatet ligge opp mot 0% tap.
  • (Testen kan gå i bakgrunnen mens du bruker datakassen)

Port 8443 på din router

Sjekk at port 8443 på ditt nettverk (router) er åpen.
Hvis ikke, har du en brannmur som sperrer for terminalen. Det anbefales å kontakte nettverksleverandør for å få dette fikset.

Start router på nytt

Prøv å ta ut strømmen på din router, ved å dra ut strømkabel bak på routeren. Vent i 10 sekunder og sett i strømkabel igjen.

Ta ut batteri under lokket på baksiden av terminalen.

 

Hvit skjerm på iPaden 

Om du kun får en hvit skjerm er problemet trolig at du ikke er koblet til internett, mer informasjon i video under. Se video under.

 

 


Klarer ikke å koble til terminal på 4G mot delt nettverk

Hvis terminalen har problemer med å koble opp mot 4G med delt nettverk fra iPad/iPhone, logg ut på iPad/iPhone fra iCloud og glem andre nettverk som iPaden har vært koblet til tidligere. Når dette er gjort, prøv på nytt. 

Feilmelding når jeg trykker på Kort

Feil

Løsning:

Stedstjenester på iPad er ikke slått på

  • Generelt -> Personvern -> slå på stedstjenester
  • Viktig! Det må stå følgende på datakassen: Ved bruk