Vipps - Ofte stilte spørsmål og kjente problemer

Det er både fordeler og bakdeler med å ha Vipps aktivert i din nettbutikk. Vipps er som kjent en foretrukket betaligsmåte for mange.

Vi har en del kjente problemer med Vipps som vi prøver å beskrive på denne siden. De fleste av disse utfordringene er utfordringer du per i dag må akseptere å "leve med". 

På sikt vil dette trolig utbedres. De fleste utfordringene som er beskrevet her er tatt opp med Vipps, men vi har ikke fått noen status på om det er planer om å utbedre disse utfordringene. 

Så om du ikke kan "leve med" at ikke 100% av Vipps ordrene går unna perfekt er per i dag det beste alternativet å deaktivere Vipps i din nettbutikk frem til disse utfordringene er løst.

 

Vipps betaling mottatt, men ingen ordre!

Når en kunde betaler med Vipps skjer betaling først. Når betaling er bekreftet sender Vipps en melding til nettbutikken om at betaling er gjennomført. Da opprettes ordren.

Om vi ikke får melding fra Vipps om at betalingen er gjennomført vil det ikke opprettes en ordre.
Dette kan skje, skjer ikke ofte. I våre systemer ser vi at vi ikke har fått noen melding fra Vipps.
Kunden vil da aldri se "ordrebekreftelsen", han vil heller ikke få en mail med ordrebekreftelse. Det opprettes heller ikke en ordre i din nettbutikk.

Vipps er gjort oppmerksom på problemet, men vi har ikke fått noen tilbakemelding på om dette skal utbedres.

Hvis du ikke gjør noe med dette vil kunden få pengene tilbake etter 8 dager som følge av at ordren aldri er merket som sendt.  

Vi har opprettet et verktøy som du kan bruke fra ditt kontrollpanel, dette lar deg aktivere eller kansellere disse ordrene. Du finner dette her:

WWW.BUTIKKADRESSE.NO/kontrollpanel/order_tools.php

I din Vipps-Portal kan du finne ordreID som du trenger for å aktivere eller kansellere. Hvis du vet hvilke produkter kunden har handlet kan du aktivere ordren og deretter lage en manuell ordre for å få dette inn i regnskapet.

Hvordan burde dette fungert?
Når Vipps sender en tilbakemelding til oss om at det er utført en betaling burde de se om vi svarer på forespørselen med OK eller ikke. Om vi ikke sier "OK", vi har mottatt deres melding burde denne meldingen sendes på nytt type hvert 5. minutt frem til Vipps får "OK-signalet".

Dette er vanlig på de fleste andre betalingsløsninger. 

 

Vipps - status "Reservert" og "Salg"

Når kunden plasserer en ordre blir beløpet reservert. I Vipps-admin vil transaksjonen få en linje i oversikten som er merket med "Reservert".
På dette tidspunktet er ikke beløpet trekt fra kontoen til kunden. Det er kun reservert.

Når butikkeier setter ordren til "sendt" i Mystore vil beløpet trekkes fra kontoen til kunden. I Vipps admin vil det komme en ny traksaksjon i oversikten som er merket "Salg".

Etter dette er gjort vil det stå to forskjellige linjer med samme transaksjons-id. En som er "Reservert" og en som er "Salg".

Ordreoppdateringer og delkrediteringer

Alle ordrer som blir aktivert vil alltid bli belastet hele beløpet som ble reservert. Det vil si at hvis man endrer ordren ved å øke/senke beløpet vil dette bli ignorert og det opprinnelige beløpet vil bli belastet. Det er dessverre ikke mulig å delkreditere mot Vipps, hvis du har 2 produkter på en varelinje, og 1 produkt skal krediteres. 

For mer informasjon om hvordan du behandler Vipps-ordrer, se denne artikkelen