- Hjelpesenter
- Kom i gang
- Ordrer/Kunder
- Produkthåndtering
- Nettbutikk
- Datakasse
- Installasjon og oppsett
- Bruk av datakasse
- Mystore Datakasse versjon 4.0
- Generell informasjon om datakasse
- Kassapunkter
- Vekselkasse
- Start og stopp kassasalg
- Selge varer
- Betalingsmetoder
- Retur, bytte og reklamasjon
- Gavekort og tilgodelapp
- Hvordan legge til / velge kunde
- Strekkoder for datakasse
- Produkt- og lageradministrasjon
- Varegrupper i datakasse
- Tilbakestille Mystore Datakasse
- Feilsøking av datakasse
- Hardware til datakasse
- Rapporter for datakasse
- FAQ - Datakasse
- Betalingsløsninger
- Frakt
- Innstillinger på fraktalternativer
- Fraktalternativer
- Fast frakt
- Filtrering på fraktmetoder i ordrelisten
- PostNord Hjemlevering
- Fri frakt fra utvalgte kategorier
- Varebrev Mystore Home Small
- Tips til oppsett av fraktmetoder
- Bring Pose på Døren
- MyPack Home Small - Pose på Døren
- Hentes i butikk / Hent på lager
- Porterbuddy
- Fraktpris basert på postnummer og vekt
- Profrakt
- Mystore Frakt
- EDI-leverandører
- Utvidelser for frakt
- Ofte stilte spørsmål - Frakt
- Rapporter
- Personalisert Shopping
- Kom i gang
- Dashboard
- Prisplan (Start)
- Prisplan (Smart)
- Prisplan (Pluss)
- Søk, anbefalinger og AI
- Popup
- E-postflyt
- Hva er en e-postflyt?
- Hva er forlatt handlekurv og hvordan settes det opp?
- E-postmaler og dynamisk innhold
- Hvordan sette opp flyt for å sende e-post i ordrehåndteringen
- Hvordan sende ut personalisert e-post
- Send e-post til kunder som melder seg på nyhetsbrev
- Verifisering av domene for utsending av e-post
- Rabattkode
- Hvilke tjenester kan Personalisert Shopping integreres mot?
- Markedsføring
- Google
- Teknisk oppsett
- Google Ads - Optimaliserte konverteringer: Enkelt med Mystore
- Google Shopping: Slik legger du til forhåndsbestilling
- Google Analytics 4: Oppsett via kontrollpanelet
- Google Analytics 4 - Oppsett via Google Tag Manager (avansert)
- Hvordan sette opp Google Search Console
- Hvordan sette opp Google Merchant Center Next
- Hvordan sette opp Google Tag Manager
- Hvordan sette opp konverteringssporing i Google Ads
- Identitetsbekreftelse - Google Ads
- Google Shopping: Legg til frakt (Shipping) i din Shopping-feed
- Tips og triks
- FAQ
- Teknisk oppsett
- Facebook & Instagram
- Snapchat
- Tips fra markedsføringsavdelingen
- Utvidelser for markedsføring
- Google
- Logistikk
- Innkjøp & mottak
- Basis
- Pro
- Landingsside og oversikt
- Opprette ny innkjøpsordre
- Automatisk innkjøpsordre (oversalg og resthåndtering)
- Slik sender du en innkjøpsordre
- Reservasjoner og allokeringer
- Varemottak - slik gjør du
- Valg ved varemottak
- Handlinger på innkjøpsordre
- Innstillinger i innkjøpsmodulen
- Verktøy og funksjoner
- Ordrehåndtering med innkjøpsmodul
- Pro +
- Varetelling
- Rapport
- Leverandøroppsett
- Innkjøp & mottak
- Apps og utvidelser
- Kontrollpanel
- Kontrollpanelets forside
- Søk i kontrollpanelet
- Språk i kontrollpanelet
- Konfigurasjon
- Generelt
- Videresending
- Betalingsmoduler
- Bring
- Brukere, administratorer og grupper
- Sosiale medier
- Ordre total
- Innstillinger
- Tekst på sider
- Lagerstatus og lagerregler
- Deaktivere betalingsmetoder i hurtigkassen
- Roller i Mystore
- Hvordan aktivere totrinnsbekreftelse
- Hvordan nullstille passord
- Legge inn flere valuta
- Verktøy
- Design
- Demobutikk
- Integrasjoner
Lagerverdirapport
Lagerverdirapporten lagrer daglig en oversikt over din varebeholdning slik at du enkelt kan se lagerverdi og utsalgsverdi.
Slik fungerer den!
Etter aktivering tar rapporten et bilde, såkalt snapshot, av butikkens varebeholdning hver kveld kl. 00:00.
