1. Hjelpesenter
  2. Design
  3. Tips til designet i nettbutikken

Tips og triks til nettbutikkens utseende

Det å ha en oversiktlig nettbutikk som er enkel å navigere i er avgjørende for konverteringen. I denne artikkelen går vi gjennom det som er viktigst å tenke på.

Callouts

Produktbilder

Hovedkategorier

Kategorinavn

Kategoribeskrivelse

Bannerbilder

Bunnlinje/Topplinje

Link til sosiale medier-kanaler i bunnlinje

Om-oss side

Callouts

Vi anbefaler å legge til salgsargumenter (callouts) som vises til venstre i topplinjen. Gode salgsargumenter er de argumentene kundene selv finner verdi i, og vil være med på å avgjøre om de ønsker å handle hos dere fremfor en konkurrent.  

Det er kun plass til tre salgsargumenter i topplinjen, og det er derfor viktig å finne de tre argumentene som deres målgruppe drar mest nytte av. 

Eksempler på salgsargumenter kan være «Trygg handel», «Fast frakt», «Rask levering»,
«Personlig service»

Vi anbefaler at denne teksten ikke blir for lang, slik at teksten holder seg på én linje.

Callouts legges til i kontrollpanelet ved å gå på Design > Ditt design > Designinnstillinger > Topplinje og Meny > Topplinje 

Produktbilder

Produktbildene som brukes i nettbutikken bør optimaliseres før de lastes opp på nettstedet. 

Anbefalt bildestørrelse på produktbilder er 1200x1200 piksler. Bildene er ikke nødt til å være like høye som de er brede. Det viktigste er at de har samme størrelsesforhold, eksempelvis at alle bildene er 200 x 600 piksler eller 600 x 400 piksler.

Produktbildene bør også følge den generelle anbefalingen for bildestørrelse (kB) på et sted mellom 30 og 100 kB, for å ikke påvirke lastetid negativt. Du finner en mer detaljert artikkel med tips til gode produktbilder her.

Hovedkategorier

Målet med hovedkategoriene er å gjøre det enklest mulig for kundene å finne frem til det de søker etter. Det er derfor viktig at kategori-linjen er oversiktlig slik at kundene finner frem til ønskede sider. 

Det er viktig å velge kategorinavn som best beskriver hvilke produkter kategorien består av.

Vi anbefaler å benytte mellom 6-8 hovedkategorier, men viktigst av alt at alle kategoriene får plass på én linje.

Kategoriene “Tilbud”, “Nyheter” og “Merker” burde ligge aktivert ettersom disse ofte er de mest populære hovedkategoriene i en nettbutikk. 

“Tilbud”, “Nyheter” og “Merker” legges til i kontrollpanelet ved å gå på Design > Ditt design > Designinnstillinger > Topplinje og Meny > Megameny

Kategorinavn

Som beskrevet under seksjonen “Hovedkategorier” anbefaler vi å utforme kategorinavn som gjør det enklest mulig for kundene å finne frem til det de leter etter. Et eksempel kan være Hvitevarer som hovedkategori, hvor så Tørketrommel, Vaskemaskin og Kjøleskap er underkategorier. Velg kategorinavn som beskriver hvilke produkter kategorien består av.
Kort forklart; et godt kategorinavn lar kunden finne produktene de ønsker med færrest mulig klikk.

Denne artikkelen forklarer hvordan du oppretter kategorier og underkategorier. 

Kategoribeskrivelser

Vi anbefaler dere å bruke tid på å skrive gode og unike kategoribeskrivelser. Dette bør være tekster som beskriver hva som finnes i kategorien; eksempelvis produkter, merker og eventuelle andre anbefalinger. 

Beskrivelsene trenger ikke være lange, men gjerne mellom to til fem linjer som beskriver hva som er å finne under den gjeldende kategorien.

Husk å undersøke hvordan beskrivelsene blir seende ut på mobil. Det er hensiktsmessig at noen produkter er synlig under toppbeskrivelsen, slik at kunder ikke må scrolle seg nedover for å finne produktene. Se denne artikkelen som forklarer hvordan du legger inn kategoribeskrivelser.

Bannerbilder 

Bannerbildene på forsiden er noe av det aller første kundene ser når de kommer inn i nettbutikken. Derfor er det viktig at de gir kunden kortest mulig vei til endelig kjøp. Med andre ord så er det essensielt å skape bannerbilder som retter seg mot de mest populære merkene, kategoriene eller produktsidene. 

For å skape et rent og profesjonelt uttrykk i nettbutikken anbefaler vi et gjennomført design på bannerannonsene slik at nettbutikken får et helhetlig inntrykk. Det burde være lik stil på bannerbildene med tanke på design, fargeprofil, størrelse og font på bildene. 

De anbefalte bildestørrelsene (piksler) i kontrollpanelet burde følges. Anbefalingene finner du hvor du legger inn hvert enkelt bannerbilde. 

Bildestørrelse (kB)

Bildestørrelsen har mye å si for lastetiden til nettbutikken. Alle bilder som brukes i nettbutikken bør derfor optimaliseres før de lastes opp på nettstedet. Generell anbefaling for bildestørrelse i en nettbutikk er maksimalt et par hundre kB i størrelse - helst et sted mellom 30 og 100 kB. 

Bannerbilder legges til i kontrollpaneler ved å gå til Design > Ditt design > Designinnstillinger > Bannerbilder

Det finnes bilderedigeringsprogram der du enkelt kan produsere blant annet annonsebannere. Sjekk gjerne ut disse to:
https://www.canva.com/ eller https://www.picmonkey.com/

Hvis du ønsker hjelp til bildeoptimalisering, kan vår partner ShimmerCat være en god løsning. Se mer informasjon om ShimmerCat i denne artikkelen.

Bunnlinje/Topplinje

Det er flere sider som er essensielt å ha på plass for en nettbutikk; som Salgsbetingelser, Personvern, Kontakt oss-side og Om oss-side 

Bunnlinje og topplinje sider kan aktiveres i kontrollpanelet ved å gå på Design > Hovedmeny/Innhold

Link til sosiale medier-kanaler i bunnlinje

Dersom dere er aktive på sosiale medier som Facebook og Instagram burde dere legge til linker til disse slik at de vises i bunnlinjen. 

Slike linker er med på å verifisere innholdet i nettbutikken samt bidra til å skape lojale kunder.

Sosiale medier-linker legges til i kontrollpanelet ved å gå på Design > Ditt design > Designinnstillinger > Bunnlinje > Sosiale medier

Om-oss side

Mange nettbutikker glemmer ofte den viktige siden «Om oss.» 

Kanskje fordi de ikke tror den blir lest, eller  fordi man ikke riktig vet hvilken informasjon som etterspørres når brukeren klikker seg inn.

Denne burde være enkel å finne for kundene - spesielt er det viktig for nye kunder som kommer inn i nettbutikken. Siden «Om oss» gir deg en ypperlig mulighet til å profilere butikken din. Her kan du være raus og dele tanker, visjoner og historien, noe som bygger opp under butikkens personlighet, særpreg og sjarm. Bilder av de ansatte kan være med på å skape trygghet.

I tillegg bør siden tilfredsstille alt en nysgjerrig kunde måtte lure på om nettbutikken din.

Du kan velge å vise “Om-oss” siden både i topplinjen og i bunnlinjen under “Design” > “Hovedmeny/Innhold”.