Påfølgende dag kan du i rapporten slå opp for å se både lagerbeholdning, lagerverdi og utsalgsverdi av hele varebeholdningen din.
Hvert snapshot lagres slik at du kan gå tilbake i tid for å se beholdning.
Lagerrapporten finner du ved å gå til Verktøy > Logistikk > Lagerverdirapport
Hva inneholder rapporten?
Grunnlaget som genereres inneholder følgende felter:
- Artikkelnummer
- Produktnavn
- Innpris
- Salgspris (ekskl. mva)
- Fysisk lager
- Produsent
- Sum innpris
- Sum utsalgspris
I tillegg lagrer vi et timestamp for å vise nøyaktig når grunnlaget ble generert.
Summering av verdi og beholdning
Radene summeres på følgende måter:
innpris * fysisk lager = lagerverdi
salgspris * fysisk lager = utsalgsverdi
Total utsalgsverdi/lagerverdi er summen av feltene over.
Viktig ang. summering
Om lageret ditt inneholder varer med minus på fysisk lager vil det resultere i at varen får negativ lagerverdi. Den negative lagerverdien vil da bli trukket fra den totale lagerverdien/utsalgsverdien.
Dette gjelder for lagerverdi, utsalgsverdi og lagerbeholdning (antall på lager). Du kan velge å ekskludere produkter i minus gjennom filtrene på rapporten.
Eksempel:
Produkt | Innpris | Fysisk lager | Lagerverdi |
Gul genser | 100 | -2 | -200,00 |
Blå genser | 100 | 3 | 300,00 |
Total lagerverdi | 100,00 |
En vare burde aldri ha mindre enn 0 på fysisk lager. Selv om du over overselger varer skal ikke fysisk lager gå lavere enn 0. Ved oversalg er det disponibelt som går i minus.
Les mer her →
Bruk og funksjonalitet
Etter tjenesten er aktivert finner du den under Verktøy > Logistikk > Lagerverdirapport.
Merk at genereringen først skjer kl. 00:00 så resultatet er ikke klart før dagen etter aktivering.
Når du åpner rapporten må du først velge datoen du ønsker å se beholdningen for.
Da laster rapporten og du vil se en tabell med feltene nevnt over.
Rapporten er kun beregnet for å se verdier og har derfor ikke støtte for flere kolonner, eller endring av de kolonner som er der.
I bunnen av tabellen ser man en oppsummering av hele utvalget i rapporten.
- Total lagerverdi ekskl. mva
Summen av alle varelinjers lagerverdi - Total utsalgsverdi ekskl. mva
Summen av alle varelinjers utsalgsverdi - Lagerbeholdning
Totalt antall produkter og varianter på lager
Sortering
Sortering er tilgjengelig på hver kolonne i rapporten.
Datovelger
Velg hvilken dato du vil se lagerverdi. Nye grunnlag genereres hver natt.
Datovelger støtter kun enkeltdager og man kan ikke velge en datoperiode.
Filter
For å gjøre det enklere å lage et utvalg produkter finnes det noen filter tilgjengelig:
- Fysisk lager
Vis kun varer som har fysisk lager innenfor det antallet du velger - Produsent
Vis kun varer fra valgt produsent. Det er mulig å velge flere produsenter. - Skjul negative/null på lager
Skjuler alle varer som har 0 eller færre på lager - Vis kun negativ/null på lager
Viser kun varer som har 0 eller færre på lager. Dette kan være en fin måte å rydde i lageret sitt ettersom fysisk lager aldri burde være mindre en null.
Gruppering
Gruppering gjør at du kan gruppere alle varer pr. produsent og dermed se verdien og lagerbeholdning på produsentnivå.
Søk
Søkefeltet lar deg søke på produktnavn og artikkelnummer.
Man kan også spesifisere å søke kun innenfor navn eller artikkelnummer ved å først skrive "MODEL:" etterfulgt av artikkelnummer, eller "NAME:" etterfulgt av produktnavn.
Kombinere filter og søk
Man kan selvsagt også velge å kombinere filter og søk for å få akkurat det utvalget man er ute etter.
Eksport
Om ønskelig kan rapporten eksporteres til CSV.
Eksporten tar høyde for filter og søk. Det vil si at om du har valgt å filtere på f.eks produsent er det kun resultatet som vises i rapporten som blir med i eksporten.
For å eksportere klikker man på "Eksporter", gir filen et navn og klikker "Eksporter →". Den ferdig genererte eksporten legger seg i "Eksportarkiv", plassert i menyen til venstre.
PS! Om du har valgt å gruppere på produsent vil også eksporten være gruppert.